מניות אגח
צילום: Photo by Wance Paleri on Unsplash

מה הסיבות לעלייה בתשואות האג"ח?

נתונים כלכליים חזקים יחסית והנפקה דלה של אג"חים במהלך הקיץ; "חדשות רעות הן חדשות טובות, וחדשות טובות הן חדשות רעות בחזית הצמיחה כי הפד' רוצה שהיא תאט"
דור עצמון | (8)

התשואות בארה"ב על האג"ח ל-10 שנים עמדו ביום חמישי בבוקר על 3.27% לאחר שבנעילת המסחר ביום רביעי הן עמדו על 3.13% - מדובר בתשואה הגבוהה ביותר מאז חודש יוני לאג"ח ל-10 שנים.

"השוק בעצם מתמודד עם העובדה שהפד' עומד להגביר את הפחתת המאזן שלו בספטמבר והקצב הולך להכפיל את עצמו מבערך 45 מיליארד דולר לכדי 90-95 מיליארד דולר. מיליארד תקרות", אומר טום ציצוריס, ראש מחקר הכנסה קבועה בסטרטגס.

אשיש שאה, מנהל השקעות ראשי לניירות ערך ציבוריים בבית ההשקעות גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS , ייחס את הזינוק בחלקו לפרסום נתונים כלכליים חזקים יחסית, במיוחד בכל הקשור לתעסוקה. לדוגמה, תביעות האבטלה הראשוניות לאוגוסט הגיעו ל-232,000, מתחת לצפי של 250,000, לפי FactSet. כמו כן, הדוח החודשי של ISM Manufacturing על עסקים היה 52.8, מעל לצפי של 52.

"חדשות רעות הן חדשות טובות, וחדשות טובות הן חדשות רעות בחזית הצמיחה כי הפד' רוצה שהיא תאט", אומר שאה. אם הצמיחה הכלכלית לא תאט כפי שהפד' היה רוצה, עלולה להיווצר מדיניות קשוחה עוד יותר של העלאות ריבית. "הכלכלה פועלת ממש טוב, ואילו הפד' צריך שהכלכלה תאט כדי להקל על הלחץ על האינפלציה", אומר שאה. במקביל הוא גם ציטט גורמים טכניים בשוק האג"ח המעלים את התשואות - אחד מהם הוא שממשלת ארה"ב נוטה להנפיק הרבה פחות אג"חים במהלך הקיץ. לדבריו, ככל שתהיינה פחות הנפקות, זה עשוי להעלות את התשואות.

אנליסט אחר ציין כי התשואה של משרד האוצר על האג"ח ל-10 שנים החלה לעלות עוד לפני פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב. לדבריו, לא הייתה הרבה נזילות בשוק האוצר. במקביל הוא ציין את המכירה בחסר (שורט) כמניע מרכזי של המהלך - "זה מאוד הפכפך וזה ימשיך להיות ככה", אמר.

נתוני התעסוקה שפורסמו היום בארה"ב מצביעים על 315 אלף משרות הצטרפו למשק האמריקאי כאשר ציפיות הכלכלנים עמדו על 300 אלף משרות. האבטלה עמדה על 3.7% לעומת צפי אנליסטים של 3.5% והצמיחה בשכר השעתי עמדה על 5.2% בעוד שאנליסטים צפו צמיחה של 5.3%.

דוח מתחת לצפי, תוך כדי עליית שיעור האבטלה הוא משהו שהשוק אוהב. הפדרל ריזרב הודיע כמה וכמה פעמים כי הוא רוצה לראות את שיעור האבטלה עולה ואת שוק התעסוקה נחלש מכיוון שזה עוזר ללחצי האינפלציה. פחות ״תחרות״ בעבור כל משרה, ומכאן משכורות נמוכות יותר מה שבסופו של דבר עוזר לאינפלציה ולצרכן האמריקאי לבזבז פחות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 03/09/2022 12:14
    הגב לתגובה זו
    "לא הייתה הרבה נזילות בשוק האוצר"נו באמת כתב שמתרגם מגוגל, איפה העורכים ?
  • 4.
    לילי 03/09/2022 11:03
    הגב לתגובה זו
    אם יש אגחים במחיר של 90 או 80 והם נפרעים עוד חצי שנה האם הם יפרעו במחיר 100?
  • 3.
    האמת היחידה 02/09/2022 23:09
    הגב לתגובה זו
    מעניין שוק האגח מבין טוב יותר משוק המניות את דוח התעסוקה !
  • 2.
    לא הבנתי (ל"ת)
    הכל טוב אז למה השוק 02/09/2022 21:05
    הגב לתגובה זו
  • ומזה (העלהת ריבית) מפחדים המשקיעים, ולכן השוק יורד. סוף (ל"ת)
    המשך חביבי 03/09/2022 09:21
    הגב לתגובה זו
  • חביבי 03/09/2022 09:17
    הגב לתגובה זו
    ע"י העלהת ריבית. צמיחה חיובית (כמו עכשיו) מדרבנת אינפלציה, ולכן הפד נחוש עוד יותר להעלות הריבית. מבין יותר ?
  • מה? 03/09/2022 03:03
    הגב לתגובה זו
    טוב מאד.
  • 1.
    PAN 02/09/2022 20:55
    הגב לתגובה זו
    הפד כבר מגזים וגורם נזק בשלב זה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.