עובדי אינטל - נגמרו הפינוקים; וגם - כמה עובדים יפוטרו בארץ?
הפעילות של אינטל בארץ רחבה ומגוונת - 14 אלף עובדים מתוך 130 אלף עובדי אינטל, מועסקים בישראל. ולכן, כשאינטל מפטרת בין 10% ל-20% מכח האדם בקבוצה, זה גם יגיע לישראל.
לא משנה כמה ינסו לעטוף את זה במילות ובמשפטי הרגעה - "בישראל זה לב המערכות", "ישראל חשובה מאוד לפעילות אינטל", "כאן מייצרים את המוח של השבבים", "כאן יש פעילות ייצור שהיא דווקא במוקד האסטרטגיה של הקבוצה", עדיין זה יהיה כואב. ישראל נשענה על אינטל במשך שנים רבות, אפילו עשרות שנים. ישראל נתנה לאינטל מתנות של מיליארדים. זה היה משתלם לכל הצדדים - קיבלנו מפעלים, העסקת כח אדם, אינטל קיבלה מיסוי אפס ואת הראש של הישראלים.
אינטל גם עשתה כאן מסע רכישות גדול, המוכרת היא מובילאיי שהשלימה הנפקה בשבוע שעבר, אבל יש לאינטל רכישות רבות קטנות יותר בתחומי פיתוח ועיצוב השבבים, לצד רכישות של מפעלי ייצור - רכישת טאואר אמורה להיות מושלמת בתחילת השנה הבאה.
ישראל ואינטל כרוכות זו בזו והצרות של אינטל ישפיעו עלינו. קשה לראות את אינטל מבטלת את עסקת טאואר, אבל האמת שאם יש למנהלים שלה שכל, חוש עסקי, וקצת פלפל הם צריכים לבקש הנחה. משהו קרה בחצי השנה האחרונה, מאז הדיווח על הרכישה. אם הם במקום של חיסכון בעלויות, הם יכולים לנסות ולהגיע לעסקה חדשה. לא טריוויאלי, אבל כנראה אפשרי.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל השאלה היותר חשובה היא עד כמה תיפגע הפעילות בישראל. אז האמת היא שלפחות איך שמשדרים לתקשורת, הפעילות בישראל טובה - יש כאן מפעלי שבבים ובזה לא רוצים לגעת, יש כאן פעילות של מובילאיי שהפכה להיות עצמאית ולא צפויה שם פגיעה בהמשך לגיוס הכספים בוול סטריט, ויש כאן פעילות פיתוח ועיצוב שבבים שנחשבת טובה. יש גם פעילות בדומה לכל מדינה בעולם של שיווק, תמיכה וכו', אבל היא לא בהיקפים גדולים.
על פי הנהלת אינטל, הם ימנעו מלקצץ בפעילות הייצור ויצמצמו פעילויות תפעוליות - שיווק ומכירה, הנהלה וכלליות, מחקר ופיתוח. המשמעות לישראל היא שאם היקף הפיטורים הצפוי בתוכנית התלת שנתית הוא 10% עד 20%, כך שבסה"כ הרה ארגון הכולל יחסוך 20 מיליארד דולר בשלוש שנים (בשנה השלישית עד 10 מיליארד דולר), סיכוי טוב שאנחנו מתחת לטווח הזה. על פי ההערכות מדובר על מאות, אולי מאות רבות - אבל לא פיטורים בהיקף מאוד רחב. בישראל כאמור 14 אלף עובדים, ונראה ששיעור המפוטרים יהיה עד 5%-6%.
אבל הפיטורים זה לא העניין הגדול. חברות שמפטרות, בוחרות בפיטורים אחרי ובמקביל לצמצומים במקומות שאפשר - הוצאות על רווחה, בונוסים, צ'ופרים ועוד. אינטל היתה חברה שמפנקת את העובדים שלה - גם במפעלים. גם בלואו טק. כשמפטרים עובדים, הפינוקים מצטמצמים, הרווחה של העובדים הקיימים נפגעת וגם יכולת ההשתכרות העתידית.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
העבדים מפנימים שהם במקום שנמצא במגננה וזה מסוכן לאינטל. מסביב יש חברות יעילות יותר, רווחיות יותר שצריכות עובדים - הצרות של אינטל הן הרווח שלה.
- 12.צביקה 01/11/2022 10:34הגב לתגובה זוכמו תמיד המנהלים יקבלו בונוס שמן והעובדים ילכו הבייתה.
- 11.רמה נמוכה שם 31/10/2022 08:23הגב לתגובה זואינטל זה אוסף של חברים ללא קשר ליכולות המקצועיות. יש גם מוכשרים בנהם אבל הרוב שם זה קומבינה חברתית יותר מאשר מקצועית. בהחלט יש לא מעט לקצץ בישראל
- עובד אינטל 17/11/2022 13:04הגב לתגובה זולא נכון בעליל
- 10.בלי תמריצים מהמדינה 30/10/2022 14:01הגב לתגובה זוחברת אינטל היא דוגמא לכישלון שבו כל אזרחי המדינה מממנים קבוצת עובדים שמרוויחה היטב . הרי ללא הטבות המס שנתנו לאינטל היא לא הייתה מעסיקה עובד אחד כאן ובטח שלא משלמת את המשכורות שהיא משלמת . מילא אם היה מדובר על ציבור חלש אבל בסופו של דבר עובדים שם עובדי הייטק מפונקים....
