הגזימו - וולס פארגו מעריכים שהריבית צריכה לעלות ב-1.5%
מייקל שומאכר, אנליסט וולס פארגו, טוען שהפד מעלה את הריבית לאט מידי, לדעתו, ״במקום איטי ומורט עצבים, זה צריך להיות חד ומהיר. נכון, זה ייגרום 'שוק' לכלכלה האמריקאית, אך ככה היא גם תוכל להתאושש במהירות״, לדעתו, העלאה של 1.5%, חסרת תקדים, צריכה להיות על השולחן.
"הפד יודע מה היעד שהוא צריך להגיע אליו, וגם השוק יודע, אז למה לא לעשות זאת ביום אחד?״ האנליסט הודה כי הוא כמובן מבין שהפד לא יעשה זאת. הוא יודע שהעלאת ריבית חדה שכזו תוכל לזעזע באלימות את הכלכלה והשווקים, אך אולי היא זאת שתוציא את הכלכלה האמריקאית לסייקל חדש.
שומאכר, על אף התזה המנוגדת שלו, מאמין כי הפד שם לב לציפיות השוק ולכן לא ירצה להפתיע, ויעלה את הריבית ב-0.75%. אבל הוא מזהיר שפאוול יהיה יותר ניצי במהלך מסיבת העיתונאים בעקבות דוח האינפלציה הלוהט של חודש אוגוסט. הוא מדגיש בעיקר את אינפלציית הליבה שהמשיכה לעלות בקצב גבוה מעל צפי האנליסטים.
"כשחושבים על 10 השנים האחרונות, הייתה לנו מדיניות מוניטרית קלה להפליא במשך רוב הזמן. המדיניות המצמצמת החדשה של הפד הייתה סיבוב פרסה חד ומהיר, שגרמה לפאניקה בשווקים ובכלכלה כולה, אני חושב שהמדיניות המצמצמת הנוכחית תמשך לטווח ארוך״. שומאכר אומר זאת על אף ציפיות של משקיעים רבים ל״פיבוט״ מצד הפד, שכרגע לא מראה סימנים שכך יהיה. פיבוט הוא שינוי המדיניות של הפד, והתחלת הורדות ריבית. בין אם בגלל כלכלה שתכנס למיתון, או פשוט השגת המטרה, שהיא הורדת האינפלציה. בנתיים, 2 הגורמים חסרים.
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שומאכר התייחס לתשואות האג״ח, שמעניינות משקיעים רבים לאור העליה בתשואה עליהם, והיותם ״חסרות סיכון״ - ״שוק האג״ח, עם התשואות הנוכחיות, הוא לא מקום רע להתחבא בו, במיוחד בשבועות סוערים, כאשר דוח האינפלציה יוצא והפד צפוי להעלות את הריבית״.
על רקע העליות בתשואות האג״ח והתשואה לשנתיים שמגיעה כבר ל-4%, (8% בשנתיים), אנליסטים ומשקיעים רבים נקרעים בין השקעה במניות בעלות סיכון, לבין תשואה על האג״ח. למשל, אפל, החברה הגדולה בעולם במכפיל של 25, משקפת תשואה של 4% בשנה, תשואה דומה לאג״ח. וכאן נוצרת דילמה, מה עדיף, אג״ח לשנתיים, או אפל?
נחזור להעלאת הריבית - מה הסטטיסטיקה אומרת?
- 6.דיעה אישית 21/09/2022 20:59הגב לתגובה זודי כבר עם הסיוט האיטי הזה שמקריס את הבורסות.לדעתי שירימו לריבית הכי גבוהה האפשרית ,ומשם כל חודש יורידו לפי הצורך לפי מצב האינפלציה
- 5.אנשים מעדיפים לגור בדירה ולא לגור ברחוב (ל"ת)אנשים מעדיפים ל 21/09/2022 18:19הגב לתגובה זו
- 4.מסכים. לגמור עם זה כבר וזהו (ל"ת)אוהד 21/09/2022 14:11הגב לתגובה זו
- 3.חיים עממי 21/09/2022 13:59הגב לתגובה זולא לתת לזה לקרות
- 2.קש 21/09/2022 12:36הגב לתגובה זועד שמחירי הנכסים לא ירדו ויהיה היצע עצום ללא דורשים זה לא נגמר
- 1.נוק 21/09/2022 12:14הגב לתגובה זואם הריבית תעלה אחוז וחצי הבורסה בוול סטריט תתרסק ביום שלושים לחמישים אחוז ולא תתאושש עד הבחירות. מיתון ????????????????????????????????????? גדול צפוי.
- ל 21/09/2022 13:10הגב לתגובה זואתה אסקימואי מגרינלנד?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
