המטרו והרכבת הקלה לא יקלו על מצוקת החניה בת"א
תל אביב היא עיר מדהימה, אך נתונה בסכנה עצומה כל עוד קובעי המדיניות בעירייה לא ישנו את התפיסות המיושנות על פיהן הם פועלים. עיר היא כמו גוף חי שדורש רגישות והתייחסות, שמשתנה בהתאם לנסיבות ומסתגל לשינויים. תל אביב, כיום, דומה לאדם שביצעו בו את כל הניתוחים באותו הזמן והוא מצוי בסכנה מהותית של קריסת מערכות.
כל תושב בעיר כבר מכיר את הנזק: עורקי תנועה ראשיים רבים בעיר חפורים ופקוקים, ההליכה על המדרכות קשה ומסוכנת מתמיד, מצב העסקים בעיר ב-2022 בעיר בירידה בניגוד למה שקורה בערים מובילות אחרות בישראל. יותר תושבים נוטשים את העיר לערים אחרות מאשר אלה שבאים לגור בה, והעיר הופכת בהדרגה לעיר לעשירים בלבד - איום אסטרטגי בפני עצמו. לא נראה שמדובר במצב זמני, למרות שפרנסי העיר מנסים למכור לעצמם ולתושבים שהסבל היום כדאי למען עתיד טוב יותר בקרוב. הוא לא יבוא!
המטרו דורש השקעה של 150 מיליארד שקל, הרכבת הקלה גם היא לא תביא בשורה לעיר
לדברי מומחים, פרויקט הרכבת הקלה לא יביא את הישועה, ואילו פרויקט המטרו דורש השקעה אדירה, שגם אם היא כדאית, תתממש רק בדור הבא. לכן, יש להשעות את ההחלטה על הקמת המטרו ולהקצות את כל המשאבים הקיימים לשיפור התחבורה באוטובוסים ושיווקה ובטכנולוגיה ואמצעים משלימים. אלה אולי לא יביאו גאולה מלאה, אבל הן השקעות ברמת גמישות גבוהה יותר והסיכוי הגבוה ביותר להביא הקלה בזמן קצר בהשקעה נמוכה יותר. כאמצעי משלים יש להקל על מצוקת החנייה בעיר.
קברניטי העירייה החליטו לפני שנים לחנך את תושביהם ולאלצם למכור את הרכב ע"י הרעבה לחנייה. אם יתוספו חניות, טענו, יתוספו עוד מכוניות ומצוקת הפקקים תגדל. אם נצמצם את מספר החניות, יאלצו התושבים להיפטר מהרכב. אבל המדיניות הזאת כשלה לחלוטין.
- הפסיד בבחירות - אבל זכה בתביעה בבית המשפט
- הבחירות לרשויות המקומיות - כל מה שצריך לדעת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני העירייה עצמה, בעשור שבו הפקיעה העירייה אלפי מקומות חניה, גדל אחוז משקי הבית שמחזיקים ברכב מ-69% ב-2010 ל-79% ב-2020. למה, אתם שואלים? כי העיריה יחד עם משרד התחבורה כשלו ביצירת אלטרנטיבה טובה מספיק בדמותה של תחבורה ציבורית יעילה מספיק.
העירייה צריכה להגדיל את מקומות החניה - ובהפוך על הפוך זה יצמצמם את הפקקים?
בניגוד מוחלט לתפיסת העירייה, טמון הפתרון בעיתוי הנוכחי, דווקא בהגדלה של היצע החניה. מדוע דווקא הוספת חניות תביא להקלה במצב הפקקים? בעיר תל אביב יפו רק ל-50% מבעלי הרכבים יש חנייה שמורה. לכן, תוספת חניות מתונה, שבכלל אפשרית, רק תקל על מצוקת החנייה ולא תעודד קניית רכבים נוספים. בנוסף, לפי הערכות המבוססות על מחקרו של פרופסור שופ, לפחות רבע מגודש התנועה בעיר נוצר על ידי נהגים שמחפשים נואשות חניה פנויה. מכאן שההקלה מסוימת של מצוקת החנייה במצב הנוכחי של העיר, דווקא תפחית את גודש התנועה.
