חיסון קורונה
צילום: Mufid Majnun

ביידן מפיל את מניות החיסונים - ״הקורונה נגמרה״; מודרנה נופלת ב-9%

שוק חיסוני הקורונה מוחק מעל 10 מיליארד דולר היום - ביונטק נופלת ב-8%, נובהווקס ב-8% פייזר רק ב-2%, למה? 
עומר רוסו | (11)

בראיון ל-CNN ביידן, נשיא ארה״ב נשאל על מגיפת הקורונה, ואיך שהיא מתנהלת כעת בארצות הברית. כידוע, מגיפת הקורונה נמצאת במגמת דעיכה, כאשר אנחנו שומעים על פחות מקרי קורונה מבעבר. ביידן בתשובה לשאלה הגיב: ״המגיפה נגמרה, יש עדיין בעיות איתה אך הן מינוריות ואנחנו מטפלים בהם״.

לדעת האנליסטים, הפאניקה של משקיעי החיסונים שכיום נוטשים את הספינה, היא בעקבות החשש מביקושים חלשים לחיסוני הקורונה בעקבות האדישות של הציבור מהנגיף, במיוחד לאחר שנשיא ארה״ב, אומר משפט כמו: ״המגיפה נגמרה״ מה זה יגרום לביקושים לחיסוני הקורונה, שהם המוצר עליו מודרנה MODERNA נשענת?

ביולי, על אף אמירותיו של הנשיא, ארה״ב חזרה על כך שהקורונה היא מצב חירום לאומי בריאותי, ובתגובה, כמה מנציגי הבריאות העולמיים החליטו שלא להסכים עם ההחלטה. אדהנום ג'ברייסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, אמר שסופה של המגיפה נמצא באופק.

ארה״ב עדיין קוראת לאזרחיה להתחסן, כל פעם בחיסון ״משודרג״ כנגד התת זנים של הקורונה ושל נגיף האומיקרון, אך מנתונים נובע כי שיעורי החיסונים בנגיף הבוסטר של האומיקרון נמוכים משמעותית מהצפי, פחות אנשים מגיעים להתחסן.

רוג'ר סונג, אנליסט בג'פריס, אמר כי הנפילה החדה במניות יצרניות חיסוני הקורונה נובעת מהתבטאויותיו של הנשיא, אך הוסיף כי הקורונה עדיין מהווה איום וצריך להמשיך ולגלות עירנות לקראת החורף. הוא אמר שהמכירות בארה"ב של חיסוני הקורונה שקיבלו ״גב״ ממשלות שמשלמות סכומים גדולים על חיסונים, יתחילו להידמות לשוק חיסוני השפעת, שמייצרים בערך כ-5 מיליארד דולר בשנה.

הערותיו של ביידן זכו לביקורת על ידי כמה ממומחי הבריאות בעולם, שהזהירו שהממשל מכריז על ניצחון מוקדם מדי.

פייזר PFIZER , חברת ענק בשווי של 258 מיליארד דולר, לא נופלת כמו חברותיה לסקטור היום, אלא במתינות רבה הרבה יותר. זאת בעקבות מגוון המוצרים הרחב שפייזר נשענת עליהם, בניגוד מוחלט לחברות כמו מודרנה ונובהווקס.

לפני כשבוע, מניית מודרנה MODERNA זינקה על רקע שמועות כי סין מעוניינת בחיסוניה, נתון שעשוי לגרום לצמיחה מחודשת בהכנסות מודרנה. מנכ״ל מודרנה הודיע כי נשיא סין שוחח איתו בנוגע לחיסוני הקורונה, אך טרם נסגרה עסקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אהובה 20/09/2022 11:32
    הגב לתגובה זו
    פייזר מפרסמת מתחילת מרץ עשרות אלפי מסמכים סודיים בצו בית המשפט בארהב. מי עוד חושב לגעת בזריקה הזו? https://youtu.be/Y2cRL7jMHCA
  • 10.
    אנאלפבטוס 20/09/2022 11:25
    הגב לתגובה זו
    מלא כסף על הרצפה
  • 9.
    ישראבלוף 20/09/2022 08:05
    הגב לתגובה זו
    משרד הבריאות רוצה למנוע מבוכה מזריקת מליוני $ של חיסונים פגי תוקף אז ממהר לחסן בחיסונים שכוללים את זן האומיקרון ז"ל. עבודה בעיניים ונזק בריאותי מתמשך למתחסנים
  • 8.
    הקורונה נגמרה כמו שבאפגניסטן המצב המצוין (ל"ת)
    נשיא מדבר מהחלום 20/09/2022 01:21
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שורט צים חובה ל 15-16 דולר אפל גוגל קנייה (ל"ת)
    עלי מוחמד 19/09/2022 23:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קניית נסדק לונג דאקס וסנופי חובה. עליות (ל"ת)
    יפית 19/09/2022 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לונג דאקס ונסדק שורט צים .עד 18 דולר (ל"ת)
    צחי 19/09/2022 23:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חי 19/09/2022 22:49
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה לביבי שהיה הראשון בעולם שקנה חיסונים למען עמו והציל מאות אלפי מתים טיולים !!!
  • 3.
    קניתי 45 א נסדק לונג 34 א דאקס לונג (ל"ת)
    שלי 19/09/2022 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קניות נסדק פוטסי דאקס וסנופי. רשמתם? (ל"ת)
    פיני 19/09/2022 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוד היום השווקים מתרוממים. הדקס מצויין (ל"ת)
    עלי מוחמד 19/09/2022 21:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.