בגלל האינפלציה: 70% מהאמריקאים מחפשים עבודה נוספת
האינפלציה הגבוהה מדאיגה את הציבור האמריקאי ובצדק - אף אחד לא רוצה לראות רמות אינפלציה דו ספרתיות במשך שנים, אבל גם הפד' כבר צופה שהאינפלציה לא תרד כל כך מהר. כלומר - הציבור הולך להתמודד עם אינפלציה גבוהה במשך כמה שנים. אינפלציה גבוהה היא מסוכנת מכיוון שאינפלציה מזינה את המשך האינפלציה: כשכולם רואים שהמחירים עולים אז כולם מבקשים העלאות שכר, וכך בהיזון חוזר האינפלציה ממשיכה לעלות. כך, העליה בשכר לשעה בארה"ב עומדת על 5.2%. כלומר הציבור מנסה ומבקש העלאות שכר כדי להתמודד עם האינפלציה.
עליית מחירים של 2-3% בשנה נחשבת לאינפלציה סבירה ואפילו רצויה, זה מתמרץ את הכלכלה וגורם לכסף לזוז ממקום למקום. אבל אינפלציה מהירה מדי היא מסוכנת. על פי המדידה האחרונה של חודש אוגוסט, האינפלציה רשמה עליה שנתית של 8.3%. מנגד, האבטלה בארה״ב עדיין נמוכה ועומדת על 3.7% בלבד (אבל היא מתחילה לעלות).
85% שינו את הרגלי ההוצאות שלהם בעקבות האינפלציה
ובינתיים, על פי מחקר שנערך בשבועות האחרונים, כמעט 70% מהאמריקאים מחפשים עבודה נוספת כדי לקבל עוד שכר - כדי להתמודד עם האינפלציה. אבל השכר הריאלי נשחק - כי האינפלציה מהירה יותר.
85% מהאמריקאים אמרו שהם שינו את הרגלי ההוצאות שלהם בגלל האינפלציה, שזו גם בסופו של דבר המטרה של הפדרל ריזרב עם העלאות הריבית. חלק ממטרת העלאות הריבית היא דיכוי הוצאות הצרכן, שבשנת 2020-2021 לא הפסיק לבזבז את הכספים שהודפסו מהממשל האמריקאי בשביל להתמודד עם המשבר הכלכלי שאירע בקורונה.
- שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
- ה-AI והעבודה שלכם - מי בסכנה ומי לא?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
72% אומרים שהאינפלציה השפיעה על האופן שבו הם ״רואים״ את העבודה שלהם, רובם ביקשו העלאות שכר, ו-57% חיפשו תפקידים חדשים או נוספים בשנה האחרונה. "אינפלציה מהירה כמו היום מאלצת אנשים להסתכל לא רק על איך הם מוציאים את כספם, אלא גם איך הם מרוויחים את כספם", אומר מאט לורינס, ראש מחלקת לקוחות ב-Bluecrew.
במקרים רבים, אלה שמחפשים עבודה רושמים 40 שעות עבודה בשבוע, ובנוסף עושים שעות נוספות בעבודתם, בשילוב עם עבודה בלילות ובסופי שבוע. כמעט 5% מהאמריקאים המועסקים מחזיקים במספר משרות ולא בעבודה יחידה, 440 אלף אנשים מחזיקים ב-2 עבודות במשרה מלאה, שיא שלא אירע מעולם.
בשבוע שעבר וולמארט הודיעה כי היא צופה לגייס 40 אלף עובדים לקראת עונת החגים, מדובר בדעיכה משמעותית ביחס לתקופה המקבילה, שם וולמארט העסיקה 150 אלף עובדים. זאת בעקבות הדאגה הטבעית של וומארט מהיחלשות בהוצאות הצרכנים בעונת החגים הקרובה בעקבות השפעת האינפלציה והעלאות הריבית יחדיו. כאשר מחצית מהנסקרים במחקר התעסוקה אמרו כי בחגים הם יחפשו עבודה נוספת בכדי להדביק את פער האינפלציה, מעשיה של וולמארט לא יטיבו עמם.
- 3.אהרון 28/09/2022 13:43הגב לתגובה זואינפלציה מכה קשה מאוד לא לשכוח אצלנו בעבר בשנות השמונים הראשונות של המאה הקודמת האינפלציה היית 450 אחוז בשנה . פעמיים ביום העלו מחירים ופעמיים ביום היו הפקדות לקבלת ריבית בבנק .
- 2.צחי 28/09/2022 13:12הגב לתגובה זומישהו חייב לעצור את תכניתו של האיש המסוכן ביותר לכלכלה העולמית
- 1.צח 28/09/2022 12:41הגב לתגובה זושגורמות לעלייה בהחזרים השונים, הפסדי בורסה וכו'. לא בגלל האינפלציה
- בגלל ההשרצה הגלובלית (ל"ת)או 28/09/2022 20:09הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
