קארל מארקס
צילום: pixabay
פרשת השבוע

פרשת נוח: מדוע החליט האל לבלום את התפתחות הקומוניזם?

האנושות מנסה להתאחד וליצור עיר שכופה אחידות מחשבתית ורכוש משותף - התפתחות לא רצויה בעיני ה' שיורד ומערבב את שפתם; אלפי שנים מאוחר יותר לא היה מי שיעמוד בדרכה של התנועה הקומוניסטית בדרכה לשפך דם של עשרות מיליוני בני אדם
גיא טל | (16)
נושאים בכתבה כלכלה פרשת השבוע

מושג הסוציאליזם התפתח, כך לפי המקובל, בראשית המאה ה-18 על רקע המהפכה התעשייתית בה נוצרו מעמדות פועלים שנוצלו, כביכול, על ידי בעלי ההון במפעלי התעשייה, במכרות הפחם ובעבודות פיזיות רבות אחרות. קצרה היריעה מלנתח את השינויים של אותה מהפכה תעשייתית ששחררה את האנושות מהצורך להקדיש את רוב כוח האדם שלה להפקת מזון וחקלאות, איפשרה התפתחות בתחומים רבים מספור של, ושידרגה את חייהם של מיליוני בני אדם, כולל, ואולי במיוחד, של אותו מעמד הפועלים. למרות זאת נוצרה תחושה, לעיתים מוצדקת מבחינות מסוימות, של חוסר צדק ופערים גדולים מדי בין המעמדות שהתעלמו מתרומתם של בעלי ההון ובני המעמד הבינוני גבוה להתפתחות העולם שסייע בסופו של דבר גם לבני המעמד הנמוך, שחייהם השתפרו לאין ערוך לעומת חייהם של הוריהם והדורות הקודמים. 

תחושת אי הצדק הזו דחפה את הזרמים הסוציאליסטים לקו יותר ויותר רדיקלי עד להתפתחות העיוות המוסרי, הכלכלי והמדיני הקרוי "קומניזם" - האידיאולוגיה שאחראית לשפיכת דמם של יותר בני אדם מכל תנועה אחרת בהיסטוריה האנושית. הרעיונות בבסיס הקומניזם יכולים להראות כנאורים ומתקדמים, שהרי מדוע שיהיו אנשים שיהיה להם יותר מאחרים? ומדוע לא נחלוק כולנו את אמצעי הייצור ואת פירות העמל האנושי? אולם היישום של הרעיונות הללו, הנוגדים כל כך את הטבע האנושי ואת היוזמה החופשית שמאפשרת את התפתחות העולם, ויוצרים יריבות, דיקטוטרה מלחמת מעמדות ומלחמה בחירות האנושית, הרסה אומות שלמות ורצחה בפועל עשרות מיליוני בני אדם. קשה לשפוט בדיעבד החלטות של אנשים משולהבים מרעיונות מלהיבים דורות מאוחר יותר עם הניסיון שנצבר והמבט הרטרואקטיבי, אבל יכול להיות שבפרשתנו ניתן רמז לסוג כזה של התפתחות היסטורית, ותוצאות אפשריות שלה.

בפרשת נח מסופר על שני אירועים הרי גורל עבור המין האנושי. הראשון, לו מוקדשת רוב הפרשה, עוסק בסיפור המבול שמחה את כל האנושות למעט נוח ומשפחתו עקב חטאים חמורים המוזכרים בפסוקים: "ותשחת הארץ לפני האלוקים ותמלא הארץ חמס. וירא אלוקים את הארץ והנה נשחתה כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ". במקרה זה מובנת הסיבה לתגובה האלוקית החריפה. 

