צים
צילום: ויקיפדיה

בשלושת החודשים האחרונים נפלו מחירי השילוח ב-20%, מה תעשה צים?

מחירי השילוח חוזרים לנורמה, לאחר זינוק של פי 5 במחירי המכולות, נרשמת דעיכה של 4 חודשים ברצף; הנתון נובע משלל סיבות, החל מביקושים שנחלשים ועד לבעיות שרשרת האספקה שנפתרות; צים הישראלית כמובן נפגעת - בסופו של דבר זה יגיע לדוחות
עומר רוסו | (30)

מחירי השילוח בנפילה, או פשוט - בדרך חזרה לנורמה. המדד המשוקלל מצביע על ירידה של 20% ב-3 חודשים האחרונים וכעת יורד מתחת ל-6,000 דולר לראשונה מאז חודש מאי 2021. עד לפני כחצי שנה, עמד המחיר הממוצע לשילוח מכולה על 10,000 דולר. הירידה מגיעה על רקע החזרה לשגרה והשתחררות הלחצים בשרשראות האספקה בצירוף לביקושים שנחלשים ומלאים של חברות שגדלים.

מחיר השילוח למכולה במסלול שנחאי - ניו יורק עומד על 9.5 אלף דולר, ירידה של 11% ב-3 חודשים וירידה של 32% ממחיר לפני כשנה. מחיר השילוח למכולה במסלול שנחאי - גנואה עומד על 8,391, ירידה של 28% במחיר השילוח ב-3 חודשים, ונפילה של 37% מהחודש המקביל ב-2021. קו השילוח של שנחאי - לוס אנג'לס גם נמצא בירידה חדה בשבועות האחרונים, וכעת מחיר מכולה בקו זה עומד על 6,127 דולר. לפני כשלושה חודשים עמד על 8,720 דולר, ירידה של 30% ב-3 חודשים בלבד, וכמעט ירידה של 50% מאוגוסט 2021.

בדומה למחירי השילוח הימי, מדד הבלטיק דריי, מדד מחירי התובלה הימית לחומרי גלם צנח לשפל של יותר משנתיים, וחזר למחיר טרום הקורונה. ירידה רצופה של 6 שבועות, כשרק בשבועיים האחרונים הוא יורד ב-20%. גם נתון זה משקף את העובדה שמחירי השילוח נמצאים בירידות בחודשים האחרונים.

החברות מתחילות להיערך לביקוש חלש אצל הצרכן האמריקאי על רקע תנאים מאקרו כלכליים מאתגרים כמו העלאות ריבית שפוגעות בהוצאות הצרכן, האטה כלכלית אפשרית ואינפלציה גבוהה ששוחקת את השכר הריאלי, לכן, הן מייצרות פחות בהתאמה לביקושים שהם רואים מצד הצרכן. כשמייצרים פחות, הביקוש לשילוח הימי של סחורה (בעיקר בסין כי הרוב מיוצר שם) פוחת, ובכך המחירים של השילוח מתחילים לתפוס כיוון מטה.

בנוסף, ישנן חברות רבות שנתקעו עם מלאי גדול, שלאט לאט הופך למלאי מת במקרים מסויימים. כאשר חברה מגדילה את המלאי שלה, זה בעיקר בשל העובדה שהיא נערכת לביקוש גדול, ולא רוצה להיתפס לא מוכנה, אך כשהעלאות ריבית ודיכוי הוצאות הצרכן נכנסות לתמונה, הן יכוחות להיתקע עם מלאי ללא ביקוש מתאים. לראיה, טארגט TARGET CORP שהודיעה בעקבות מלאי גדול על תחזית רווח נמוכה מהצפי להמשך השנה, בעיקר בגלל העובדה שהיא תוריד מחירים בשביל ״להעיף״ את המלאי ולהשתלט עליו. במקרה זה, שחברות רבות חוות אותו, כנראה שהן ימנעו מלהזמין עוד סחורה ולייצר אותה ומכאן באה גם ההאטה בביקושים לשילוח הימי.

איך צים צים , שהקו הגדול ביותר שהיא תופסת, הוא שנחאי/אסיה - ניו יורק תסתדר כשמחיר למכולה בקו זה נופל ב-11%? זאת בדיוק הסיבה למה אנחנו רואים את צים נופלת ב-41% בחצי שנה האחרונה. משקיעים מאוד חוששים מירידת מחירי השילוח, שצים, כחברת שילוח ימי לא יכולה להחביא. מצד שני, היא צריכה להודות להמון גורמים שהשתלבו ביחד וגרמו לה לרווחי עתק. אז, מחירי השילוח נתנו, וכנראה שהם גם ייקחו.

צים עדיין מאוד אופטימית לגבי שנת 2022. בחברה בטוחים כי התוצאות בשנה זו עדיין יהיו מרשימות, וירשמו צמיחה משנת 2021. הסיבה היא בעיקר החוזים שחתמה צים בזמנו. כידוע, החברה חותמת על הסכמי שילוח במחירים קבועים לטווח זמן משתנה, ככה שגם אם מחירי השילוח יורדים, החברה תקבל תשלום בעבור מה שחתמה בהסכם.

קיראו עוד ב"גלובל"

30% מהחוזים שצים חתמה נחתמו במחירים הגבוהים שידענו לפני כחצי שנה בתחום השילוח הימי, ככה שהחברה (לפחות עד לסיום החוזים) צפויה עדיין לרשום רווחים והכנסות מרשימים. אך גם צים עצמה לא מתנערת מכך שמחירי השילוח בסופו של דבר, פוגעים בה באופן מהותי. אם זה לא יפגע ברבעון הקרוב, זה יפגע בזה שלאחריו, בסופו של דבר זה יקרה. אפרופו יקרה, אנחנו רואים כבר בדוח האחרון שצים אמנם רשמה צמיחה מרשימה בהכנסות וברווחים, אך בפעם הראשונה מאז זינוק מחירי השילוח, מתחת לצפי האנליסטים.

