יצרן הרכב פאראדיי
צילום: צילום מסך, אתר החברה

למה קוואנטום סקייפ, צ'ארג' פוינט וגם בלינק עלו אתמול?

שלוש המניות זינקו עד 11% במהלך המסחר, אך לבסוף עלו רק ב-3-6%. מה שהוביל לכך זה ש-35 מדינות בארה"ב קיבלו אישור לתוכניותיהן לפתח תשתית טעינה לרכבים חשמליים, תוך שימוש בחלק מ-5 מיליארד דולר שהוקצו בחוק התשתיות. בנוסף - אנליסט כתב ש"תחזיות הצמיחה עבור רכבים חשמליים עדיין נראות שמרניות"
נתנאל אריאל |

חברת קוואנטום סקייפ QUANTUMSCAPE  (סימול: QS) העוסקת במחקר אודות סוללות ליתיום מתכתיות מוצקות למכוניות חשמליות, וכן צ'ארג' פוינט  CHARGEPOINT HOLDINGS וגם בלינק  BLINK CHARGING CO טיפסו אתמול במסחר ב-3-6%, כאשר במהלך המסחר הן עוד הספיקו לזנק עד 11%. 

הסיבה הראשונה היא שממשל ביידן הודיע כי אישר את התוכניות מ-35 מדינות בארה"ב להוצאות על תשתיות טעינה לרכבים חשמליים, באמצעות 900 מיליון דולר, מתוך 5 מיליארד דולר שהוקצו בחוק התשתיות המשותף לדמוקרטים והרפובליקאים בארה"ב מסוף השנה שעברה. מדובר על חלק מתוכנית להקמתם של 500 אלף מטענים לרכבים חשמליים ברחבי ארצות הברית.

שר התחבורה של ארה"ב, פיט בוטיג'יג, אמר עם מתן האישור שהכוונה הסופית היא "לבנות רשת טעינת רכבים חשמליים בפריסה ארצית שבה מציאת מטען קלה כמו איתור תחנת דלק". אלו יכולות להיות חדשות נהדרות עבור ChargePoint ו-Blink כשהן פועלות להרחבת הרשתות שלהן. אם רשת הטעינה של ביידן תעזור להאיץ את אימוץ הצרכנים של רכבים חשמליים (EV), כפי שחלק מהאנליסטים מאמינים, זו גם תהיה בשורה נהדרת עבור QuantumScape ברגע שהחברה תוכיח את הטכנולוגיה שלה ותזכה להכרה מהיצרנים שאיתם היא עובדת.

אנליסט: "תחזיות הצמיחה עבור רכבים חשמליים עדיין נראות שמרניות"

עוד מישהו שאולי תרם במעט לעליות הוא אנליסט של נידהם (Needham) בשם ויקראם באגרי (Vikram Bagri) שפרסם אנליזה ובה ציין את שמות החברות הללו (שעדיין הפסדיות), ואף הוסיף ש"תחזיות הצמיחה עבור רכבים חשמליים עדיין נראות שמרניות". המשמעות היא כמובן שכל הסקטור מתומחר בחסר, ואם זה המצב אז אולי מדובר בהזדמנות קניה?

אז לא, הוא לא נותן דירוג קנייה לכל המניות באופן גורף אבל הוא כן הביע אופטימיות רבה בכל הקשור בעיקר למניית פיסקר  FISKER INC (שדווקא לא עלתה אתמול). מעבר לכך, הנימה שלו בקשר לכל הסקטור הייתה חיובית. לדבריו, "ממשלות ברחבי העולם דוחפות את המעבר לכלי רכב מונעי סוללות" וזה ישפיע לטובה על הסקטור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.