וול סטריט
צילום: iStock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

המדדים בשפל שנתי, המשקיעים בפאניקה והפד - לא נראה שמוריד את הרגל מהגז. מה לצפות בשבוע הקרוב בוול סטריט, ואיזה בית השקעות חושב שתשואות האג״ח הגיעו לשיא?
עומר רוסו | (4)

שלושת המדדים המרכזיים סגרו בשפל שנתי חדש בשבוע המסחר החולף, בזמן שמדד הפחד קפץ ב-6%. זאת על רקע חששות המשקיעים מהמשך העלאות הריבית כתגובה נגררת לאינפלציה שהגיעה מעל צפי האנליסטים באוגוסט האחרון. אנליסטים רבים טוענים כי הפד נוקט במדיניות לא נכונה, הוא מסתכל על העבר ועל פי זה מבצע פעולות, במקום להסתכל על העתיד. 

מדד ה-S&P 500 ירד ב-3%, כמו גם מדד הנאסד״ק, הדאו ג'ונס ירד ב-2.9%. עם סיום השבוע נסגר גם חודש ספטמבר, שידוע כחודש רע לשווקים, והוא המשיך את המסורת. הנאסד״ק נפל ב-10%, ה-S&P 500 נחתך ב-9.6% - החודש הגרוע ביותר שלו מאז הקורונה, הדאו ג'ונס צנח ב-9%.

תשואות האג״ח המשיכו להכביד על המדדים 

תשואת האג״ח ל-10 שנים סגרה שבוע שביעי רצוף של עליות. לאחר שהשבוע היא גם קבעה שיא בכך שחצתה את רף ה-4% לראשונה מאז 2008. היא עלתה השבוע ב-0.142% וכעת על 3.833%. התשואה לשנתיים אשר רגישה יותר למדיניות הפדרל ריזרב והעלאות הריבית עלתה ב-0.071% וכעת עומדת על 4.28%.

השבוע - שבוע נתוני תעסוקה, אילו נתוני מאקרו יתפרסמו השבוע?

ביום שני בשעה 17:00 יתפרסם מדד הייצור ISM, שיתן תמונת מצב על התפוקה בארה״ב. ביום שלישי בשעה 17:00 יתפרסם נתון המשרות הפתוחות שיעדכן על מצב התעסוקה. ביום רביעי בשעה 13:00 יתכנסו מדינות קרטל הנפט לפגישת אופ״ק ויקבעו את קצב ייצור חביות הנפט. ביום שישי בשעה 15:30 יתפרסמו נתוני התעסוקה הכוללים שכר שעתי, שיעור אבטלה ומספר המשרות החדשות שיצטרפו למשק.

נתוני התעסוקה יהיו קריטים לשווקים כיוון שהפדרל ריזרב נושא את עיניו אל עבר התעסוקה בתקווה לראות היחלשות בשוק העבודה, שעדיין הדוק וחזק. שוק תעסוקה חזק ואבטלה נמוכה משמעותם היצע קטן של עובדים בעבור כל משרה ובכך, שכר גבוה יותר לעובדים, שבסוף מתגלגל לאינפלציה. בנוסף, מעולם לא היה מיתון בארה״ב ללא חולשה בשוק התעסוקה, וכל עוד הוא לא נחלש, לפד תהיה רוח גבית להמשיך להעלות את הריבית.

החברות המדווחות השבוע מועטות, אך כבר משבוע הבא עונת הדוחות תחל, ובינתיים: ליוויס חברת הביגוד תדווח ביום חמישי, טילריי TILRAY INC חברת הקנאביס תדווח בשישי.

בית ההשקעות מיטב, ביחד עם הכלכלן הראשי, אלכס זבז'ניסקי התייחסו לתשואות האג״ח שממשיכות לעלות: ״עליית התשואות הארוכות בארה"ב משקפת בעיקר גורמים טכניים - ההתרחשות הנוכחית בשוק האג"ח האמריקאי מאוד לא שגרתית. ציפיות האינפלציה הגלומות ירדו חודש האחרון בשיעור חד של בין 0.6% בשנתיים ל-0.4% ב-10 שנים לרמות של כ-2%״.