- ניב 30/10/2022 17:18הגב לתגובה זו.המדינה לא מימנה כלום. הטבת מס פירושה שהמדינה מקבלת פחות ממה שהייתה יכולה לקבל אם לא היתה נותנת הטבת מס, אבל אם לא היתה נותנת, אז היתה מקבלת אפס. לכן המדינה לא נתנה כלום, ולא מימנה את עובדי ההייטק. אלא המדינה קיבלה פחות, אך עדיין קיבלה, ולכן עובדי אינטל הם אלו שמימנו את המדינה ואת שאר האזרחים, כשהאלטרנטיבה של המדינה היתה לקבל אפס. כל דבר הגדול מאפס זאת מתנה למדינה, ולא להיפך, אז אל תתבלבל. ושלא נדבר על כל שעובדי ההייטק עצמם משלמים 62% מס הכנסה (כולל מס הכנסה שהם משלמים בכל חודש על הפקדות המעסיק לפנסיה ולפיצויים). עובדיי ההייטק רואים 1/3 בנטו, כי המדינה לוקחת להם 2/3.
- ג'וש 31/10/2022 11:26א. כל עובד מפריש לפנסיה ופיצויים ב. אינטל קיבלה מהמדינה 3.5 מיליארד שח מענק. ג.אינטל שילמה מס של 5% בלבד
- 9.רחל 30/10/2022 12:03הגב לתגובה זואנשים מוכשרים עם יכולות גבוהות שמרוויחים משכורת גבוה אבל בתאכלס עושים עבודה פשוטה ומשעממת שכל ילד בן 16 יכול להחליף אותם אחרי הכשרה לא ארוכה במיוחד.
- 8.מושון 30/10/2022 07:50הגב לתגובה זוטאואר כיום עושה מחזור שנתי של כ1.7 מיליארד דולר. בעוד מספר חודשים הפעילות של טאואר במפעל החדש באיטליה תחל לטאואר יש שליש החזקה במפעל. אם תחילת הפעילות טאואר תגיע למחזור של כ2.5 מיליארד. השווי של טאואר לאחר הרכישה עומד על 5.3 מיליארד. מובילאי נרכשה בכ16 מיליארד ועושה מחזור של 1.2 מיליארד. איך יתכן שטאואר שווה שליש מי מובילאי. המחיר של טאואר נמוך משמעותית. טאואר יכולה להמכר בהרבה יותר.
- 7.אין כח 30/10/2022 07:41הגב לתגובה זוולקבל משכורת שמנה תנאים מעולים ורכב. ככה זה הייטק למי שלא מכיר. עכשיו מתחילים לדרוש שגם אתרום משהו,אין לי כח
- 6.מפעל של רובוטים (ל"ת)אינטליסט לשעבר 30/10/2022 06:57הגב לתגובה זו
- אינטל 30/10/2022 09:14הגב לתגובה זולא ברור למה מפטרים את העובדים במקום את המנהלים הכושלים
- 5.החזירות והשחצנות של ההיטק (ל"ת)יוחאי 29/10/2022 22:49הגב לתגובה זו
- ברק 30/10/2022 08:53הגב לתגובה זואו סוכנות הנדל"ן שאתה עובד בהם יתחילו לראות ירידה בביקוש ופיטורים כי ההייטקיסטים שקנו חטיפים, יצאו לטיולים או קנו דירות יפוטרו ויתחילו לחסוך אתה לא תדבר כך. יש סיכוי שגם אתה תפוטר, גם אם אתה פרזיט עובד מדינה.
- בוב 21/11/2022 15:36כבר הרבה זמן מספרים לנו על ה"פגיעה ההיקפית בנותני שירותים" שטויות, זה שולי ביותר. לכל היותר תהיה הקלה קטנה בלחץ של מחירי הדירות כלפי מעלה, וזה דוקא יעשה טוב לאנשים.
- תסביר 31/10/2022 12:10עובדי מדינה זה המדינהעצמה לא ? איך יפוטרו
- דיויד 30/10/2022 07:56הגב לתגובה זואינטל בניגוד לסטארטאפים מממנת את הכל מרווחים ולא מכספי משקיעים
- 4.אם ימשיכו להוריד בבונוסים אני עוזב (ל"ת)תומר 29/10/2022 21:26הגב לתגובה זו
- בבקשה לא :( (ל"ת)פט ג. 30/10/2022 08:12הגב לתגובה זו
- אליק 30/10/2022 07:52הגב לתגובה זולכל אדם יש מחליף
- גם אני (ל"ת)ישראל 29/10/2022 22:59הגב לתגובה זו
- 3.עובד במובילאיי 29/10/2022 21:19הגב לתגובה זומובילאיי = אימפריה
- לא אל תעזוב אני מתחננת, איך נמדיך בלעדך??? (ל"ת)30/10/2022 06:57הגב לתגובה זו
- חברה בגסיסה רכשה חברת טכנולוגיה מסורבלת ומיושנת. (ל"ת)מי 30/10/2022 03:48הגב לתגובה זו
- 2.שלי 29/10/2022 20:28הגב לתגובה זובאזור שאני גר .שכרו 2 היטקסטיםכול אחד דירה ב25000לחודש פלוס מתווך. שיקצצו
- ואתה עבדת בשביל המקום שאתה גר בו ? (ל"ת)יצחק 30/10/2022 07:29הגב לתגובה זו
- הייטקיסט 29/10/2022 23:57הגב לתגובה זואת מוזמנת גם ללמוד קשה ולעבוד קשה ולהרוויח בהתאם
- 1.מושון 29/10/2022 20:23הגב לתגובה זולדעתי המחיר שטאואר נרכשה נמוך משמעותית. טאואר שווה הרבה יותר
- אז תקנה - טאואר נסחרת גם בניויורק וגם בת״א (ל"ת)אאא 09/11/2022 18:07הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
