הפד העלה את הריבית ב-0.5% וחתך את תחזית הצמיחה לשנים הבאות
הפד העלה את הריבית ב-0.5% בהתאם לציפיות בשוק. הריבית הפדרלית תעמוד מעתה בטווח של 4.25%-4.5%, זו הריבית הגבוהה ביותר מאז 2007. בפד' צופים המשך עליית ריבית וצופים שהריבית תגיע ל-5.1% בסוף 2023. בשוק צופים אגב ריבית נמוכה יותר ב-0.7% מזון שצופה הפד, ולדעת השוק היא תעמוד על 4.4% בסוף השנה הבאה.
הפד מעריך שהאינפלציה עוד רחוקה מהיעד שהפד הציב לעצמו יעד של 2% אינפלציה.
השוק עבר לירידות בעקבות הודעת הריבית. אם לפני ההודעה הוא עלה ב-0.8% כעת הוא יורד ב-1%.
כבר לפני כשלושה שבועות יו"ר הפד', גרום פאוול אמר כי בהינתן הירידה בקצב האינפלציה סביר שהריבית תעלה ב-0.5% ולא 0.75%. החותמת הסופית הגיעה אתמול כאשר פורסם מדד נמוך לחודש נובמבר שהעמיד את קצב האינפלציה השנתי על 7.1%, טוב מהצפי בשוק ל-7.3%. כלומר - הפעולות של הפד מתחילות להשפיע ומורידות את האינפלציה שכבר עמדה על 9% רק לפני מספר חודשים.
עוד מהתחזיות הפד היום-
הפד הוריד את תחזיות הצמיחה ב-2023 ל-0.5% לעומת התחזית הקודמת שלו ל-1.2%.
הפד הציג תחזיות לגבי מדד המחירים של ההוצאה הפרטית (PCE) עם צפי ירידה ל-3.1% ב-2023.
הפד מציין ששיעור התעסוקה הוא גבוה והאינפלציה נמצאת עדיין ברמות גבוהות והכלכלה האמריקאית עדיין לא מרגישה את האינפלציה במלוא העוצמה, יש צפייה שמחירי המזון והאנרגיה יהיו עדיין גבוהים בגלל החשש שהמלחמה באוקריאינה לא צפויה להסתיים בעתיד הנראה לעין.
כמו כן, הפד מעריך כעת כי הן האינפלציה והן האינפלציה הבסיסית – המשקפת טוב יותר את לחצי המחירים בתוך המשק האמריקאי ובה מתמקד הפד – תהיינה גבוהות יותר מכפי שסבר בקיץ, ושתיהן תישארנה רחוקות מיעד האינפלציה.
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר בתרחיש פושר מבחינת שוקי המניות (שעברו לירידות) ואיגרות החוב – המשקפות זאת כעת בעלייה של תשואות הפדיון שלהן.
- 8.שי 15/12/2022 19:11הגב לתגובה זוהריבית תגיע ל-7 ! בארץ ל-6 וזה תחזית אופטימית האינפלציה שיש היום זהה לאינפלציה בשנות ה-90 והיא ממש לא תרד בקרוב ברמה כזו שתעצור את הריבית האמריקאים משתמשים בכל האשראי שהבנק נותן להם הישראלים קונים דירות עם משכנתאות של מיליונים עכשיו הבנקים יחגגו על כולם במשך שנים הטעו את כולם במלכודת דבש
- 7.רק זיכרו ! 15/12/2022 08:12הגב לתגובה זובמשק שהולך לצמיחה של 0.5% בריבית של 5% + בשנת 2023 , ה ו ז ה ר ת ם !!
- יחזקאל 15/12/2022 10:16הגב לתגובה זוהדרך למטה עוד ארוכה. והאסימון מתחיל לרדת לככאלה שהשלו את עצמם עד עכשיו.
- 6.קשקש 15/12/2022 07:34הגב לתגובה זואני מאמין שבשנת 2023 הריבית לחוסכים תעלה ל-6% התשואה הטובה ביותר עבור כספי החוסכים הסולידים שרוצים לישון טוב בלילה .לדוגמה דירה של 2.5 מיליון שכירות 60.000 ש"ח לשנה ובחיסכון 150.000ש"ח ברוטו
- 5.כזה ניצי (ל"ת)אוהד 14/12/2022 23:27הגב לתגובה זו
- 4.מאיר 14/12/2022 22:15הגב לתגובה זואבטלה ירדה - ירידות , אבטלה עלתה - ירידות , לכו חפשו....
- 3.איזו חגיגה (ל"ת)אני ה 14/12/2022 21:49הגב לתגובה זו
- 2.השווקים יעלו לא יעזור לשורטיסטים (ל"ת)עמיר 14/12/2022 21:32הגב לתגובה זו
- להאמיר 15/12/2022 10:15הגב לתגובה זוכן יעזור לשורטיסימטים...מי שלטווח 20 שנה ויותר ופחות יאכל קש.
- 1.dudu 14/12/2022 21:11הגב לתגובה זוהנגיד מסרב לתת לשוק להתאושש וכל שבוע מוריד פצצה חדשה וקשה על השוק שממילא נמצא בתקופה קשה וגם על משקי הבית שגם מעלה להם ריבית על החובות וגם יביא לפיטורי מאות אלפים מה שירסק עוד יותר גם את האדם הפשוט וגם את הכלכלה בקיצור שופך את התינוק עם המים על מזבח באינפלציה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