קיראו עוד ב"גלובל"

״באותה התקופה, התשואה לשנתיים עלתה בשיעור חד של 0.85% ול-10 שנים ב-0.75%. כעיקרון, עליית התשואות אכן גורמת בדרך כלל לירידה בציפיות האינפלציה, אך במינונים קטנים הרבה יותר. עלייה חדה בתשואות תוך ירידה חדה בציפיות האינפלציה מעיד על השפעה של גורמים טכניים/כמותיים על התשואות כגון רמת הנזילות, היחס בין הביקוש להיצע ולא כלכליים כגון ציפיות לשינויים בריבית ובאינפלציה״.

בנוסף, מיטב גם צופה כי האינפציה תמשיך לרדת בארה״ב: ״סימני הירידה הצפויה באינפלציה ניכרים היטב בירידה במחירים של כל סוגי הסחורות, ירידה חדה במחירי התובלה והקלה משמעותית בשרשרת ההספקה. כל הסקרים וגם הציפיות הגלומות בשוק האג"ח משקפים ירידה בציפיות האינפלציה.

בשורה התחתונה, במיטב מאמינים כי תשואות האג״ח האמריקאיות קרובות לשיא במחזור הנוכחי של העלאות הריבית - ״היום קל יחסית ל-FED להפגין נחישות במלחמתו באינפלציה. אולם, המבחן יהיה קשה הרבה יותר כאשר האבטלה באמת תתחיל לעלות וההאטה בכלכלה תורגש היטב בכיסו של הצרכן. ה-FED בהנהגה הנוכחית כבר הראה לא פעם "הפכפכות" ולא בטוח שיצליח להתמיד בקו הנחוש לריסון מדיניות לאורך זמן״

במזרחי טפחות עם הכלכלן הראשי יוני פנינג, התייחסו להחלטת הבנק המרכזי באנגליה, לרכוש אגרות חוב לטווח ארוך מחדש, בשילוב עם העלאות ריבית: ״עבור רבים, מהלך הבנק האנגלי סימן קו חדש לתשואה המרבית שבנק מרכזי רואה כמתקבלת בשלב הזה. ומהווה, במובן זה, סמן ראשון לפיבוט של המדיניות העולמית. בתשואת האג"ח ל-10 שנים בארה"ב, לדוג', התשואות צנחו לאחר הודעת ה-ECB מסביבת 4.0% ל-3.70%״.

״למרות התמתנות התשואות, שווקי המניות בעולם המשיכו במסעם דרומה, על רקע חששות ליציבות הכלכלה העולמית. כאשר ה-S&P 500 טבל אל מתחת לרמת 3,600 הנקודות בשישי. שבירת השפל במדדי המניות הוסיפה לספקות לגבי כוונת הפד להמשיך ליישם מדיניות מצמצמת עם תגובת השווקים הנוכחית. עם זאת, בהיעדר התבטאויות יוניות באופן מובהק מצד הפד, השווקים עדיין מייחסים סבירות של כ-70% להעלאה של 0.75% על ידי הפד בעוד כחודש״.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 04/10/2022 14:45
    הגב לתגובה זו
    לרכוש אגח usa לשנתיים תשואה מעל 4אחוז לא רע
  • 2.
    אנונימי 04/10/2022 14:45
    הגב לתגובה זו
    לרכוש אגח usa לשנתיים תשואה מעל 4אחוז לא רע
  • 1.
    חמודי את חמודי 02/10/2022 20:55
    הגב לתגובה זו
    לאן שפנינו בכל סוג של השקעה , הפסדנו ובגדול זה העונש על הניפוח שבוצע בבורסות במשך חמש שנים רצופות
  • מפיטום 02/10/2022 22:33
    הגב לתגובה זו
    מי היתכסח ובגדול? ההפך קלווסות...הכל(הרוב 99%? במצב נפלא והרבה יותר מזה..... למה כל זה מגיע לנו? מה עוללנו שזה פוקד אותנו יום יום ושעה שעה ושנה שנה ושניה שניה.... לימדו להיות פיקחים וחכמים ולשמוע בקול האהבלים הטובים מכם במאות דרגות....בהאיוש והאיוש.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.