טסלה
צילום: Pixabay

עוד אנליסט חותך את מחיר היעד של טסלה, הפעם זה לא בגלל טוויטר

המשקיעים חוששים שהראש של מאסק נמצא פחות מדי בטסלה ויותר מדי בטוויטר, אבל הבעיות של טסלה לא נמצאות רק שם
נתנאל אריאל | (6)

מייסד טסלה אלון מאסק עושה קולות של 'אני רוצה לחזור להשקיע יותר בטסלה ופחות בטוויטר'. הוא לא אומר את זה במפורש אלא באמצעות סקר שעשה ובו שאל את הגולשים האם הוא צריך לפרוש מתפקיד מנכ"ל טוויטר (57.5% ענו לו - כן). זה לא אומר שעכשיו הוא יפרוש מהתפקיד. אחרי הכל, הוא הוכיח כבר שהוא בלתי צפוי לחלוטין. אבל הוא כן מקשיב לביקורות שיש עליו, עובדה שהוא בכלל פרסם את הסקר הזה. 

כשהמנכ"ל הוא גם פרזנטור דומיננטי כל כך לא פלא שהסיבה העיקרית לנפילת מניית טסלה השנה היא ההתמקדות של מאסק בטוויטר. אבל טוויטר כן-או-לא, זו רק אחת מהבעיות שיש כרגע לטסלה. צריך לזכור, הביזנס של טסלה זה כלי רכב. מצחיק שצריך לציין את זה. מאסק עצמו אמר שהרכישה של טוויטר תעשה טוב לטסלה, אבל לא הסביר כיצד.

בכל מקרה, טסלה ממשיכה בייצור ומכירות והיא גדלה בקצב מרשים של עשרות אחוזים משנה לשנה. האנליסטים באופן כללי שוריים על המניה - מתוך 42 אנליסטים בחודש אוקטובר 26 נתנו המלצת קניה, 10 'החזק' ו-6 אמרו למכור או 'תשואת חסר'. מתוך 41 אנליסטים בחודש נובמבר 25 אמרו לקנות, 11 להחזיק ו-5 המליצו למכור או תשואת חסר. החודש המספרים כבר שונים: מתוך 23 אנליסטים 8 ממליצים על קניה, 8 על החזק ו-7 על תשואת חסר ומכירה. כלומר, הרבה פחות אנליסטים פרסמו המלצות חיוביות. עדיין ככל הנראה רובם חושבים שהיא צריכה לעלות, אבל אולי פחות נעים להם לומר את זה אחרי עוד ועוד התרסקות של המניה (מחקה 60% מהשיא).

אחד ממי שעדיין שוריים על המניה הוא האנליסט ויג'יי רקש (Vijay Rakesh) מחברת מיזוהו (Mizuho). הוא מוריד את היעד שלו למחיר המניה בעוד שנה ל-285 דולר, לעומת 330 דולר באנליזה הקודמת, אבל עדיין מחזיק בהמלצת קנייה. יצוין כי מחיר המניה כעת בשוק עומד על 146 דולר בלבד, כלומר מבחינתו יש במנייה אפסייד של 95%. 

לדבריו, "אנו רואים את שוק כלי הרכב מאתגר ברחבי העולם לתוך שנת 2023, מונע על ידי ריביות גבוהות, מחירי אנרגיה ושיעורי מימון גבוהים המשפיעים על סבירות השגה", כתב רקש. "זה יכול להאפיל על תחזית ייצור רכב גם אם שרשאות האספקה וצווארי הבקבוק של הייצור יקלו". למעשה, הסיבות העיקריות בדוח שלו הן הריבית, האינפלציה וזמינות. הוא הזכיר את טוויטר רק פעם אחת באנליזה שלו כאשר אמר שהוא מודאג ממכירת היתר של מניית טסלה שהגיעה בגלל מכירת המניות של טוויטר בידי מאסק, כדי לממן את ההפסדים בטוויטר. כזכור, מאסק מכר בשבוע האחרון מניות של טוויטר בהיקף של 3.6 מיליארד דולר.

יעד מחיר האנליסטים הממוצע של מניית טסלה הוא כעת 258 דולר למניה, ירידה של כ-35 דולר למניה מאז השלים מאסק את רכישת טוויטר בחודש אוקטובר. יעדי מחירי האנליסטים הגיעו לשיא באפריל של 340 דולר למניה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ומה לגבי שאר מניות כלי הרכב החשמלי?

רקש גם הוריד את מחיר היעד שלו עבור מניית ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE  וכן עבור מניית ניו  NIO INC הסינית. עבור ריביאן הוא צופה מחיר של 50 דולר למניה (לעומת 58 בתחזית הקודמת) ועבור NIO הוא צופה 28 דולר (לעומת 34 בתחזית הקודמת) - אבל גם במקרה שלהן הוא נשאר עם המלצת קנייה. 

הוא לא היחיד. כ-60% מהאנליסטים נותנים המלצת קנייה לריביאן עם מחיר יעד ממוצע של 46 דולר למניה (המחיר שלה כעת בשוק הוא 22 דולר). במקביל גם 83% מהאנליסטים שכותבים על NIO נותנים לה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 18 דולר. המחיר שלה עכשיו הוא 11 דולר. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בדיחה 21/12/2022 16:53
    הגב לתגובה זו
    אף אחד מהם לא יודע מה יקרה כולם סתם כותבים לפי מצב רוח של שוק וקל מאוד להפחיד את הציבור היות וזה מטרה שלהם.
  • 3.
    מפריח השערוריות 20/12/2022 19:55
    הגב לתגובה זו
    מכוניות מעולות,וולוו בעור של אריה,וכמות מכירות עצומה יחסית לתקופה הקצרה שמייצרים חשמליות
  • 2.
    שרון 20/12/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    כשהיתה ראשונה ויחידה תפסה גובה הזוי. האנליסטים פחדו לחשוף את הטירוף התלת בןעתי של טסלה. עכשיו כל תעשיית הרכב הענקית צייצרת מיגוון חשמליות ובתוספת חברות סיניות יחזירו אותה לנורמליות . מקסימום 100 מילארד.
  • 1.
    רק מנופח 20/12/2022 18:02
    הגב לתגובה זו
    מתומחר פי 5...תחששששבו על זה.למרות המיקרו קוסמוס של טסלה
  • איילון 20/12/2022 22:11
    הגב לתגובה זו
    על כל רגש מזהם שהן מייצרות
  • דובון 20/12/2022 19:36
    הגב לתגובה זו
    וצומחת 50% בכל שנה!
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.