target 190521 01
צילום: Daniel ODonnell unsplash

טארגט מקווה לטוב בעונת החגים - אבל זה לא יהיה קל

החברה רואה ירידה של 6% בתנועה בחנויות שלה לעומת השנה שעברה. הצמיחה בקיפאון והיא פספסה בתוצאות כבר 3 רבעונים רצופים. מה היא תעשה בעונת החגים כדי לנסות לנסות להתמודד?
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה טארגט קמעונאות

חברת טארגט TARGET CORP , הקמעונאית ה-8 בגודלה בארה"ב פספסה בתוצאות כבר 3 רבעונים רצופים. ההכנסות שלה עצומות - יותר מ-26 מיליארד דולר ברבעון, אבל ההאטה מורגשת. בשנה שעברה היא צפתה שבשנת 2022 תהיה "צמיחה דו ספרתית בינונית בהכנסות" אבל זה לא קורה. האינפלציה מכה בה (ובשאר הקמעונאיות) בעוצמה והצמיחה חד ספרתית נמוכה. גם הרווחים לא מרשימים את השוק והחברה מפספסת בהם בגדול. הענקית שנסחרה לפי שווי של 120 מיליארד דולר נסחרת כעת לפי שווי של 66 מיליארד, כלומר המניה נפלה ב-45% בתוך שנה וחודשיים.

השאלה היא כמובן האם הסיפור הזה יימשך. התוצאות של הקמעונאיות הגדולות מצביעות על הפעילות הכלכלית במשק. אם הן לא מצליחות זה כבר לא חברות חלום טכנולוגיות שיש פחות ביקוש, אלא האטה אמיתית בצריכה. הצרכנים, שמתמודדים בעצמם עם האינפלציה, לא ממהרים להוציא את הארנק. נזכיר שהאינפלציה הגיעה לשיא של 9% לפני מספר חודשים ועומדת כעת על 7.1%. 

לטארגט אין עכשיו את היתרון שהיה לה במהלך הקורונה - אז היא נחשבה ל'קמעונאי חיוני' ולכן החנויות שלה נשארו פתוחות, בזמן שהקניונים היו סגורים. מעבר לכך, אנשים חידשו מלאים ב'יציאה מהקורונה' ולא בטוח שהם צריכים שוב לחדש את הארון בבגדים או מוצרים לבית.

בטארגט כבר ניסו להנמיך ציפיות עם פרסום הדוחות של הרבעון השלישי ואמרו כי גם עונת החגים לא צפויה לעזור. החברה "רואה ירידה חד ספרתית נמוכה במכירות החנויות במהלך רבעון החגים, עם מרווח תפעולי כולל של 3% (הצפי בשנה שעברה היה ל-8%). 

התנועה בחנויות של טארגט נמצאת בירידה (ולא רק אצלה, אלא גם אצל וולמארט, Macy's, בסט ביי ואחרות), גם כאשר משווים את השנה לעומת השנה שעברה, וגם בהשוואה לשנת 2019, לפני הקורונה. על פי נתונים של Placer.ai התנועה בחנויות ירדה ב-6.1% משנה לשנה, וגם לעומת 2019 מדובר בירידה של 4.7%. הנתונים נכונים לשבוע של ה-5 בדצמבר.

אבל הבעיה שלה מורכבת יותר - היא הימרה בגדול על המוצרים הלא נכונים, בזמן הלא נכון. רק 20% ממכירות המוצרים שלה הם מצרכים בסיסיים. השאר אלה מוצרים כמו לבוש, מוצרים לבית ועוד, ואלה הם מוצרים שאפשר להביא או לא בהתאם לשיקול דעת. החברה טעתה במוצרים שהביאה ונתקעה עם הרבה יותר מדי סחורה, במקביל לשחרור הפקק בשרשרת האספקה והזינוק באינפלציה, והחברה יצאה במבצעים בניסיון לרוקן מלאים עודפים. ואם זה לא מספיק אז בסוף אוקטובר ותחילת נובמבר טארגט גם נתקלה באתגר חדש - האטה חדה במכירות.

מה תעשה הקמעונאית?

ובכל זאת, טארגט תנסה להילחם עם כל התותחים הכבדים שיש לה, כולל מבצעים משמעותיים, פרסומות והבלטת ההנחות שהיא תתן בעונת החגים הנוכחית (בשבוע הבא חג המולד). המבצעים שלה הפעם גדולים יותר, בהיקפים גדולים יותר וביותר חנויות. המשקיעים ירצו לראות שיפור בתוצאות במהלך עונת החגים, למרות שטארגט עצמה מנסה להנמיך ציפיות ואומרת שהיא לא צופה שהכלכלה תחזור למצב 'ורוד' בשנה הקרובה. "אם המצב שם יחמיר, זה יעלה את השאלה מה קורה עם טארגט" אומרים אנליסטים בוול סטריט.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.