האם אתם חוששים מחודש פברואר, והאם טסלה ואפל שוב מעניינות?
היום נתחיל עם התגובה של משה שהגיב למאמר מיום שני. במאמר ציינתי את הדיוק שבה ה-S&P500 הגיע ל-4000 ונעצר שם. כמו רכבת יפנית בתחנה. ציינתי זאת כהדגשה לחשיבותה של רמת ה-4000 ולאפשרויות שהניתוח הטכני נותן לנו. משה כתב: ״הכל מבוים. איך יכול להיות שהגיע בדיוק ל-3999 "? הזדמנות טובה לחדד את הבנת המהות של ניתוח טכני.
ניתוח טכני נועד לשקף את הלך הרוח של המשקיעים. בין היתר על ידי איתור נקודות משמעותיות על הגרף שיהוו יעד ואבן בוחן להמשך. כידוע, ונגיע גם לכך בהמשך, לא אני ולא אף אחד אחר צודקים תמיד. סיבה אחת היא הטיות מנטאליות ואחרות מצידו של המנתח. הסיבה השניה היא שלא בהכרח שהמוח הקולקטיבי של המשקיעים, קרי השוק, יבחר להתייחס לנקודות משמעותיות מהעבר. בדרך כלל הוא מתייחס אבל לא תמיד.
כאשר הוא מתייחס אליהן בדיוק רב, אני רואה בכך אישור לחשיבותן ואני חולק על משה ביחס לפרשנות של ״בימוי״ או מניפולציה. ראשית משום שיש מנתחים אחרים שחשבו שהשוק ירד, יש מנתחים שסימנו יעדים אחרים ואין סיבה שדווקא הניתוח שלי יזכה ל״בימוי״. אנחנו כאן קהילה שעוקבת ביחד אחרי השווקים פעמים בשבוע והדבר יכול לגרום להעצמת הפרשנויות - סיפורים שאני מספר. אבל, מחוץ לקהילה שלנו יש עוד קהילות, עוד פרשנים, עוד דעות. למה לא נעשה ״בימוי״ לדעות האחרות? ובכלל, מי הבמאי ומה האינטרס שלו?
שורה תחתונה: ניתוח טכני הוא קריאה אל העתיד על פי דפוסי התנהגות מהעבר. על פיה מתגבשת אסטרטגית מסחר ואז היא עומדת למבחן המציאות. כאשר המציאות מתיישבת בול על הניתוח הטכני אנחנו פשוט לומדים מכך שתאור התמונה נכון והמשמעות של הנקודה שאובחנה גדולה.
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיבוב הפרסה של טסלה
והנה דוגמה בה לא הצלחתי לדייק. TSLA. מחזיר גרף שפרסמתי בעבר ועליו סימון רמת תמיכה מנומקת ממנה טסלה היתה אמורה לעלות. רמת התמיכה נשברה כלפי מטה ואז כתבתי שרעיון הקניה היה שגוי. והנה, טסלה שוב מעל רמת התמיכה ולכן שוב מעניינת לקניה. לזה קוראים רעשי מסחר. רעשי מסחר נוצרים כאשר המציאות לא מדייקת כמו התחזית וכפי שקרה עם ה-S&P500 בנקודת ה-4000. כמו שלדיוק של ה-4000 לא צריך לתת משמעות מוגזמת, כך גם רעשי מסחר הם חלק מהעניין. מממשים סטופ לוס ואז אם צריך, חוזרים למניה. החזרה של טסלה אל מעל 120 דולר, תוך סגירת פערי המחיר, היא סימן חיובי. נקווה שהפעם לא תתעתע. הנחתי יעדי פיבונאצ׳י על הגרף למעקב אחרי התפתחות העליה. תנו סימן אם רוצים עדכון.
הגרף הישן:
הגרף העדכני:
אם כבר בדקנו את טסלה, בואו נסתכל על עוד מניה חשובה למשקיעים ולמדדים: AAPL. על הגרף תוכלו לראות שהשפל האחרון היה נמוך מהשפל הקודם. הדבר משאיר אותה בהגדרה של מגמת ירידה. אבל, ישנם כמה סנגורים שוריים. האחד הוא תמיכת פיבונאצ׳י החשובה. השני הוא שהאינדיקטורים הטכניים לא יצרו רמת שפל נמוכה יותר. המשמעות היא שיש סיכוי לעליה גם פה. מעל 141 דולר נסמוך יותר על הסיכוי הזה.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קבלו אזהרת פברואר
יריב מזהיר אותנו מירידות בפברואר:
התגובה הזו חשובה משתי סיבות. אחת כי יריב הקדיש זמן ונימק את דעתו. אשמח אם כל התגובות כאן יהיו מנומקות. השניה היא מכיוון שהיא תשמור עלינו מאוזנים בהתייחסות לשוק ותזכיר לנו את המוניטין הדובי של פברואר.
נכון לאתמול נשארנו בנקודת שיווי המשקל סביב 4000 ובתוך המשולש. 4000 מתחזקת כנקודת מבחן משמעותית. כאמור ביום שני, מהלך מעל 4080 יחשב פריצה ויסמן המשך עליה. בשביל לחדד את המעקב שלנו הוספתי שלוש רמות תמיכה על תרשים הנרות - זום אין. 3900 היא נקודת האמצע של המשולש. תמיכה מעליה תהיה סימן חיובי. מהלך מתחת ל - 3850 ילמד שהאזהרה של יריב מתממשת. נראה שצפויים לנו כמה ימים של בין לבין.
קאמבק ל-SQ?
מול האנמיות של השווקים כרגע חיפשתי משהו מעניין לסיים איתו את המאמר ובחרתי ב - SQ. המניה שפעם היתה מאוד פופולארית צנחה גם לאור צניחת הביטקוין. עכשיו נקראה שאפשר לבחון את רכישתה. רואים על הגרף את העוצמה מול ה-S&P500 וגם את הפריצה של קו המגמה היורד. עוד מהלך קטן מעל הממוצע ל-200 יום וניכנס למגמת עליה.
כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.משה 19/01/2023 07:52הגב לתגובה זושלום זיו האם ibm עדיין רלוונטית לטווח הארוך? תודה
- 2.שי 18/01/2023 18:21הגב לתגובה זו18 לחודש.... אתה יודע מה יקרה בשבועיים הקרובים? עד שפברואר על ירידותיו יתחיל?
- 1.כתבה מעניינת וכל הכבוד על הסקירה (ל"ת)יוסי 18/01/2023 14:55הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