לעומת זאת, הסיפור  השני, סיפור מגדל בבל ובלבול הלשונות, פחות ברור, ושלל פירושים ניתנו לו במשך הדורות. תחילה מתוארת בפסוקים יוזמה אנושית, שעל פניו לא מעלה חשד למשהו שלילי: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים. ויהי בנוסעם מקדם וימצאו בקעה בארץ שנער וישבו שם. ויאמרו איש אל אחיו: הבה נלבנה לבנים ונשרפה לשרפה... ויאמרו: הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמיים ונעשה לנו שם פן נפוץ על פני כל הארץ". 

כלומר האנושות המאוחדת כולה פותחת במפעל משותף בו בונים עיר ומגדל כדי לא להתפזר ולהיפרד אחד מהשני. מה יותר טוב מזה? התגובה של ה' לאירוע מוזרה לכאורה: "וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם. ויאמר ה' הן עם אחד ושפה אחת לכלם וזה החילם לעשות ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבה נרדה ונבלה שפתם אשר לא ישמעו איש שפת רעהו. ויפץ ה' אותם משם על פני כל הארץ, ויחדלו לבנות העיר". 

ה', אם כן, לא מרוצה מההתפתחות הזו ויורד למטה לפזר את המסיבה. הדרך בה הוא נוקט הוא "ערבוב השפות", כך שהאחדות נשברת, איש לא מבין את שפת רעהו, והאנושות מתפזרת ומתחלקת לעמים שונים על פני כל הארץ (התפזרות שמוזכרת בפסוקים קודם לכן עם תיאור צאצאי נוח והתחלקותם לעמים וללשונות). 

במשך הדורות הפרשנים השונים נתנו הסברים שונים לטעות של בני אותו דור המכונה "דור הפלגה", כגון רצון למרידה בה' (ראשו מגיע השמיימה), או סוג של עבודה זרה וכדו'. חלק מההסברים התמקדו באחדות האנושית שהופכת לאחידות בה אין מקום לשוני וגיוון.

קיראו עוד ב"בארץ"

זה הקו בו נוקט גם הרב נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב) בספר העמק דבר.הפסוק הראשון בסיפור אומר: ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים". מובן מהי "שפה אחת", אולם מהם "דברים אחדים"? אומר הנצי"ב: דברים אחדים - לא באר הכתוב הדברים.... כי אם שהיו דברים אחדים, וללמדנו שלא משום הדברים  התעורר הקב"ה  (כלומר, לא תוכן הדברים היה הבעיה), כי אם בשביל שהיו אחדים - יהיו מה שיהיו" - אחידות מחשבתית בה כל האנושות חושבת אותו דבר היא שלילית ונגדה יצא הקב"ה. אחת הבעיות בגישת האחידות היא שהיא גוררת כפייה של מי שיוצא מהקו, כך מפרש הנצי"ב את המילים "פן נפוץ על פני כל הארץ": "באשר אין דעות בני אדם שווים (כלומר יש דעות שונות), על כן היו משגיחים שלא יצא איש מישוב שלהם, ומי שסר מדברים אחדים שביניהם היה משפטו לשריפה ... נמצא היו דברים אחדים שביניהם לרועץ, שהחליטו להרוג את מי שלא יחשוב כדעתם". 

דיקטוטרה וכפיית דעות אחידה היא ממאפייני הקומוניזם, אך קיימת גם בשיטות שלטון אחרות, אולם חז"ל מפרשים באופן מעט שונה את המילים "דברים אחדים" באופן שמרמז על השקפות קומוניסטיות, שכנראה היו קיימות עוד לפני המאה ה-18. כך אומר המדרש: "דברים אחדים - דברים אחודים - מה שביד זה ביד זה, ומה שביד זה ביד זה" - כלומר אנשי דור הפלגה נקטו בשיטה לפיה אין רכוש פרטי אלא כולם שותפים בהכל. המגדל והעיר והחשש מפני "שמא נפוץ" משמעותם לפי פירושים אלו אחידות מחשבתית ושותפות מלאה בכל הרכוש האנושי. 

