אפל
צילום: unsplash

הקורונה בסין עושה קאמבק - עד כמה מושפעת אפל?

מספר מקרי הקורונה במעצמה האסייתית ממשיכים לעלות אל שיאים חדשים, העובדים במפעל הייצור הגדול ביותר של האייפון פותחים במחאות חריפות - הדוחות של החברה הגדולה בעולם צפויים לגלם זאת
מתן קובי | (2)

משרד הבריאות הסיני דיווח היום (חמישי) על מספר נדבקי הקורונה היומיים הגדול ביותר עליו דווח מאז פרצה המגיפה במרץ 2020 - 31,444 חולים חדשים. השיא (השלילי) האחרון נרשם בחודש אפריל, אז כל שנגחאי נכנסה לסגר מחמיר ביותר. אחת הנפגעות הקשות ביותר בסבב הנוכחי של הקורונה היא העיר ג'נג'ואו, כאשר האזרחים ב-8 מחוזות של העיר הונחו להשאר בביתם לחמישה ימים לפחות, זאת בהתאם להמשך מדיניות האפס קורונה של הממשל הסיני. לרוב סגר כלשהו בעיר בסין ועוד כמה חולים לא אמורים לעניין אותנו יותר מדי אך אחד המוצרים הנמכרים ביותר בעולם מיוצרים בעיר - האייפון.

בעיר נמצא מפעל ההרכבה הגדול ביותר של לאייפון השייך לחברת פוקסקון. עוד בסוף החודש שעבר דווח על התפרצות קורונה במפעלים של החברה בעיר, מה שהעלה חששות בכל הנוגע לזמני האספקה של האייפונים החדשים של אפל. כבר אז עלו דיווחים על כך שייצור האייפון במתקן שבג'נגג'ואו עשוי לרדת ב-30% החודש. בסופו של דבר ההתפרצות הובילה לכך שעובדים רבים נאלצו להסתגר במפעל ואלו התלוננו על מערכת כאוטית לחלוקת מזון וחפצים חיוניים אחרים. עובדים רבים החליטו לעזוב את המפעל ולברוח בחזרה הביתה, ובכדי לפצות על המחסור פוקסקון גייסה עובדים שיחליפו אותם, להם הבטיחה שתשלם שכר גבוה. החברה לא סיפקה את התשלום הגבוה אותו הבטיחה ובימים אלו מתקיימות מחאות אלימות באזור המפעל.

החברה מיהרה להתנצל ואמרה כי היה מדובר "בתקלה טכנית" בלבד במערכת התשלומים שלה - "אנחנו מתנצלים על התקלה במערכת המחשב ומבטיחים לתת את השכר האמיתי עליו סוכם" אמרה החברה בהצרתה. בכדי להרגיע את המהומות פוקסקון גם הציע סכום של כ-1,400 דולר לכל מי שיעזוב את המפעל. 

APPLE כבר הודיעה כמה וכמה פעמים על כך שתקצץ בייצור של האייפונים החדשים שלה והאור בקצה המנהרה לא נראה קרוב. בסוף חודש ספטמבר הכריזה החברה על ביטול תוכנית להאצת ייצור האייפונים ובתחילת החודש הנוכחי, כשבועיים לאחר שחרור הדוחות שלה, החברה הודיעה על כך שתקצץ את ייצור האייפונים החדשים ב-3 מיליון יחידות, תוך כדי שהיא מאשימה את מצב הקורונה והסגרים בסין - כמובן שהמצב עכשיו חמור עוד יותר. על פי ההערכות המפעל של פוקסקון אחראי על 60% מקיבולת ההרכבה של האייפון ועם המשך הבעיות בו זמני האספקה של המכשירים החדשים רק ממשיכים לעלות (יותר מחודש עבור משלוחים לארה"ב).

כזכור, אפל הייתה היחידה מבין הענקיות של וול סטריט אשר הצליחה לספק דוחות טובים, אשר העלו את המניה שלה בכ-8%.  META PLATFORMS ,  GOOGLE ,  MICROSOFT ו-  AMAZON הראו ביצועים ותחזיות לא מרשימים בכלל והשוק העניש אותן על כך - מטא צנחה ב-20% לאחר הדוחות ואמזון נפלה בכ-12% ביום המסחר שלאחר הדוחות. באותו הזמן, אפל עקפה את צפי האנליסטים עם הכנסות של 90.15 מיליארד דולר כשצפי האנליסטים עמד על 88.64 מיליארד דולר. בשורה תחתונה נרשם גם הישג טוב עם רווח למניה של 1.29 דולר לעומת הצפי לרווח של 1.26 דולר למניה.

מה שפחות הודגש בדוחות של החברה היה ההכנסות מאייפונים - אלו פספסו את צפי האנליסטים ועמדו על 42.63 מיליארד דולר. מכירות האייפונים מהוות מרכיב חשוב ביותר מסך ההכנסות של החברה (כמעט חצי) ונראה כי כבר ברבעון הקודם ראינו סימנים למה שעתיד לבוא. יתרה מזאת, מה ש"החזיק את החברה מעל המים" בדוחות האחרונים היה ההכנסות ממחשבי Mac, אשר הניבו לאפל 11.5 מיליארד דולר, 25.4% מעל הרבעון המקביל והרבה מעל צפי האנליסטים ל-9.36 מיליארד דולר. העניין הוא שלאחר שחרור הדוחות החברה הודיעה כי היא צופה ירידה משמעותית בביקוש למחשבים שלה ברבעון הקרוב - מה שבוודאות ישפיע על הדוחות, עוד יותר כשמסתכלים על ההחלשות של מכירות וייצור האייפונים. יש גם לציין שהירידה הצפויה והמחסור באייפונים מגיע באחת התקופות הקריטיות ביותר לחברה, חגי סוף השנה - חג ההודייה, חג המולד, השנה החדשה, ואחד אירועי המכירות החשובים של השנה - בלאק פריידי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Praxi 25/11/2022 08:50
    הגב לתגובה זו
    שהעלייה במקרי הקוביד והסגרים הוכרזו אחרי הפרעות במפעלים
  • 1.
    רן 24/11/2022 23:54
    הגב לתגובה זו
    הקורונה זה שטויות, הבעייה היא צעדי הממשלה הטפשית
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.