הפד
צילום: iStock

הגזימו - וולס פארגו מעריכים שהריבית צריכה לעלות ב-1.5%

אנליסט וולס פארגו תומך בהעלאה של 1.5% שצריכה להיות על השולחן. - ״זה יהיה חד, וזה יזעזע את השווקים, אבל רק ככה אפשרי לצאת לסייקל כלכלי חדש במהירות״. וגם - מה הסטטיסטיקה אומרת לאחר העלאות ריבית?
עומר רוסו | (7)

מייקל שומאכר, אנליסט וולס פארגו, טוען שהפד מעלה את הריבית לאט מידי, לדעתו, ״במקום איטי ומורט עצבים, זה צריך להיות חד ומהיר. נכון, זה ייגרום 'שוק' לכלכלה האמריקאית, אך ככה היא גם תוכל להתאושש במהירות״, לדעתו, העלאה של 1.5%, חסרת תקדים, צריכה להיות על השולחן.

"הפד יודע מה היעד שהוא צריך להגיע אליו, וגם השוק יודע, אז למה לא לעשות זאת ביום אחד?״ האנליסט הודה כי הוא כמובן מבין שהפד לא יעשה זאת. הוא יודע שהעלאת ריבית חדה שכזו תוכל לזעזע באלימות את הכלכלה והשווקים, אך אולי היא זאת שתוציא את הכלכלה האמריקאית לסייקל חדש. 

שומאכר, על אף התזה המנוגדת שלו, מאמין כי הפד שם לב לציפיות השוק ולכן לא ירצה להפתיע, ויעלה את הריבית ב-0.75%. אבל הוא מזהיר שפאוול יהיה יותר ניצי במהלך מסיבת העיתונאים בעקבות דוח האינפלציה הלוהט של חודש אוגוסט. הוא מדגיש בעיקר את אינפלציית הליבה שהמשיכה לעלות בקצב גבוה מעל צפי האנליסטים.

"כשחושבים על 10 השנים האחרונות, הייתה לנו מדיניות מוניטרית קלה להפליא במשך רוב הזמן. המדיניות המצמצמת החדשה של הפד הייתה סיבוב פרסה חד ומהיר, שגרמה לפאניקה בשווקים ובכלכלה כולה, אני חושב שהמדיניות המצמצמת הנוכחית תמשך לטווח ארוך״. שומאכר אומר זאת על אף ציפיות של משקיעים רבים ל״פיבוט״ מצד הפד, שכרגע לא מראה סימנים שכך יהיה. פיבוט הוא שינוי המדיניות של הפד, והתחלת הורדות ריבית. בין אם בגלל כלכלה שתכנס למיתון, או פשוט השגת המטרה, שהיא הורדת האינפלציה. בנתיים, 2 הגורמים חסרים.

שומאכר התייחס לתשואות האג״ח, שמעניינות משקיעים רבים לאור העליה בתשואה עליהם, והיותם ״חסרות סיכון״ - ״שוק האג״ח, עם התשואות הנוכחיות, הוא לא מקום רע להתחבא בו, במיוחד בשבועות סוערים, כאשר דוח האינפלציה יוצא והפד צפוי להעלות את הריבית״.

 

על רקע העליות בתשואות האג״ח והתשואה לשנתיים שמגיעה כבר ל-4%, (8% בשנתיים), אנליסטים ומשקיעים רבים נקרעים בין השקעה במניות בעלות סיכון, לבין תשואה על האג״ח. למשל, אפל, החברה הגדולה בעולם במכפיל של 25, משקפת תשואה של 4% בשנה, תשואה דומה לאג״ח. וכאן נוצרת דילמה, מה עדיף, אג״ח לשנתיים, או אפל?

נחזור להעלאת הריבית - ​מה הסטטיסטיקה אומרת?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דיעה אישית 21/09/2022 20:59
    הגב לתגובה זו
    די כבר עם הסיוט האיטי הזה שמקריס את הבורסות.לדעתי שירימו לריבית הכי גבוהה האפשרית ,ומשם כל חודש יורידו לפי הצורך לפי מצב האינפלציה
  • 5.
    אנשים מעדיפים לגור בדירה ולא לגור ברחוב (ל"ת)
    אנשים מעדיפים ל 21/09/2022 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מסכים. לגמור עם זה כבר וזהו (ל"ת)
    אוהד 21/09/2022 14:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חיים עממי 21/09/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
    לא לתת לזה לקרות
  • 2.
    קש 21/09/2022 12:36
    הגב לתגובה זו
    עד שמחירי הנכסים לא ירדו ויהיה היצע עצום ללא דורשים זה לא נגמר
  • 1.
    נוק 21/09/2022 12:14
    הגב לתגובה זו
    אם הריבית תעלה אחוז וחצי הבורסה בוול סטריט תתרסק ביום שלושים לחמישים אחוז ולא תתאושש עד הבחירות. מיתון ????????????????????????????????????? גדול צפוי.
  • ל 21/09/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
    אתה אסקימואי מגרינלנד?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.