פרופסור שלום רוזנברג עושה את הקישור המלא בין חטא דור הפלגה לבין חטאי הקומוניזם: "באופן מפתיע מפרשים חז"ל את דבריהם במדרש כרומזים לשיתוף כלכלי. 'ודברים אחדים' רומזים לפי חז"ל לכך שמה שבכיסו של זה היה בכיסו של זה. בתרגום מודרני של דברי חז"ל, נוכל לראות דור זה כניסיון לבנות חברה קומוניסטית.... מה היה חטאם? חז"ל מלמדים אותנו על חטא דור הפלגה. כאשר נפל מהמגדל אדם ומת, הם אמרו שזו הייתה תאונת עבודה ואין מה לעשות, אולם על לבנה שנפלה 'היו יושבים ובוכים ואומרים: אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה...' אבוי, זהו איחור בתוכנית החומש. בבניין החברה החדשה לא היה מקום לאלוקים, אך גם לא היה מקום לאדם. הא בהא תליא. החברה, המעמד והכלל הפכו כה חשובים, עד שהאדם האינדיבידואלי הלך לאיבוד. דור הפלגה ביטא אידיאל שהיו בו לכאורה יסודות יפים. חז"ל השוו את דור המבול 'שהיו שטופים בגזל' לדור הפלגה 'שהיו אוהבים זה את זה', או שהיו מכריזים כך. חזונו של דור הפלגה המודרני היווה אתגר קשה ביותר לאמונה הדתית. קריסתו של דור הפלגה המודרני המתרחש לעינינו, מלמד על תחילתו".

השיוון, הערך הנעלה ביותר לשיטות אלו, מחה לעפר את האינדיבדואליות וזכויות הפרט. התמקדות בשוויון כחזות הכל מתחילה אמנם מדאגה כנה (בדרך כלל) לכל אדם, אולם הצורך לכפות שיוויון כזה בכח והעובדה שבלתי אפשרי להשיג אותו בבאמת גורם לאדיאל להפוך לחזות הכל שלמענו מותר לדרוס, להכריח, לענות, להתעלל וגם להרוג, ובסופו של דבר גם האדם הפרטי שלמענו כביכול נוצר הכל סובל מנחת ידו של הקומניזם. 

