מודרנה מזנקת ב-10% לאחר הסכם פיתוח חיסונים לסרטן עם Merck
מניית יצרנית התרופות מודרנה MODERNA מזנקת היום במסחר לאחר שאמרה כי תעבוד עם מרק MERCK & COMPANY כדי לפתח ולשווק חיסוני messenger RNA (mRNA) לסרטן.
על פי ההסכם, שנקבע במקור ב-2016, מרק תשלם למודרנה 250 מיליון דולר כדי לממש את האופציה שלה לחיסונים מותאמים אישית לסרטן ותשתף פעולה בפיתוח ומסחור. את התשלום תוציא מרק ברבעון השלישי של 2022 וייכלל בתוצאותיה על בסיס Non-GAAP. מרק ומודרנה תחלוקנה את העלויות ואת כל הרווחים באופן שווה במסגרת שיתוף הפעולה ביניהן.
חיסוני ה-nRNA לסרטן מתוכננים לכוונן את המערכת החיסונית כך שהמטופל יוכל ליצור תגובה אנטי-סרטנית מותאמת אישית לחתימת המוטציה שלו בגידול לטיפול בסרטן שלו. הטיפול נועד לעורר תגובה חיסונית על ידי יצירת תגובות תאי T המבוססות על חתימת המוטציה של הגידול של המטופל.
"אנחנו משתפים פעולה עם מרק מאז 2016, ויחד עשינו התקדמות משמעותית בקידום mRNA כטיפול ניסיוני מותאם אישית לסרטן", אמר ד"ר סטיבן הוגה, נשיא מודרנה. "אנו ממשיכים להיות נרגשים מהעתיד ומההשפעה שיכולה להיות לחיסון כפרדיגמה טיפולית חדשה בטיפול בסרטן. המשך הברית האסטרטגית שלנו עם מרק הוא אבן דרך חשובה כאשר אנו ממשיכים להגדיל את פלטפורמת ה-mRNA שלנו עם תוכניות קליניות מבטיחות בתחומים טיפוליים מרובים".
"שיתוף הפעולה ארוך הטווח הזה, המשלב את היכולות של מרק באימונו-אונקולוגיה עם טכנולוגיית ה-mRNA של מודרנה, הניב גישה חדשנית של חיסון מותאם אישית", אמר ד"ר אליאב בר, סגן נשיא בכיר של מרק. "אנו מצפים לעבוד עם עמיתינו במודרנה כדי לקדם את ה-mRNA מכיוון שהוא מיישר קו עם האסטרטגיה שלנו להשפיע על מחלה בשלב מוקדם".
- 1.מני 12/10/2022 20:04הגב לתגובה זומצפה שהפעם הבדיקות יקחו שנים כדי לאשר את החיסון ולא חודש חודשיים כאשר לא רואים את התוצאות לטווח רחוק
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
