אמריקן אקספרס
צילום: Photo by CardMapr.nl on Unsplash
דוחות

האם וורן באפט מרוצה היום?

אמריקן אקספרס עקפה את התחזיות ועולה במסחר, וריזון מנגד פספסה. באפט כמובן מסתכל לטווח ארוך ולא מה עושות המניות כל יום, ובכל זאת - יש לו פי 2 כסף במניות אמריקן אקספרס מאשר וריזון
נתנאל אריאל | (6)

שתי ענקיות שהמשקיע האגדי וורן באפט מחזיק בהן פרסמו היום את הדוחות שלהן: חברת כרטיסי האשראי אמריקן אקספרס AMERICAN EXPRESS , שמהווה 7.92% מהפרוטפוליו של באפט בשווי של יותר מ-21 מיליארד דולר, וחברת התקשורת וריזון  VERIZON בה הוא מחזיק 3.4% מהמניות בשווי של 9.2 מיליארד דולר. 

באפט מחזיק בחברות לטווחים ארוכים. לא ממש מעניין אותו הטווחים הקצרים, נדיר מאוד שהוא בוחר להיפטר ממניה ולמכור את כל אחזקותיו בה, וזאת לדבריו כיוון ש"זמן האחזקה המועדף עלינו צריך להיות לנצח" - כלומר קנו מניות שאתן מאמינים בהן והחזיקו און לאורך שנים רבות. ובכל זאת, שתי החברות פרסמו היום את דוחותיהן, וחושפות מהנעשה בתחומי הפעילות שלהן. מאיזו חברה הוא יכול להיות מרוצה היום ומאיזו חברה פחות? 

אמריקן אקספרס: מעל הצפי, מעלה תחזיות לשנה כולה

אמריקן אקספרס עולה היום במסחר לאחר שעקפה את צפי האנליסטים - בעקבות החזרה של הציבור האמריקאי לבזבז הרבה כסף ולגהץ כרטיסי אשראי, בעיקר הזינוק בטיסות והיציאה לחופשות. הציבור גיהץ סכום עצום של כמעט 395 מיליארד דולר, מעל הממוצע שהעריכו האנליסטים ל-383.3 מיליארד דולר, זינוק של 31% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה דיווחה על הכנסות של 13.4 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים ל-12.4 מיליארד דולר. החברה רשמה הפרשות להפסדי אשראי של 410 מיליון דולר, טוב מצפי האנליסטים להפרשות של 460 מיליון דולר. רווחי החברה עמדו על 1.96 מיליארד דולר, או 2.57 דולר למניה, מעל צפי האנליסטים ל-2.41 דולר למניה.

"הקפיצה בהוצאות נבעה מההתאוששות האיתנה בהוצאות הנסיעות והבידור העולמיות, שעלו על הרמות שלפני מגיפת הקורונה לראשונה בחודש אפריל", אמר מנכ"ל אמריקן אקספרס סטיב סקורי. "ההוצאה על סחורות ושירותים, שהיא הקטגוריה הגדולה ביותר של הוצאות ברשת שלנו, המשיכה בצמיחה החזקה שלה ברבעון, וההוצאות בכרטיסי אשראי של דור המילניום ודור ה-Z עלו ב-48%".

אמריקן אקספרס מעלה את התחזיות לשנה כולה וצופה כעת שההכנסות שלה יטפסו עד 25% השנה, עלייה מהתחזית הקודמת שלה לפיה ההכנסות יעלו עד 20%. החברה חזרה על תחזית הרווח לשנה שלמה בטווח של 9.25-9.65 דולר למניה.

מניית אמריקן אקספרס ירדה מתחילת השנה רק ב-2% לעומת ירידה של 15% במדד ה-S&P500. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 118.5 מיליארד דולר.

וריזון: מקצצת תחזיות פעם שניה ברציפות

ספק התקשורת הגדול ביותר בארה"ב, חברת התקשורת וריזון (נסחרת לפי שווי שוק של 187.7 מיליארד דולר), מתקשה לעמוד בקצב גידול הלקוחות המצופה ממנה, זאת בעקבות הנחות גדולות על הטלפוניה, וכמובן - האינפלציה. החברה נאלצה להעלות מחירים ב-6 דולר לקו, והצרכנים מצביעים ברגליים. החברה מדווחת כי הוסיפה רק 12 אלף מנויים חדשים ברבעון לקווי הטלפון שלה, הרבה מתחת לצפי האנליסטים לתוספת של 167.2 אלף מנויים. התוצאה הזו מגיעה לאחר התוצאות הלא טובות של המתחרה הגדולה AT&T INC  (נסחרת לפי שווי שוק של 131 מיליארד דולר) ונדמה שכבר מדובר במגמה בעייתית עבור הסקטור כולו. כדי לנסות להתמודד עם הקושי, וריזון חזרה להציע מבצעים ומציעה אפילו קווים בחינם ומתנות נוספות. 

החברה מדווחת על כך שאיבדה 215 אלף לקוחות אלחוטיים נטו ברבעון השני ומנגד - הוסיפה 227 אלף לקוחות עסקיים. המלאי שלה גדל כתוצאה מבעיות בשרשרת האספקה ולדברי החברה זה פגע בתזרים המזומנים שלה במחצית הראשונה של 2022. מנגד, בתחום שנקרא "אלחוטי קבוע" (fixed wireless), פלח חדש יחסית של שירות פס רחב שבו אותות מועברים ישירות לנתב WiFi ביתי, וריזון הוסיפה 256 אלף מנויי אינטרנט אלחוטי. המתחרה T-Mobile מובילה בינתיים בתחום הזה עם יותר ממיליון מנויי אינטרנט נכון לחודש אפריל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ומה הלאה? וריזון מורידה את התחזית השנתית שלה וצופה כעת כי הרווח השנתי שלה יעמוד בטווח של 5.1-5.25 דולר למניה, ירידה מטווח של 5.4-5.55 דולר, ומתחת צפי האנליסטים לרווח של 5.41 דולר למניה. החברה גם מורידה את תחזית ההכנסות שלה ב-1%, וזאת לעומת הצפי לשמירה על יציבות בהכנסות לעומת השנה שעברה.

סמנכ"ל הכספים של וריזון מאט אליס (Matt Ellis) אמר היום לאנליסטים כי הוא עדיין לא רואה איחור בתשלומים וכי האתגרים שעומדים כעת בפני החברה הם פספוס "לטווח קצר".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    Jopen 23/07/2022 08:26
    הגב לתגובה זו
    עד כמה שידוע לי וורן באפט מחזיק גם במניות של חברת מקדונלדס. חברה שהסבה לו אושר רב, נחת רוח והניבה לו רווחים נאים ותשואות יפות ביותר. שכחתם לציין זאת בכתבה וחבל!
  • 4.
    משקיע 23/07/2022 07:36
    הגב לתגובה זו
    יש מצב שעד להיום כבר מכר הכל
  • 3.
    666 23/07/2022 02:43
    הגב לתגובה זו
    בן 90 טמבל תהנה מה תעשה במליארדים?תקנה אוכל לתולעים לגופה שלך?
  • לידיעתך , הוא תרם את כל הונו לקרן שמצילה את העולם (ל"ת)
    יעקב אשדוד 24/07/2022 11:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נתן 22/07/2022 18:36
    הגב לתגובה זו
    מרוצה,למה שלא יהיה
  • 1.
    מאיר 22/07/2022 17:50
    הגב לתגובה זו
    מפרסם יקר טעות בידיך. באפט כבר לא מחזיק בווריזון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.