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    שי מחיפה 30/08/2022 18:26
    הגב לתגובה זו
    זאת השאלה העיקרית שצריכים לשאול המנכל של צים. למה אין BUY buck המניה מתרסקת כל יום בחמישה אחוז. יש אין סוף מזומנים, למה להשקיע רק בסטארט אפים ולא לקנות קצת מניות חזרה. גילוי נאות, מושקע בצים ומופסד הרבה כסף עליה
  • איתי 31/08/2022 07:34
    הגב לתגובה זו
    אם לא יהיה שם אירוע קיצון כמו טביעת אניה, לדעתי היא תחזור ל 90 וגם ל 200. וגם אם לא, תקבל הכל בדיבידנדים.
  • יהודה מור 31/08/2022 01:00
    הגב לתגובה זו
    שאלתי את החברה במייל והם ענו שזה מונח על השולחן וכרגע הם מתמקדים יותר בדיבינדים
  • 23.
    כיף לקרוא, מעניין מה יהיה עם צים (ל"ת)
    30/08/2022 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    איתי 30/08/2022 16:14
    הגב לתגובה זו
    כיום צים היא החברה הישראלית המוצלחת ביותר שקיימת. חברה שנסחרת במכפיל X0.6 חחח עם תשואת דיבידנד פנומנאלית ומנכ"ל אדיר. מושקעת בסטארט-אפים שיכולים להיות יותר גדולים ממנה בעתיד הנראה לעין. אם הייתי יכול הייתי קונה 20% מהחברה מחר בבוקר ומוחק אותה מהמסחר. (חבל שאני לא עידן עופר..) כל כתבה שיש משהו לא בריא בחברה הזו חוטאת לאמת, כי גם במכפיל 7 על הרווח היא שווה את המחיר. זו לא מניה לסוחרי יום אלא למשקיעים עם כסף וארך אפיים. וכל מי שכותב SHORT מבין מצוין שהוא כנראה הולך למחוק את ההשקעה שלו :) לא מהמרים בבורסה.
  • 21.
    אין חוב......... (ל"ת)
    S 30/08/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    זאב 30/08/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
    האם היבואנים יחזירות את מחירי הסחורות וירככו את האינפלציה
  • 19.
    נראה שהיא באמת בבעיה. (ל"ת)
    30/08/2022 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    כתבה שמציגה את הדברים כמו שהם (ל"ת)
    30/08/2022 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    נ.ש. 30/08/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
    כי היה הרבה סגרים בחצי שנה האחרונה וייקח זמן שיחזור ההספקה. מכיוון שחלק מההספקה קודם הוא לצריכה פנימית אז ייקח 3 חודשים מסיום הסגר. ועברו כבר חודשיים. מה שאומר שיתחיל לעלות שוב. אלא אם ספקים התחילו לחפש אלטרנטיבות לייצור בסין מה שלא כל כך סביר עדיין
  • 16.
    ברק 30/08/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
    צים עשקו את היבואנים שגילגלו את זה על האזרחים
  • 15.
    פשוט מאוד שורט על צים ללונג השאר (ל"ת)
    מנחם פ. 30/08/2022 13:53
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אין ברור מיזה שורט על צים תיפולל 25 (ל"ת)
    אפרים ג 30/08/2022 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אין אחרת שורט צים צים שורט .שורט על צים (ל"ת)
    שמעון אטיאס 30/08/2022 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כל כך פשוט שורט על צים לונג נסדק וחול (ל"ת)
    יצחק 30/08/2022 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יעקב 30/08/2022 13:50
    הגב לתגובה זו
    וגם לונג נסדק . נקודה
  • 10.
    ארז 30/08/2022 13:42
    הגב לתגובה זו
    מה כבר עשתה.... -42% ב 3 חודשים
  • שורט צים יעד22 (ל"ת)
    רונן 30/08/2022 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יחזקאל הנביא 30/08/2022 13:41
    הגב לתגובה זו
    כבר הורידו את התחזית לשנים הבאות ומי שלא מתאים לו לקבל 10-20 אחוז תשואת דיווידנד לא מבין בהשקעות.
  • 8.
    לרון 30/08/2022 13:20
    הגב לתגובה זו
    ידווח על כמות העריקים הרוסים? הרי ככה זה ייגמר!וזו הודעה כלכלית פר אקסלנס
  • 7.
    רפי 30/08/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
    מאיזה תאריך החזקה?
  • יחזקאל הנביא 30/08/2022 13:39
    הגב לתגובה זו
    אחר כך עוד שלושה חודשים.
  • עוד לא פורסם, כנראה לקראת הדוחות הבאים (ל"ת)
    הקורא 30/08/2022 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבישלום 30/08/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
    אם תרוויח עוד רבעון לפי התחזית היא כבר תשווה את שוויה לשווי המזומן. לא כולל שווי הרכוש והקווים.
  • 5.
    אנונימי 30/08/2022 13:02
    הגב לתגובה זו
    תודה על כתבה מעניינת
  • 4.
    (ל"ת)
    30/08/2022 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    (ל"ת)
    30/08/2022 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    (ל"ת)
    30/08/2022 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי שמאמין בגליקמן יודע שהחברה תמשיך לחלק עוד הרבה 30/08/2022 12:49
    הגב לתגובה זו
    מי שמאמין בגליקמן יודע שהחברה תמשיך לחלק עוד הרבה שנים, סבלנות חברים
  • גליקמן המנכ"ל הטוב ביותר בתולדות צים (ל"ת)
    כלכלן 30/08/2022 17:34
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.