target 190521 01
צילום: Daniel ODonnell unsplash

טארגט מקווה לטוב בעונת החגים - אבל זה לא יהיה קל

החברה רואה ירידה של 6% בתנועה בחנויות שלה לעומת השנה שעברה. הצמיחה בקיפאון והיא פספסה בתוצאות כבר 3 רבעונים רצופים. מה היא תעשה בעונת החגים כדי לנסות לנסות להתמודד?
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה טארגט קמעונאות

חברת טארגט TARGET CORP , הקמעונאית ה-8 בגודלה בארה"ב פספסה בתוצאות כבר 3 רבעונים רצופים. ההכנסות שלה עצומות - יותר מ-26 מיליארד דולר ברבעון, אבל ההאטה מורגשת. בשנה שעברה היא צפתה שבשנת 2022 תהיה "צמיחה דו ספרתית בינונית בהכנסות" אבל זה לא קורה. האינפלציה מכה בה (ובשאר הקמעונאיות) בעוצמה והצמיחה חד ספרתית נמוכה. גם הרווחים לא מרשימים את השוק והחברה מפספסת בהם בגדול. הענקית שנסחרה לפי שווי של 120 מיליארד דולר נסחרת כעת לפי שווי של 66 מיליארד, כלומר המניה נפלה ב-45% בתוך שנה וחודשיים.

השאלה היא כמובן האם הסיפור הזה יימשך. התוצאות של הקמעונאיות הגדולות מצביעות על הפעילות הכלכלית במשק. אם הן לא מצליחות זה כבר לא חברות חלום טכנולוגיות שיש פחות ביקוש, אלא האטה אמיתית בצריכה. הצרכנים, שמתמודדים בעצמם עם האינפלציה, לא ממהרים להוציא את הארנק. נזכיר שהאינפלציה הגיעה לשיא של 9% לפני מספר חודשים ועומדת כעת על 7.1%. 

לטארגט אין עכשיו את היתרון שהיה לה במהלך הקורונה - אז היא נחשבה ל'קמעונאי חיוני' ולכן החנויות שלה נשארו פתוחות, בזמן שהקניונים היו סגורים. מעבר לכך, אנשים חידשו מלאים ב'יציאה מהקורונה' ולא בטוח שהם צריכים שוב לחדש את הארון בבגדים או מוצרים לבית.

בטארגט כבר ניסו להנמיך ציפיות עם פרסום הדוחות של הרבעון השלישי ואמרו כי גם עונת החגים לא צפויה לעזור. החברה "רואה ירידה חד ספרתית נמוכה במכירות החנויות במהלך רבעון החגים, עם מרווח תפעולי כולל של 3% (הצפי בשנה שעברה היה ל-8%). 

התנועה בחנויות של טארגט נמצאת בירידה (ולא רק אצלה, אלא גם אצל וולמארט, Macy's, בסט ביי ואחרות), גם כאשר משווים את השנה לעומת השנה שעברה, וגם בהשוואה לשנת 2019, לפני הקורונה. על פי נתונים של Placer.ai התנועה בחנויות ירדה ב-6.1% משנה לשנה, וגם לעומת 2019 מדובר בירידה של 4.7%. הנתונים נכונים לשבוע של ה-5 בדצמבר.

אבל הבעיה שלה מורכבת יותר - היא הימרה בגדול על המוצרים הלא נכונים, בזמן הלא נכון. רק 20% ממכירות המוצרים שלה הם מצרכים בסיסיים. השאר אלה מוצרים כמו לבוש, מוצרים לבית ועוד, ואלה הם מוצרים שאפשר להביא או לא בהתאם לשיקול דעת. החברה טעתה במוצרים שהביאה ונתקעה עם הרבה יותר מדי סחורה, במקביל לשחרור הפקק בשרשרת האספקה והזינוק באינפלציה, והחברה יצאה במבצעים בניסיון לרוקן מלאים עודפים. ואם זה לא מספיק אז בסוף אוקטובר ותחילת נובמבר טארגט גם נתקלה באתגר חדש - האטה חדה במכירות.

מה תעשה הקמעונאית?

ובכל זאת, טארגט תנסה להילחם עם כל התותחים הכבדים שיש לה, כולל מבצעים משמעותיים, פרסומות והבלטת ההנחות שהיא תתן בעונת החגים הנוכחית (בשבוע הבא חג המולד). המבצעים שלה הפעם גדולים יותר, בהיקפים גדולים יותר וביותר חנויות. המשקיעים ירצו לראות שיפור בתוצאות במהלך עונת החגים, למרות שטארגט עצמה מנסה להנמיך ציפיות ואומרת שהיא לא צופה שהכלכלה תחזור למצב 'ורוד' בשנה הקרובה. "אם המצב שם יחמיר, זה יעלה את השאלה מה קורה עם טארגט" אומרים אנליסטים בוול סטריט.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.