מהיכן יבואו חניות נוספות? חלק מהחניות שנלקחו בשנים האחרונות ראוי שיוחזרו. יש לחפור חניונים נוספים תת קרקעיים מתחת לכיכרות ושדרות בעיר כפי שנעשה בפריז, בה יש חניוני ענק מתחת לשדרות השאנז אליזה. הרעיון הזה כבר הוצע לעירייה בעבר על ידי מומחי תחבורה אך בוצע בצורה חלקית בלבד שהרי החנייה היא האויב, לתפיסתם.
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- כ-73 מיליון שקל יועברו למשפחות חללי ונפגעי טרור, לאחר הליך עיקול וגבייה מהרשות הפלסטינית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
במצב העיר תל אביב יפו חייבים לחשוב אחרת. אין פתרון מושלם. גם הקלה ושיפור מהיר יותר ככל שניתן הם ראויים.
- 16.אסנת1 02/07/2022 12:53הגב לתגובה זועמוס שפירא מדייק את פעולת העיריה הנוכחית בנושא החניה. בשנים האחרונות נגזלו לטובת מיזמים פרטיים לחלוטין מאות מקומות חניה בעיר (אוטותל / דו גלגלי להשכרה / קבלנים משפצים), זאת בשילוב קנסות עתק על חניה באדום לבן בשעות הלילה ועוד. אפשר לאמר שזה חינוך מחדש, אפשר לקרוא לזה גם עינוי סיני. במקום להתמודד עם חלוקת תווי חניה הוגנת (1 רכב למשפחה/דירה), בחרה העיריה והעומד בראשה לפתוח במלחמה חזיתית בבעלי הרכבים הפרטיים, שאין להם אלטרנטיבה סבירה כיום (ולא בעתיד הנראה לעין). אז צודק עמוס שפירא, לפני שמכריזים מלחמת חורמה בתושבים, ראוי למצוא פתרונות מידתיים יותר. אחד מהם הוא חניה תת קרקעית פרטית לפי מפתח של 1 רכב לדירה. השני הוא חניונים בתשלום מינימלי לתושבי העיר. מרבית תושבי מרכז העיר אינם ששים מבחירה חופשית להשתמש ברכבם הפרטי, הפקקים אינם שווים את זה. אבל בין העדפה לפי שיקולי עלות תועלת ואיסור מצד הרשויות - המרחק רב.
- 15.אדריכלית 30/06/2022 13:52הגב לתגובה זו30% מהתנועה בעיר היא חיפוש חניות. מי שגר בעיר צריך חניה. זה הבית שלו. כאשר יהיה תחב"צ ראוי, אם יהיה, עדיין שליש מהשנה לא יהיה כלום (חגים וסופ"ש), כלומר כל משק בית, קטן או גדול, יחזיק לפחות רכב אחד. מי שלא גר בתל אביב בבקשה תתערבו בנעשה בעירכם, לא בתל אביב! בכללי, לו יוממים, חוצנים או איך שלא תקראו להם, מציפים את העיר בחצי מליון הרכבים שלהם, מידי יום. רבים מאיתנו ישמחו אם תשארו בעיר המקורית שלכם. תעבדו ותלמדו שם ויחזור השקט לרחובותינו. כל הכבוד לעמוס שפירא על עמדתו לטובת תושבי עירו!
- 14.אדיןט מושלם 29/06/2022 08:58הגב לתגובה זועכשיו תבוא לפרק גם את תל אביב?
- 13.פידתחבורה 28/06/2022 11:02הגב לתגובה זולקרוץ לתושבי צפון תל אביב שרוצים לחנות במרכז העיר מבלי לומר שאתה רוצה שיצביעו לך. עמוס שפירא מדגים פופוליזם שלא מתכתב עם המציאות, למעט עם המציאות של תושבים שתלויים ברכבם הפרטי בצפון תל אביב
- 12.עופר 27/06/2022 22:24הגב לתגובה זולא מבין דבר וחצי דבר
- 11.כלשהו 27/06/2022 22:04הגב לתגובה זוציטטת את פרופ' שופ רק שכחת שההמלצה הראשונה שלו לפני הכל היא לתמחר את החניה ברחוב, כולל לתושבים, כולל ליד הבית (שכרגע מקבלים חניה בחינם בכל העיר - הזיה). אחרי זה נראה אם וכמה חניות צריך להוסיף, או בכלל לצמצם.. חניה חינם - נזק יקר, לכולם.