הפתרון הוא פיזור שיוצר תחרות, הדגשת הייחודיות והשונות והתפזרות על פני כל העולם בו אקלימים שונים שיוצרים הזדמנויות שונות להתפתחות האנושות. "בלבול השפות" מתקשר לפסוק קודם בו מתוארת התפתחות האנושות לאחר המבול: שלשה  אלה בני נוח ומאלה נפצה כל הארץ... אלא משפחות בני נוח לתולדותם בגוייהם ומאלה נפרדו הגויים בארץ אחר המבול", שכן יצירת התחרות ופיתוח השונות קשורות עדפת פיתוח האופי הלאומי על פני האונברסליות האחידה מוחקת הזהות. 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אבסורד 30/10/2022 08:27
    הגב לתגובה זו
    ביטחון, עצמאות, חמלה.
  • 10.
    אחד 29/10/2022 22:47
    הגב לתגובה זו
    ומעניינת!
  • 9.
    ח. 29/10/2022 20:29
    הגב לתגובה זו
    ראשית, מה זאת כביכול? באמת היו אנשים מנוצלים ילדים אנשים ללא זכויות צמיתים במפעלים אחרת התנועה הסוציאליסטית לא הייתה קמה. שנית, הקומוניזם הוא צורה של הסוציאליזם ושלישית היום אין אחידות מחשבתית? העולם משתחווה לאליל הכסף ושיטה אחת תחת ארצות הברית שיטה אכזרית מנצלת ולא צודקת נמצאת בכל העולם.
  • ברק 30/10/2022 08:48
    הגב לתגובה זו
    הקפיטליזם התחיל כשהנרי פורד הוריד את מחיר המכוניות ושילם יותר לעובדים שלו ואז אפשר לתרבות הפנאי ולמעמד הביניים להתקיים. בגלל הקפיטליזם יש תחרות על עובדים טובים בין חברות שונות שמאפשרת למשכורות לעלות ולאיכות החיים להיות טובה. מה שארצות הברית עוש ההיום זה מה שנקרא קורפרטיזם שבו הבנקים נותנים תנאים מועדפים לחברות גדולות וזה גורם להן להיות תאגידי ענק שאי אפשר להתחרות בהם ואז הן יכולות להעלות מחירים ולעשות קרטלים כמו בשוק הדירות בארצות הברית שחברות קנו בו כמות אדירה של דירות על מנת להעלות מחירים והן נהנו מהריבית הנמוכה. קפיטליזם אמיתי כמו שהוא צריך להיות עדיף פי מיליון על קומוניזם שהביא רק רעב ומוות המוני לכל מקום שבו הוא נערך.
  • 8.
    איליה 29/10/2022 09:31
    הגב לתגובה זו
    אידיולוגיה שיש לה קדושים, מנהגים, חגים וספרי קודש. וגם פוסלת דתות אחרות. כזאת אידיולוגיה נקראת דת. אז למה להתעלם?
  • 7.
    מוריה 28/10/2022 19:28
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הבטחתו של נתניהו המושחת להנהגה החרדית המתועבת, שלא לתעדף את לימודי הליבה לחרדים, זו סכנה לקיומה של המדינה. נקווה כולנו ונתפלל שנתניהו הקשיש המושחת יסיים את ימיו ו/או יירקב ב"ה בכלא והבטחתו תסוכל.
  • מוריה את ממש מסכנה את סובלת משנאה עצמית (ל"ת)
    משה ראשל"צ 29/10/2022 21:41
    הגב לתגובה זו
  • "להתפלל" למי? (ל"ת)
    דניאל 29/10/2022 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הקומוניזם הוא בניגוד לטבע האנושי כל השאר חארטה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 28/10/2022 16:22
    הגב לתגובה זו
  • עדיין יש מפלגות קומוניסטיות בגלוי ובהסתר ואנשים בוחרים (ל"ת)
    רדודי המחשבה 29/10/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סליחה אתה לא הבנת אתם רצו לעשות יד אחת כנגד הקב"ה נקודה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 28/10/2022 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פגעת בול! כתבה מעולה! (ל"ת)
    יורי 28/10/2022 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איש חכם 28/10/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
    כל עוד זה בדרך התורה כמובן
  • 2.
    ברק 28/10/2022 09:23
    הגב לתגובה זו
    זה שהם בכלל לא מכירים את מארקס, מארקס אמר שקפיטליזם הוא דבר נהדר שהוא מוציא מדינות מעוני ומפתח אותן. הטענה היחידה שלו היתה שכשחברות גדלות יותר מידי הן מפסיקות לחדש ואז על מנת לתת כסף לבעלי המניות הן מתחילות להתעמר בעובדים ולשלם להם פחות על מנת לחסוך ולהיות יותר רווחיות. לזה הוא קרא קפיטליזם מאוחר או חזירי ובמצב הזה העובדים צריכים להתמרד ולקחת את העושר מבעלי המניות. מה שמדהים שהוא צדק בתצפיות שלו אבל לא במסקנות, נכון שגוגל ופייסבוק ואפל גדלו עד שהן הפסיקו לחדש ויש את אותם אייפונים כל שנה ויש בטאוורס רקוב שלא מעניין אף אחד, אבל עדיין יש סטארטאפים שמחדשים והגדולות קונות אותן וכשהן גדולות מידי הן קורסות ועולות במקומן חברות אחרות והן לא יכולות להתעמר בעובדים ולהוריד משכורות יותר מידי כי יש עליהם תחרות עם חברות חדשות.
  • 1.
    החרדים מחכים שהאל נתניהו יתן להם דירות בחינם על חשבון משלמי המיסים (ל"ת)
    מבין 28/10/2022 08:58
    הגב לתגובה זו
  • ד 29/10/2022 20:55
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.