הסדקים מתחילים? חלק מחברי הפד' חושבים שצריך להעלות את הריבית יותר לאט
הריבית בארה"ב עולה בקצב מהיר וכבר נמצאת בטווח של 3%-3.25%, לעומת כמעט אפס רק לפני חצי שנה. הריבית מגיעה לרף שנחשב ״נייטרלי״, משמע יציב וכזה שלא בהכרח יחייב העלאת ריבית חדה, וגם יאפשר לריבית להישאר שם לטווח ארוך. זה לא סוף הדרך, בפד' כבר מדברים על ריבית של 4.25% עד סוף השנה.
אבל המהירות של העלאת הריבית - שבינתיים עוד לא עוצרת את האינפלציה, אם כי הורידה אותה מהשיא ל-8.3% נכון לחודש אוגוסט - כבר מתחילה לגרום לחילוקי דעות בין הנגידים בפד, שתוהים בקול לגבי השאלה מה המדיניות הנכונה להמשך.
מצד אחד, יש את הנגידים הניציים כמו הפד של קליבלנד, לורטה מסטר, שמצדדים בכך שהריבית צריכה להמשיך לעלות עד השגת היעד של הפד', קרי חזרה יעד האינפלציה של 2%, אפילו במחיר של מיתון בארה״ב.
מצד שני, ליאל בריינרד, סגניתו של היו"ר פאוול אמרה בימים האחרונים שלפעמים ״עשייה יתרה״ בעניין העלאות הריבית עלולה לגרום לנזק". זה לא שהיא חושבת שצריך לעצור את העלאות הריבית, אבל כן להאט את הקצב. לדבריה, צריך "להמשיך במדיניות המגבילה עוד זמן מה", כאשר היא גם הזהירה כי במקרים בעבר שההבנק המרכזי הוריד את הרגל מהגז מוקדם מידי וזה עלה לו ביוקר.
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדברים של בריינרד משפיעים גם על שאר חברי הפד'. גם צ'ארלס אוונס, יו"ר הפד של שיקגו, הביע את החשש שלו שהפד מעלה את הריבית מהר מידי, וגבוה מידי בשילוב עם מדיניות הדוקה. בנוסף, הוא צופה שהריבית תגיע ל'פיק' ב-4.5% בחודש מרץ הקרוב, שם תישאר לזמן מה, ולאחר מכן תתחיל לרדת. "זה ידוע שלהעלאות הריבית יש ״דיליי״. לאחר 3 העלאות של 0.75% ברציפות וכנראה שעוד העלאות דומות בדרך עד סוף השנה, אתה לא משאיר מספיק זמן בכדי להסתכל על מה שקורה בפועל״ אמר אוונס.
בהעלאת הריבית האחרונה של הפד ב-0.75%, פירסם הפד את תבנית ה-Dot Plot, המציירת בנקודות את דעות חברי הפד לגבי הריבית בשנים הבאות. 8 חברי פד תומכים בכך שהריבית בסוף השנה תעמוד בטווח של 4% - 4.25%. מעבר לכך יש 9 חברי פד שתומכים בריבית גבוהה יותר ב-0.25%, כך שזו תעמוד בסוף השנה בטווח של 4.25% - 4.5%. בנוסף, 2 חריגים נציים עוד יותר, לשני הכיוונים - האחד תומך בריבית של בין 4.5% - 4.75% בסוף השנה, והשני תומך בריבית נמוכה מ-4%.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
על אף חילוקי הדעות בין חברי הפד לגבי המשך המדיניות והאגרסיביות שבה הם נוקטים - אין זכר ל-PIVOT. אף אחד מחברי הפד לא מעלה את האופציה של הפסקת העלאות הריבית או שינוי המדיניות המגבילה, עד אשר הפד יגיע ליעד שלו, שהוא הורדת האינפלציה ל-2%.
היום ייפגשו חברי הפד לוועידת חירום - הפגישה תהיה סגורה, ולכן לא נוכל לדעת על מה דנו חברי הפד. באם ננסה לנחש, הם ידברו שם על ההחלטה השנויה במחלוקת של הבנק המרכזי באנגליה להתחיל לרכוש אג״חים לטווח הרחוק, מאפיין של מדיניות מרחיבה בדרך כלל, אך במקביל, גם לעלות את הריבית, מאפיין של מדיניות מצמצמת.
- 8.אני הילד 04/10/2022 07:49הגב לתגובה זואתמול הועלתה הריבית בישראל ל 2.75%. ריבית הפד עומדת על 3.5%. אלו רמות נמוכות היסטורית. מה שהיה פה בשנים האחרונות הוא היוצא דופן. ריבית שלילית? כמו שהייתה בחלק גדול ממדינות העולם. באיזה הגיון כלכלי אתם מסבירים דבר כזה. יותר מזה גובה הריבית משפיע כמכפיל לאורך הזמן בה נקוטה הריבית. ריבית 0% השתוללה פה קרוב לעשור. 3% איתנו יומיים וחצי.
- 7.זמן לקנות 03/10/2022 20:54הגב לתגובה זוכפי שההסטוריה תמיד מראה חוזרים ללונג
- 6.פועלת 03/10/2022 18:59הגב לתגובה זוכל דיון על הריבית במועצת הפד יגיע לביטוי בין המחמירים לאלה המקלים בתאריך הנקוב לעיל. מדד המחירים לצרכן.
- 5.8 03/10/2022 14:52הגב לתגובה זושמישהו יסביר להם שללא ריסון פיסקאלי המלחמה שלהם לא אפקטיבית. יש כאן מצב שלא היה אולי מעולם. ריבית עולה ועולה, אך אין לא כל השפעה על הוצאות הממשלה. הממשל בטוח שמותר לו להיכנס לחובות ללא הגבלה. והחובות של הממשל הם יצירת כסף, שזורם כמובן לכל המשק (לחברות ושכירים שמספקים את השירותים לממשל).
- 4.אליהו 03/10/2022 13:47הגב לתגובה זוזה סתם תרגילי אם עושים ככה, קורה ככה.
- 3.נ.ש. 03/10/2022 13:07הגב לתגובה זוהאינפלציה למצער בניגוד למה שלמדו בלימודי הכלכלה. כי מה לעשות בדיוק כמו שלא הצליחו לייצר אותה עם הורדות הריבית לא יוכלו למגר אותה באמצעות העלאת ריבית. בוספו של דבר תוכנית הפד נדונה לכישלון עוד לפני שהחלה. עכשיו נותר לשבת ולראות בתי הם יפנימו את זה וכמה נזק הם יעשו בדרך
- 2.לילי 03/10/2022 12:52הגב לתגובה זוכל הנתונים מראים עלייה בליבת האינפלציה . החורף קרב יחזק את מחירי הנפט והגז ומחירי הסחורות . הירידה הזמנית במחירים נגמרה .
- 1.דר' דום 03/10/2022 12:47הגב לתגובה זוהסברתי ארוכות את עניין כמות הכסף במשק, ושהריבית לא יכולה להרוג את האינפלציה אלא רק שריפה של הכסף העודף, וזה כמובן יפיל את המערכת כולה לשפל כלכלי גדול. זה מה שיקרה מי שהבין הבין ומי שלא - יבין בהמשך. כרגע אנחנו מחכים לבנק הראשון שיפול וימוטט את כל המתנדנדים אחריו. אפשר רק לנחש מי יפול ראשון!!
- סיפור חוזר של לימן ברדרס ???? (ל"ת)לילי 03/10/2022 13:04הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
