פאגאיה
צילום: דני שם טוב

פאגאיה מתרסקת עוד 57% בטרום - חסימת המניות השתחררה והעובדים נפטרים מהמניות

זה היה ברור - כולם, כולל מנהלי פאגאיה, מוכרים את מניות החברה לפני שהיא חוזרת למחיר שממנו היא קפצה. ניסינו לקבל תשובה ממנהלי פאגאיה, האם יש קשר בין ביצועי המניה לביצועי החברה, אך הם סירבו להגיב - הם בטח ידעו למה. 
עומר רוסו | (20)

מניית הגיימסטופ הישראלית פאגאיה צונחת ב-57% בטרום המסחר, זאת לאחר שאתמול היא נפלה ב-11% וביום שישי נחתכה ב-30%. היא צללה ב-90% מאז השיא שנכבש בתחילת אוגוסט.

רכבת ההרים במניית פאגאיה החלה מהיום הראשון שבו החלה להיסחר בוול סטריט. אז ירדה ב-40% ובמשך חודש נפלה ב-75% לכ-2.4 דולר. מאז החלה לעלות בקפיצות של עשרות ומאות אחוזים והגיעה לזינוק מצרפי של 1,200%. 

פאגאיה הפכה לחברה הישראלית הגדולה ביותר עם שווי של מעל 20 מיליארד דולר ואז החלו הירידות. הירידות רק נזכיר לא מפתיעות. מה שמפתיע הוא שפאגאיה בכלל הצליחה להתמזג דרך הספאק ולהיכנס לוול סטריט, ומה שמפתיע הוא העליות אחרי הקריסה במניה. 

 היום, מניות עובדי פאגאיה משתחררות מהחסימה, לצד מניות של משקיעים במניה. כעת, יש באפשרותם למכור את המניות שככל הנראה זה הדבר שגורם לה לצנוח ב-56%, חוסר אמון מוחלט וההערכה של עובדי החברה כי המחיר היום הוא מחיר מצוין לממש בו את המניות, כיוון שגם בשווי של 4.5 מיליארד דולר - זו עדיין מניה מנופחת.

ניסינו לקבל תשובה ממנהלי פאגאיה, האם יש קשר בין ביצועי המניה לביצועי החברה, אך הם סירבו להגיב - הם בטח ידעו למה. מנהלי פאגאיה לא הגיבו, ״אנחנו לא מעוניינים להתייחס״

פאגאיה נכנסה לוולסטריט לפני שלושה חודשים לפי שווי של 10 מיליארד דולר וזו בשעה שהספאקים נכשלים במיזוגים. ההצלחה שלה היא מזל, נס או סיפור גדול (מסריח במקרה הטוב, לא חוקי במקרה הרע)  שעדיין לא נחשף. 

אנחנו בביזפורטל הזהרנו  - יש כאן בועה שבסוף תתפוצץ, וכשזה יקרה, זה יהיה כואב. וזה קורה עכשיו - המניה משלימה ירידה של 74% ב-4 ימים בלבד.

הנה האזהרה מאתמול:

קיראו עוד ב"גלובל"

המייסדים, אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר מימשו מניות במאות מיליונים (בהמשך למימושים שעשו כשהחברה היתה פרטית) ונפגשו עם סכומי עתק שיחד עם החזקתם הנוכחית מגלם להם (לכל אחד) שווי של מעל חצי מיליארד דולר. העובדים כעת גם מצטרפים למימושים.

והנה עוד אזהרה, מלפני חודשיים, עוד כשהמניה הייתה בדרך למעלה:

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אנונימי 24/09/2022 21:50
    הגב לתגובה זו
    מנהלי פאגאייה שאינם מעונינים להגיב , אולי מישהו ירים את הכפפה לתביעה ייצוגית . והם לא היחידים . מניות של חברות ישראליות כמו סייב פודס וסטק הולדר גורם מסויים שלח הודעות sms ובהם המלצות חמות להשקעה במניות האלה עם תחזית רווח של 400% ומיד לאחר מכן צנחו המניות בעשרות אחוזים . תביעות ייצוגיות אולי ירתיעו נוכלים כאלה שמרמים את הציבור וגורפים לכיסם מליונים .
  • 13.
    טל 21/09/2022 19:50
    הגב לתגובה זו
    המנהלים בטוח מילאו את הכיסים ויצאו בזמן
  • 12.
    ישראלי 20/09/2022 22:05
    הגב לתגובה זו
    זה היה צפוי שזה ירד, כי החסמים על מכירת מניות ירדו. אבל זאת חברה אם רווח גבוה, יש סיכוי טוב שהמניה תחזור חזרה למעלה. להגיד פלילי, זה קצת האשמה כבדה...
  • 11.
    סמיר 20/09/2022 18:14
    הגב לתגובה זו
    גם שם רב הנסתר על הגלוי. העיקר שעשו הון תועפות על חשבון משקיעים אדיוטים
  • 10.
    mni 20/09/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
    אולי תביעה ייצוגית תחשוף את העבירות שנעשו מאחורי הקלעים .
  • 9.
    עודד 20/09/2022 17:56
    הגב לתגובה זו
    באורח פלא יש ״תקלה״ במערכת המסחר שדרכה מממשים את המניות, והעובדים, נכון לעתה, לא מצליחים למכור את המניות שלהם. כיף לעבוד בפאגאיה!
  • עוז 20/09/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
    המנייה הייתה בממוצע סביב 3 לפני הזינוק ההזוי. עדיין יכולים לממש ברווח. בכל מקרה, שהרשויות יחקרו מה קרה שם. נשמע כמו מהלך על גבול הפלילי, ולא חכם במיוחד
  • ועכשיו היא 2.5. ועדיין אי אפשר למכור (ל"ת)
    עודד 20/09/2022 21:28
  • 8.
    הונאות והפסדים 20/09/2022 16:13
    הגב לתגובה זו
    זה פשוט pump and dump בכסות חוקית, מפמפמים מניה בלי קשר לעסק ואז נפטרים מהכל. איך מישהו משקיע בזה אני לא מבין.
  • 7.
    וורן באפט 20/09/2022 16:12
    הגב לתגובה זו
    כל החברות הישראליות (כן כל) בתל אביב כל ה שמעניין אותם זה לעשות מכה של כסף. אלופי הקומבינות. לא מאמין להם בשיט. איפה שיש יהודים וכסף עדיף לברוח.
  • זו מניה בניו יורק (ל"ת)
    משה זוכמיר 20/09/2022 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אלון 20/09/2022 13:46
    הגב לתגובה זו
    מה יש לפרגם כאן? כפי שנאמר.נכתב כבר- מסריח במקרה הטוב, לא חוקי/פלילי במקרה הפחות טוב. אני מקווה שהמקרה ייחקר. זמ מעיב על סקטור שלם. לא חסר ייזמים יותר מוצלחים וכאלו שפחות, אשר מגיע להם פרגון. נראה לך המקרה כאן?
  • תגובה אשר הייתה מיועדת למגיב #4 (ל"ת)
    אלון 20/09/2022 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מגיב 20/09/2022 12:43
    הגב לתגובה זו
    רוב החברות הישראליות פועלות ככה. המטרה של המייסדים היא לעשות "מכה" ושידפקו כל השאר. אפשר לספור על יד אחת את החברות שיש להן באמת value מוצדק.
  • 4.
    די לקנאה 20/09/2022 12:18
    הגב לתגובה זו
    תלמד לפרגן לאנשים שהצליחו
  • dw 20/09/2022 12:47
    הגב לתגובה זו
    הלקוחות של האתר הם משקיעים בשוק ההון, שאזהרה מפני הפסד צפוי היא לגמרי נושא שמעניין אותם, כלומר האתר והכתב עושים בדיוק את מה שמצפים מהם לעשות. בשביל כתבות כאלה הגולשים נכנסים לאתר. אתר פיננסי זה לא נערות עידוד בפונפון.
  • 3.
    קזינו (ל"ת)
    דגימי 20/09/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    האמת הזהרתם כל הזמן, סחטיין. (ל"ת)
    20/09/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנשים מפסידים אץהתחתונים ולאף אחד לא אכפת שזה מלאכותי (ל"ת)
    הזוי 20/09/2022 12:01
    הגב לתגובה זו
  • ביזפורטל הזהיר!!! (ל"ת)
    נילי 20/09/2022 12:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.