תחנת דלק של אקסון
צילום: unsplash
דוחות

מניית אקסון בשיא כל הזמנים לאחר דוח חזק, עקפה את תחזיות הרווח בענק

ענקית האנרגיה לא מפסיקה לעלות בשנה האחרונה לאור עליית מחירי האנרגיה והמלחמה המתמשכת באוקראינה. הכנסות החברה עמדו על 112 מיליארד דולר עם רווח למניה של 4.45 דולר, המניה עוברת לראשונה את קו ה-110 דולר
מתן קובי |

EXXON MOBIL  היא בין החברות החזקות ביותר מאז תחילת השנה ובדוחותיה היום היא ממשיכה להראות את עוצמתה אל מול רוב השוק שמתפורר מולה. החברה דיווחה על הכנסות בסך של 112 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות בסך של 103 מיליארד דולר, ההכנסות ברבעון המקביל עמדו על 73.8 מיליארד דולר. החברה הציגה רווח למניה של 4.45 דולר, צפי האנליסטים עמד על 3.89 דולר למניה. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בסך של 0.91 דולר למניה, המייצג תשואה של של כ-3.3% בראייה שנתית בהתאם למחיר של 110 דולר למניה. נציין כי הנשיא ביידן הזהיר את חברות הנפט כי הן צריכות להתמקד בהגדלת המלאים שלהן לעומת חלוקת הרווחים, זאת לנוכח החששות שלו מעליות נוספות במחירי הנפט והדלק.

החברות הגדולות ביותר במשק כיום הן כאמור חברות טכנולוגייה ובימים האחרונים ראינו עד כמה המצב הן מתקשות לשמור על עוצמתן לנוכח תנאי המאקרו האפורים הסובבים אותנו.  META PLATFORMS התרסקה ב-25% אתמול (חמישי) לאחר פרסום הדוחות החלשים שלה,  AMAZON נופלת היום ביותר מ-10% לאחר פרסום הדוחות אחרי המסחר אתמול, בהן הודיעה על הורדת תחזיות לקראת הרבעון הבא, אשר דווקא אמור להיות רבעון חזק מאוד עבור החברה. מתחילת השנה המניות הללו, ביחד עם יתר מניות הטק הגדולות, איבדו מאות מיליארדים משווין, באותו הזמן אקסון עלתה ביותר מ-80% (הנאסד"ק ירד ב-30%) ושווי החברה עומד כעת על 460 מיליארד דולר

אקסון מאותת למשקיעים ולשוק על שינוי פרדיגמה שקורה בימים אלו בוול סטריט. מניות הטכנולוגיה והצמיחה נפגעות קשות מהעלאות הריבית של הפד' והאינפלציה הגבוהה ודווקא חברות אשר נעלמו מאור הזרקורים של השוק בשנים האחרונות חוזרות אליו היום. לפי ג'ף קרי, בכיר אחראי הסחורות בגולדמן סאקס, התשואות הנמוכות יחסית בעשור האחרון מצד "הכלכלה הישנה" היו המניע העיקרי להעברת ההון המאסיבית שהגיעה בסופו של דבר אל סקטור הטכנולוגיה והצמיחה, מה שהוביל לחוסר השקעה בחברות האנרגיה והתעשייה, מה שלטענתו הוביל לחלק מהמשבר שאנחנו רואים כיום. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social