ביטול חובות הסטודנטים צפוי לעלות לציבור האמריקאי מעל ל-400 מיליארד דולר
בצעד די פופוליסטי, הכריז הנשיא ביידן בחודש שעבר על תוכנית לביטול חובות למרבית הסטודנטים בארה"ב. ניתן בקלות לקרוא לצעד פופוליסטי היות וההכרזה עליו הגיעה לא רחוק מבחירות האמצע, בנוסף לכך שבסופו של דבר הצעד ככל הנראה לא יעזור לכלכלת ארה"ב ולאזרחיה, אלא יחריף את המצב הנוכחי. לפי ההערכות כעת התוכנית (שתעזור לכ-40 מיליון אזרחים לבטל את החובות שלהם) תעלה לציבור האמריקאי כ-400 מיליארד דולר. בנוסף לביטול החובות ביידן הכריז על דחייה של המשך תשלומי החובות עד סוף השנה, אשר היו אמורים להמשיך בסוף החודש הקודם, הצעד הזה צפוי לעלות 20 מיליארד דולר לפי משרד התקציב של הקונגרס.
עד כמה חמור המצב של החוב המדובר
החוב הממוצע לסטודנט בגין הלוואה ללימודים עומד על 40 אלף דולר, יותר מ-140 אלף שקל. מרבית הסטודנטים גוררים את ההלוואות במשך עשורים רק בכדי לעמוד בשאר ההוצאות שלהם. סך החוב על הלוואות סטודנטים בארה"ב עומד כיום על יותר מ-1.75 טריליון דולר, כמעט 7% מסך התוצר של המדינה ויותר מ-400 מיליארד דולר יותר מאשר החוב על מכוניות.
כמה יעלה למחוק את החוב?
במכתב לקונגרס, משרד התקציב כתב כי 43 מיליון לווים מחזיקים נכון לסוף חודש יוני בחוב ומתוך סך החוב, בערך 430 מיליארד דולר צפויים להתבטל כשהעלות הכוללות תגיע בערך נוכחי ל-420 מיליארד דולר. לפי המשרד, עלות החוב תעמוד על ממוצע של 15 מיליארד דולר בכל שנה במשך 30 השנים הקרובות - בשנה הבאה העלות צפויה לעמוד על 15.7 מיליארד דולר, כ-0.1% מסך התוצר הצפוי לאותה השנה. יש לציין כי ביטול החובות לא יגרום לכך שהממשל ישלם עוד כסף, אלא שהוא לא יקבל כספים אותם צפה שיקבל עד לפני התוכנית. לפי התוכנית החוב שיבוטל יעמוד על 10,000 דולר עבור כל לווה עם תקרת הכנסה של 125 אלף דולר בשנה, כאשר מקבלי מענק ה-״פל״ (שמיועד לסטודנטים קשיי יום) יוכלו לקבל וויתור על חוב של 20 אלף דולר.
ההשפעה של מחיקת החובות
העניין במחיקת החוב הוא כמובן שבסוף מישהו יצטרך לשלם אותו, בין או במישרין ובין אם בעקיפין. ראשית, ברור לכולם שכאשר החובות של אותם האזרחים יבוטלו, סביר מאוד שמרביתם יקחו את הכסף ויבזבזו אותו, בין אם בבורסה ובין אם על קניות - בטח כאשר ארה"ב חווה אינפלציה שלא נראתה מאז שנות השמונים. ברור אם כן שכאשר הכספים הללו יופנו לבזבוזים, האינפלציה רק תמשיך לעלות, ככל הנראה בקצב גבוהה יותר מאשר קודם.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנית, מחיקת החוב תעלה כאמור יותר מ-400 מיליארד דולר והדרך בה היא הממשל ישיג את הכספים הדרושים לכך היא או באמצעות העלאת המיסים במדינה או באמצעות הנפקה של חוב. שתי הדרכים יפגעו באופן ברור בכלל אזרחי ארה"ב שעכשיו צריכים לקחת על כתפיהם אל עול הסטודנטים שלקחו הלוואות בסכומים אסטרונומיים בכדי לממן את לימודיהם. בנוסף לכך, בהנחה שהממשל ינפיק אג"ח נוספות בכדי לממן את העניין (מה שסביר מאוד שיקרה), החוב יהיה הרבה יותר יקר, היות והתשואות על אגרות החוב עכשיו נמצאים בנקודות שיא שלא נראו עשרות שנים. ככל שהחוב יהיה יותר יקר, שוב - העול על הציבור האמריקאי לאורך זמן יהיה יותר ויותר כבד.
- 1.האופטימיסט 06/10/2022 13:43הגב לתגובה זוהכתב התבלבל. על ביידן אסור לאמר פופוליסט. רק על טראמפ מותר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
