מטוס יונייטד איירליינס איירבוס
צילום: airbus

חברות התעופה לאחר הדוחות והירידות מתחילת השנה - הזדמנות?

דוחות חברות התעופה הציגו הכנסות מעל הצפי, רווחים מתחת הצפי ותזרים מזומנים חזק, בסיטיגרופ סבורים כי הירידות במניות הסקטור מוגזמות - מניות של איזה חברה הם ממליצים לקנות?
גיא טל | (1)

חברות התעופה נמצאות בתקופה מורכבת. הביקוש שובר שיאים והחברות חוזרות לרמת ההכנסות שהן הציגו לפני הקורונה. מצד שני החברות מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם שמאלץ אותן לבטל טיסות, העלויות התפעוליות מזנקות ומחירי הדלק בשמיים. זו הסיבה שלמרות ההתאוששות המרשימה במספר הנוסעים מניות החברות עדיין נסחרות באדום מתחילת השנה. יונייטד אירליינס ירדה ב-18% מתחילת השנה ודלתא אירליינס בכ-20%. 

בדוחות האחרונים דווחה יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES על הכנסות מעל הצפי שהיגעו לרמה בה הן היו לפני מגיפת הקורונה - 12.1 מיליארד דולר, אך גם על פספוס בשורה התחתונה עם רווח למניה של 1.43 דולר לעומת צפי האנליסטים לרווח של 1.88 דולר למניה, מה שהפיל את המניה ביום המסחר שלאחר הדוחות.  נקודת האור בדוחות הוא תזרים המזומנים החופשי הגבוה שהגיע ל-1.6 מיליארד דולר. 

גם חברת דלתא אירליינס DELTA AIR LINES הפתיעה בשורה העליונה אך איכזבה בשורה התחתונה. גם היא חזרה להכנסות ברמה של טרום הקורונה - כ-13.8 מיליארד דולר - אך הרווחים הגיעו למחצית בלבד מאלו שלפני הקורונה - כ-735 מיליון דולר. החברה ייצרה תזרים חזק של 2.5 מיליארד דולר, ואף שחררה  תחזיות אופטימיות להמשך.

מה שנראה על פי התוצאות הללו שהאנליסטים העריכו בחסר את התאוששות המכירות בתחום אך לא הבינו את גודל השינוי בהוצאות, וכן לא צפו את התזרים החזק והציפיות להמשך. 

בבנק סיטיגרופ חושבים שהירידה במניות הסקטור מוגזמות, במיוחד בנוגע לחברת יונייטד אירליינס. האנליסט סטפן טרנט אישר מחדש את המלצת הקניה שלו למניה, למרות שהוא מוריד את מחיר היעד באופן משמעותי מ-71 ל-56 דולר למניה. למרות ההנמכה מדובר על אפסייד של 57% מעל המחיר הנוכחי שעומד על 35.6 דולר למניה. 

יש לקחת בחשבון גם את ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית והאמריקאית בפרט. ילן מתעקשת שלא נקרא לזה מיתון אבל קרוב לוודאי שהשבוע נתבשר על רבעון שני של התכווצות בתמ"ג. הדבר אמור לפגוע בסופו של דבר גם בביקוש לטיסות ולהביא להתמתנות במחירים. מנכ"ל יונייטד הביע דאגה מהאטה הצפויה ומנה אותה בין האתגרים איתם תתמודד החברה, אך לדעת טרנט השוק מגזים בחששות הללו. הצד השני של המטבע הוא שצפויה גם ירידה במחירי הדלק שתשפיע לטובה בצד ההוצאות. הנפט כבר נסחר במחיר נמוך בהרבה ממחירי השיא שנרשמו מוקדם יותר השנה.

האנליסט אף מעודד ממצב המאזן של החברה לאחר השיפור בחודשים האחרונים: "לאחר שהחברה ביצעה צעדים משמעותיים לייצוב בסיס ההון, ליונייטד יש מספק נזילות כדי לעמוד בקיצוץ בסביבת ההכנסות וכעת היא ממוקדת בייצור תזרים חיובי והפחתת החוב. דברי ההנהלה מרמזים על כך שניהול ההכנסות יניע רווחיות גבוהה כשהביקוש חוזר לרמות של אחר המגיפה. לדעתו, אם כן, נוצרה הזדמנות ממשית במניית החברה בפרט, והסקטור בכלל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מפ 26/07/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    חברות התעופה יעבדו חזק ויחזרו לשערים לפני הקורונה ואף יותר . כך היה אחרי אסון התאומים
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.