חברת הזומבי שהפכה להר מזומנים מאתגרת את תעשיית התלת מימד
ננו דיימנשן קנתה את סטרטסיס כדי להראות פעילות אבל נראה כי מדובר בניסיון השלתטות כדי להראות צמיחה; החברה עתירת המזומנים מנסה לתחמן את השוק אבל המשקיעים לא טיפשים
דברים מוזרים קורים לא רק בנטפליקס, דברים מוזרים מאוד מתרחשים בוול סטריט ואחד המוזרים ביותר הוא הסיפור של ננו דיימנשן . איך חברה קטנה יחסית שמתקשה לרשום רווחים מצליחה להכפיל את שוויה בערך פי 80?
ננו הייתה חברה לפני קריסה, המזומנים הלכו ונגמרו. היה לה חלום טכנולוגי בתחום מדפסות התלת מימד אבל זה לא עבד. החברה יצרה למשקיעים בשוק המקומי הפסדים של עשרות רבות של אחוזים והפכה למניה זנוחה עם שווי של 30-40 מיליון שקל. הסיכוי שלה לשרוד היה רק דרך גיוסים, והנהלתה שגייסה מספר פעמים בבורסה בת"א הבינה שהמשחק כאן גמור. מה היא עשתה? ניסתה את מזלה בוול סטריט. החברה נרשמה ברישום כפול למסחר בוול סטריט ומחקה את מנייתה בישראל בגלל מה שהיא הגדירה כ"עלויות גבוהות בשל הרישום בתל אביב" - למחוק את הבושה הגדולה, לנסות דף חדש במקום חדש.
זה הצליח - המניה התרוממה על גבי החלום של התלת מימד, וההנהלה שבינתיים התחלפה מיהרה לגייס. זה הכי חשוב - שיהיה כסף בקופה להמשך הפסדים ולמשכורות. ואז זה דווקא המשיך והיה גיוס נוסף, ועוד פעם ועוד פעם, מעל 2 מיליארד דולר. אלו היו גיוסים מהיום למחר, החברה מוציאה תשקיף ובום טראח תוך יום מגייסת 100 מיליון, 200 מיליון דולר. היו 7 גיוסים כאלו (מקווים שלא פספסנו), בפרק זמן קצר של כשנה ובהיקף פנומנלי. החברה שלא הייתה שווה בת"א 10 מיליון דולר, מגייסת יותר מ-2 מיליארד דולר ושווה בשיא מעל 3.3 מיליארד דולר. טירוף מוחלט. גם קאת'י ווד הוסיפה שמן למדורה והמליצה על המניה.
ואז הגיע המשבר, הירידה, התוצאות החלשות, הרכישות, אבל כשיש לך למעלה ממיליארד דולר בקופה זה כבר לא חשוב. ועכשיו, הרכישה של סטרטסיס שבה היא מנסה להפוך למובילת שוק, למרות שבפועל היא כישלון עסקי גדול. החברה לא הצליחה להתרומם והמניה ירדה מתחילת השנה ב-18% למחיר של 3.12 דולר המבטא שווי של 803 מיליון דולר. הפסדי החברה ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-33 מיליון דולר על הכנסות של 10.43 מיליון דולר.
- האם מניית סטרטסיס מעניינת ומה לגבי ננו דיימנשן?
- המניה שמזנקת ב-96% ומה הקשר הישראלי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לחברה כאמור 1.3 מיליארד דולר בקופה. סכום אדיר לחברה שלא מראה כמעט פעילות. מאז פתחה ננו בשופינג במהלכו קנתה מספר חברות קטנות בסכומים לא גדולים במיוחד בתקווה שאולי אלו תוכלנה לשפר את התדמית שלה. המשקיעים לא פראיירים ומבינים את האסטרטגיה המלוכלכת של החברה. הרכישה אתמול של סטרטסיס הייתה בבחינת הקש ששבר את גב הגמל וחשף את האסטרטגיה האמיתית של החברה - לא "השקעות אסטרטגיות" כפי שטען המנכ"ל, אלא לא פחות מניסיון השתלטות על סטרטסיס כדי לבצע החייאה במותג המתפורר של ננו. המשקיעים מצדם אמרו "עד כאן" והפילו את המניה ב-6.6% נוספים.
ננו דיימנשן מפספסת את עקרונות הבסיס של השוק: גיוס סכום אדיר של כסף הוא הבעת אמון מצד המשקיעים בחברה ולא מתן אישור לצאת למסעות שופינג של חברות אחרות שתהיינה הפעילות האמיתית של ננו שתוכל לרשום את רווחיהם תחתיה. אם ננו תמשיך ב"אסטרטגית ההשקעות" הזו היא תמצא את עצמה נמחקת גם מהנאסד"ק ונחתכת בעשרות אחוזים.
- 6.מעבר לכל האמור בכתבה, החברה גם ביצעה עסקאות עם בעל 20/07/2022 14:26הגב לתגובה זומעבר לכל האמור בכתבה, החברה גם ביצעה עסקאות עם בעלי ענין ברכישה של חברה ששייכת לדירקטורים ועוד.זו פשוט חברת גנבים ושקרנים. לא יותר מזה
- 5.עודד 19/07/2022 21:09הגב לתגובה זואיזה רמאים, לוקחים את אומנות הלופט גשעפט לגבהים חדשים?? תכלס, מרשים! כל הגויים האלה חייבים לנו עוד כסף
- 4.תוהה 19/07/2022 16:45הגב לתגובה זואיך בעלי המניות לא דורשים חלוקה של המזומן או לפחות דיבידנד שמן
- 3.משקיע 19/07/2022 16:07הגב לתגובה זוהחברה שורפת בשנה 70 מיל, לא כולל הרכישה האחרונה, איך בעלי המניות לא דורשים לפרק את החברה ולחלק את המזומן
- 2.עזוב שטויות תעבור 3.5 תטוס ל 5 (ל"ת)גידי 19/07/2022 16:00הגב לתגובה זו
- 1.משקיע 19/07/2022 15:22הגב לתגובה זומדוע האמריקאים נתנו לה לגייס פעם אחר פעם סכום מצטבר של כ 2 מיליארד דולר ??? איך נתנו לחברה כושלת כזו לגייס סכומים כאלו ??? האמרקאים אכן לא שפויים נודה לכתב אם יסביר
- איך BB עדיין נחשב למועמד ראוי לראש ממשלה, למרות הכשל? (ל"ת)צ'ארלי ורבע 20/07/2022 00:01הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