- 10.עדי עמית 27/06/2022 20:44הגב לתגובה זוהוא מבין יוצר טוב מאנשים שזה המקצוע שלהם?
- 9.ירושלמי 27/06/2022 20:37הגב לתגובה זואיך נתנו לו להיות מנכ"ל אל-על וסלקום???
- 8.הפוקק הראשון 27/06/2022 16:52הגב לתגובה זוואז לא יהיו פקקים
- 7.תושב 27/06/2022 16:14הגב לתגובה זואוי ואבוי לנו מפוליטקאי שחושב על טווח קצר
- אמנון 29/06/2022 22:42הגב לתגובה זוהיה לפחות לשנע כמות גדולה של אנשים ממקום למקום. כרגע זה יהיה פתרון לעניים וחסרי רכב. אנשים צריכים להעדיף את התחבורה הציבורית מרצון ולא מכפייה של פתרון מאיכות ירודה.
- 6.תל אביבית 27/06/2022 15:23הגב לתגובה זומסכימה לגמרי: המטרו דורש השקעה של 150 מיליארד שקל, הרכבת הקלה גם היא לא תביא בשורה לעיר לדברי מומחים, פרויקט הרכבת הקלה לא יביא את הישועה, ואילו פרויקט המטרו דורש השקעה אדירה, שגם אם היא כדאית, תתממש רק בדור הבא. לכן, יש להשעות את ההחלטה על הקמת המטרו ולהקצות את כל המשאבים הקיימים לשיפור התחבורה באוטובוסים ושיווקה ובטכנולוגיה ואמצעים משלימים. אלה אולי לא יביאו גאולה מלאה, אבל הן השקעות ברמת גמישות גבוהה יותר והסיכוי הגבוה ביותר להביא הקלה בזמן קצר בהשקעה נמוכה יותר. כאמצעי משלים יש להקל על מצוקת החנייה בעיר.
- 5.אם זה יהיה חלק מהמצע שלך אני בוודאות אבחר בך! (ל"ת)אייל 27/06/2022 15:02הגב לתגובה זו
- 4.אבי 27/06/2022 14:42הגב לתגובה זוהמטרה היא להגיע ממקום למקום ביעיליות ולא דווקא לנסוע ברכב. הרכבים נכשלו בהשגת המטרה הזו. כשכולם רוצים להגיע לאותו מקום באותה שעה, הכבישים קורסים. ולהקים עוד כבישים, זה פשוט להרוס את העיר. לונדון, פריז ועוד כמה ערים לא חשובות הולכות לכיוון של צמצום תנועת הרכב הפרטי. אבל שפירא מנסה להמציא את הגלגל...כבר ניסו לבנות עיר כזו, בלי בעיות חניה ובלי פקקים. קוראים לה לוס אנג'לס והיא אחת הערים הגרועות בעולם.
- 3.גאון! 27/06/2022 13:34הגב לתגובה זונעודד עוד מכוניות להיכנס לעיר! איך לא חשבו על זה קודם???
- אמנון 29/06/2022 22:44הגב לתגובה זושאנשים מסתובבים בחיפוש חנייה.
- 2.יוחנן 27/06/2022 13:23הגב לתגובה זוחניונים גדולים בסמוך לתחנות הסופיות .נהגים יעדיפו לא להיכנס לערים עם המכונית הפרטית .
- 1.שאול 27/06/2022 13:02הגב לתגובה זוהתחבורה הציבורית אמורה במיטבה לשנות הרגלי הנסיעה והניידות של הישראלים . המכונית הפרטית תישאר בבית או תימכר בגלל שאנשים יעדיפו לנוע בלי פקקים , בזול וללא צורך בלמצוא מקום חניה יקר.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
הגירעון - נמוך מהצפוי
