טסלה תפחית את קצב הייצור בסין ב-20% - המניה יורדת בטרום ב-2.4%
חברת טסלה TESLA INC רשמה בחודש נובמבר שיא מסירות של 100,291 כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי, סין, כך עולה מנתוני איגוד רכב הנוסעים הסיני (CPCA). לשם השוואה, בחודש אוקטובר היא מסרה 71,704 כלי רכב ובחודש ספטמבר 83,135 כלי רכב. טסלה כנראה לא תעמוד ביעד של גידול של 50% במסירות ביחס לשנת 2021 ולא תגיע כנראה למסירות של 1.4 מיליון כלי רכב בשנת 2022, אבל עדיין מדובר בקצב גידול מרשים במסירות, והחברה צופה למסור 2 מיליון כלי רכב ב-2023.
בכל מקרה, למרות מסירות השיא, החדשות הרעות הן שטסלה (טיקר: TSLA) תצמצם בחודש דצמבר ב-20% את ייצור דגם Y במפעל שלה, בהשוואה לחודש נובמבר, כך על פי בלומברג. דגם Y הוא הרכב הפופולרי ביותר של טסלה והפחתה בתפוקה גורמת למשקיעים לתהות מה קרה ושולחת את המניה לירידה של 2.4% בטרום בוול סטריט. החדשות הללו מגיעות כחודש וחצי אחרי שטסלה גם נאלצה לחתוך את המחירים שלה בסין ב-9% (להרחבה לחצו כאן). גם מרצדס נאלצה להוריד את המחירים שלה במדינה (להרחבה לחצו כאן).
הורדת המסירות של טסלה מגיעה לאחר חודש בעייתי משהו לטסלה. החברה נאלצה להודיע שוב ושוב על 'ריקול', למעשה טסלה הגיעה ל-19 פעמים שהיא מבצעת ריקול בשנה, לא מעט. הסיבות מגוונות - ריקול ל-321 אלף מכוניות בגלל תקלה בתוכנה שעלולה לגרום לפנסים האחוריים להיכבות לסירוגין ולהגדיל את הסיכון לתאונה. לפני זה היא עשתה ריקול נוסף ל-30 אלף מכוניות בגלל בעיות עם כריות האוויר ובתחילת נובמבר היא עשתה ריקול נוסף ל-40 אלף כלי רכב, לאחר שנהגים היו בסיכון לחוות אובדן כוח בכבישים משובשים תוך שימוש בתוכנת הסיוע בהיגוי כח.
לא מיותר לציין שהמתחרה הגדולה של סין BYD, שבה מושקע המיליארדר וורן באפט, ממשיכה להוביל את המסירות ומסרה 229,942 מכוניות בחודש נובמבר, פי 2.3 יותר מטסלה. החברה האמריקאית שילשה את המכירות ביחס לשנה שעברה בזכות הורדת מחירים והטבות לקונים.
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדוע טסלה מפחיתה את הייצור?
אבל זו לא הסיבה להפחתת הייצור. אלה בעיות שניתנות לתיקון. להפחתת הייצור יכולות להיות מספר סיבות: הראשונה היא בעיות ושיבושים בשרשרת האספקה. חברות רבות בעולם מדווחות על קשיים באספקה, חסר להן רכיב אחד או יותר והן 'תקועות' עם מלאי כמעט גמור, רק שאי אפשר למסור אותו. גם חברות הרכב מתמודדות עם זה וזאת במקביל לסגירת המפעלים בסין שוב ושוב במהלך השנה, בעקבות ההתפרצות המחודשת של הקורונה ומדיניות אפס קורונה של סין, שאילצה את טסלה ואחרות לסגור את המפעלים שוב ושוב כך שהייצור התעכב. לטסלה ספציפית זה קרה באפריל, למתחרה הסינית NIO זה קרה גם בתחילת השנה וגם בחודש נובמבר.
בעיה נוספת שעשויה להוות משקל על טסלה היא ביקוש בסין - הממשל הסיני החליט לעצור את התמריצים הממשלתיים לרכישת רכבים חשמליים החל מחודש ינואר הקרוב (נשמע מוכר גם בישראל?). זה עשוי להוביל לביקושים גבוהים בתקופה שלפני הביטול (כלומר בחודשים האחרונים שהיו) ולירידה לאחר מכן.
בסוף שנת 2021 למשל, הסובסידיה בסין נחתכה וזה גרם לכך ששלוש החברות הסיניות אקספנג, ניו ולי-אוטו סיפקו במצטבר ביחד 40 אלף כלי רכב בחודש דצמבר שעבר. אחר כך המספרים נחתכו ל-35 אלף בתחילת 2022 ואז אפילו ל-21 אלף ביחד בחודש פברואר. ההתאוששות הגיעה רק בחודש יוני וחזרה לרמות של דצמבר.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
הקיצוץ בסובסידיות גורם לירידה זמנית במסירות, אבל אלה חוזרות לעלות לאחר מכן. השוק עדיין בצמיחה
צריך לומר - למרות הקיצוץ בסובסידיות, המכירות של כלי רכב חשמליים בסין עלו בכמעט 40% בשנת 2022 לעומת השנה שלפניה, כך שאפשר גם לומר שמדובר במכה זמנית אולם לא במשהו שבאמת ייפגע במסירות לטווח הארוך יותר.
טסלה מוכרת את כלי הרכב מהמפעל בשנגחאי, סין, גם לשווקים המקומיים וגם לאירופה (והיא פותחת כעת מפעל בגרמניה), רק שנכון לעכשיו עוד מוקדם לדעת כמה מתוכם הגיעו לסין וכמה לאירופה. הנתון הזה יתפרסם רק בהמשך החודש.
מאז השיא שרשמה מניית טסלה בחודש נובמבר בשנה שעברה איבדה המניה 49% מערכה והיא נסחרת כעת במחיר של 195 דולר למניה ושווי שוק של 615 מיליארד דולר.
השאלה היא כמובן לאן הולכת המניה. משקיעים חוששים שמניית טסלה יכולה להמשיך וליפול. מה שפגע בה יותר מכל זו לא האינפלציה, לא הירידה בביקושים וגם לא מדיניות אפס קורונה בסין. היא נפגעה בעיקר בגלל ההרפתקה של המנכ"ל אלון מאסק עם טוויטר - הנה הסיבות. זו שלחה את מניית טסלה לנפילה חדה, וממנה בינתיים היא מתקשה לקום. זה לא אומר שהיא לא תצא משם אבל המשקיעים עוקבים אחרי המהלכים של מאסק. אם הוא יקדיש יותר מדי זמן לטוויטר ופחות מדי זמן לטסלה הם עלולים להתאכזב.
מאסק עצמו אגב מאמין שטסלה תחזור ותנזק. הוא אפילו טען שהיא יכולה להיות גדולה יותר מאשר שתי החברות הגדולות בעולם ביחד - ענקית האייפונים אפל וחברת הנפט הסעודית אראמקו. המשמעות היא שמאסק מאמין שהמניה עוד מסוגלת לזנק ב-550% ויותר, ולהגיע לשווי שוק של 4.4 טריליון דולר. האם זה אמיתי או עוד חלום פרוע של מאסק?
- 2.ניר 06/12/2022 10:16הגב לתגובה זומדובר בפייק ניוז של רויטרס שהוכחש רשמית על ידי טסלה אתמול אבל זה לא מפריע לאתר המביך הזה לפרסם את זה, לא מפתיע. אמינות אפס
- 1.הזדמנות קנייה אדיה תעביר 200 .גם אפל וגוגל (ל"ת)פנחס 05/12/2022 19:20הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.

