חלל עבודה משותף תעסוקה
צילום: Istock

בגלל האינפלציה: 70% מהאמריקאים מחפשים עבודה נוספת

האינפלציה שוחקת את השכר הריאלי בארה״ב, והאזרחים מחפשים עבודה נוספת בכדי ״להדביק״ את הפער שנוצר; 85% שינוי את הרגלי הצריכה בעקבות האינפלציה
עומר רוסו | (4)

האינפלציה הגבוהה מדאיגה את הציבור האמריקאי ובצדק - אף אחד לא רוצה לראות רמות אינפלציה דו ספרתיות במשך שנים, אבל גם הפד' כבר צופה שהאינפלציה לא תרד כל כך מהר. כלומר - הציבור הולך להתמודד עם אינפלציה גבוהה במשך כמה שנים. אינפלציה גבוהה היא מסוכנת מכיוון שאינפלציה מזינה את המשך האינפלציה: כשכולם רואים שהמחירים עולים אז כולם מבקשים העלאות שכר, וכך בהיזון חוזר האינפלציה ממשיכה לעלות. כך, העליה בשכר לשעה בארה"ב עומדת על 5.2%. כלומר הציבור מנסה ומבקש העלאות שכר כדי להתמודד עם האינפלציה.

עליית מחירים של 2-3% בשנה נחשבת לאינפלציה סבירה ואפילו רצויה, זה מתמרץ את הכלכלה וגורם לכסף לזוז ממקום למקום. אבל אינפלציה מהירה מדי היא מסוכנת. על פי המדידה האחרונה של חודש אוגוסט, האינפלציה רשמה עליה שנתית של 8.3%. מנגד, האבטלה בארה״ב עדיין נמוכה ועומדת על 3.7% בלבד (אבל היא מתחילה לעלות).

85% שינו את הרגלי ההוצאות שלהם בעקבות האינפלציה

ובינתיים, על פי מחקר שנערך בשבועות האחרונים, כמעט 70% מהאמריקאים מחפשים עבודה נוספת כדי לקבל עוד שכר - כדי להתמודד עם האינפלציה. אבל השכר הריאלי נשחק - כי האינפלציה מהירה יותר. 

85% מהאמריקאים אמרו שהם שינו את הרגלי ההוצאות שלהם בגלל האינפלציה, שזו גם בסופו של דבר המטרה של הפדרל ריזרב עם העלאות הריבית. חלק ממטרת העלאות הריבית היא דיכוי הוצאות הצרכן, שבשנת 2020-2021 לא הפסיק לבזבז את הכספים שהודפסו מהממשל האמריקאי בשביל להתמודד עם המשבר הכלכלי שאירע בקורונה.

72% אומרים שהאינפלציה השפיעה על האופן שבו הם ״רואים״ את העבודה שלהם, רובם ביקשו העלאות שכר, ו-57% חיפשו תפקידים חדשים או נוספים בשנה האחרונה. "אינפלציה מהירה כמו היום מאלצת אנשים להסתכל לא רק על איך הם מוציאים את כספם, אלא גם איך הם מרוויחים את כספם", אומר מאט לורינס, ראש מחלקת לקוחות ב-Bluecrew.

במקרים רבים, אלה שמחפשים עבודה רושמים 40 שעות עבודה בשבוע, ובנוסף עושים שעות נוספות בעבודתם, בשילוב עם עבודה בלילות ובסופי שבוע. כמעט 5% מהאמריקאים המועסקים מחזיקים במספר משרות ולא בעבודה יחידה, 440 אלף אנשים מחזיקים ב-2 עבודות במשרה מלאה, שיא שלא אירע מעולם.

בשבוע שעבר וולמארט הודיעה כי היא צופה לגייס 40 אלף עובדים לקראת עונת החגים, מדובר בדעיכה משמעותית ביחס לתקופה המקבילה, שם וולמארט העסיקה 150 אלף עובדים. זאת בעקבות הדאגה הטבעית של וומארט מהיחלשות בהוצאות הצרכנים בעונת החגים הקרובה בעקבות השפעת האינפלציה והעלאות הריבית יחדיו. כאשר מחצית מהנסקרים במחקר התעסוקה אמרו כי בחגים הם יחפשו עבודה נוספת בכדי להדביק את פער האינפלציה, מעשיה של וולמארט לא יטיבו עמם.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אהרון 28/09/2022 13:43
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה מכה קשה מאוד לא לשכוח אצלנו בעבר בשנות השמונים הראשונות של המאה הקודמת האינפלציה היית 450 אחוז בשנה . פעמיים ביום העלו מחירים ופעמיים ביום היו הפקדות לקבלת ריבית בבנק .
  • 2.
    צחי 28/09/2022 13:12
    הגב לתגובה זו
    מישהו חייב לעצור את תכניתו של האיש המסוכן ביותר לכלכלה העולמית
  • 1.
    צח 28/09/2022 12:41
    הגב לתגובה זו
    שגורמות לעלייה בהחזרים השונים, הפסדי בורסה וכו'. לא בגלל האינפלציה
  • בגלל ההשרצה הגלובלית (ל"ת)
    או 28/09/2022 20:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.