קידוח נפט גז דלק
צילום: Pixabay

ראש סוכנות האנרגיה העולמית: "אנחנו באמצע משבר אנרגיה גלובלי"

פיית' בירול, ראש סוכנות האנרגיה העולמית, טוען כי העולם זקוק לנפט הרוסי בכדי למנוע משבר אנרגיה שיוביל את כלל כלכלות העולם למיתון
מתן קובי | (6)

העולם עומד מדום לקראת החורף הקרוב ומדינות אירופה בפרט. המלחמה באוקראינה הרעתה את היחסים (הרעועים גם ככה) עם פוטין והמצב הגיע עד לכדי הפסקה מוחלטת של הזרמת הגז דרך צינורות נורד סטרים 1 ו-2, אשר ניזוקו בפיצוץ מסתורי המיוחס לרוסיה. בנוסף למלחמה, מדינות אופ"ק פלוס הודיעו כי יקצצו את קצב תפוקת הנפט בהיקף של 2 מיליון חביות ביום - קיצוץ האספקה ​​הגדול ביותר שלהן מאז 2020. השילוב של שני הגורמים המרכזיים האלה הובילו מדינות רבות לחששות גדולים, אשר אותם מגבה היום ראש סוכנות האנרגיה העולמית פיית' בירול. לטענת בירול, הדחיפה של מדינות אירופה לייבוא גז טבעי נוזלי בשילוב עם הקיצוצים של אופ"ק שמים את העולם "במשבר האנרגיה הגלובלי הראשון שלו".

את הקיצוץ של אופ"ק פלוס כבר הספיק לגנות ממשל ביידן, אשר ביקש מסעודיה, המנהיגה בפועל של קבוצת יצרניות הנפט אופ"ק, לדחות את ההחלטה בחודש. ממשלת סעודיה הגנה על המהלך שלה ואמרה שכל החלטות אופ"ק מבוססות על תחזיות וצרכים כלכליים. לטענתה, כל הניתוחים הכלכליים מצביעים על כך שדחיית החלטת OPEC+ בחודש, לפי מה שהוצע, תהיה בעלת השלכות כלכליות שליליות. לפי בירול הקיצוצים של הארגון "מסוכנים במיוחד, כשכלכלות רבות נמצאות על הסף של מיתון". סוכנות האנרגיה הבינאומית טענה כבר כי הצעד צפוי להוביל לעליות חדות במחירי האנרגיה, מה שיוביל לעלייה נוספת באינפלציה ואף למיתון כלל עולמי.

לפי תחזיות הסוכנות, הביקוש העולמי צפוי לגדול ב-1.7 מיליון חביות נפט ביום ב-2023 ובירול מאמין כי יש הכרח בנפט הרוסי בכדי לגשר על הפער ההולך וקרב. לסוכנות אכן יש עתודות נפט, "עצומות" לפי בירול, אשר מוכנות לצאת אל השוק במקרה ויהיה בכך צורך. יש לציין כי ראש הסוכנות הוסיף כי "כרגע, זוהי לא האג'נדה, אך זו עלולה להפוך אליה בכל רגע".

בירול מאמין כי אירופה דווקא תוכל לשרוד את החורף הקרוב (חבוטה בצורה מסויימת), אך זאת בהינתן שתנאי מזג האוויר לא יהיו קשים מדי. ראש הסוכנות טוען שללא אירועים יוצאי דופן בצורה קיצונית, כמו חורף קר ביותר או אירועי דומה לפיצוץ צינורות הנורדסטרים, אירופה אכן תעבור את המשבר הנוכחי, העניין המרכזי הוא כמובן שהיבשת תלויה בחסד של גורמים שלא נמצאים בשליטתה (רוסיה/מזג האוויר).

למרות טענות רבות בשנה האחרונה, אשר מגנות את ההחלטה על המעבר החד לאנרגיה ירוקה, מה שהשאיר את אירופה חשופה בפני המשבר הנוכחי, בירול רואה את תחום האנרגיה המתחדשת רק גדל בעקבות המשבר. ההערכות של סוכנות האנרגיה הבינלאומית בכל הנוגע לצמיחה של תחום האנרגיה המתחדשת ב-2022 עלו לצמיחה של 20% לעומת שנה שעברה - זאת לעומת ההערכה הקודמת של 8%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אל דאגה, יהיר לפיד וההסכם עם חיזבאללה (לבנון) יצילנו (ל"ת)
    אזרח נאיבי 27/10/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוק הגז בארץ על הפנים לא ברור למה???? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/10/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גילי 26/10/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    מאוד קל לזרוק משפטים באוויר ללא בסיס או ליצור אותם
  • 2.
    הסכנה היא שפל, מיתון כבר בלתי נמנע (ל"ת)
    ברק 26/10/2022 03:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    על סף מיתון …אז ?? יש שמרוויחים מעלית הנפט ויש שמפ 25/10/2022 22:04
    הגב לתגובה זו
    על סף מיתון …אז ?? יש שמרוויחים מעלית הנפט ויש שמפסידים.. לתלות את קיום העולם על מחיר הנפט לא רציני…
  • שחבית נפט תעלה 150 דולר תרגיש את הבובה בפרצוף (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/10/2022 10:37
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.