גרום פאואל יור הפדרל ריזרב
צילום: צילום מסך, אתר הפד'

פאואל: "הכלכלה האמריקאית חזקה מספיק כדי לעמוד בהידוק המדיניות המוניטרית"; חיזק את המדדים בוול-סטריט

כך מסר נשיא הבנק המרכזי בכנס החצי שנתי אשר נערך היום אל מול לסנאט האמריקאי 
תומר אמן | (18)

נשיא הבנק המרכזי ג'רום פאואל ציין כיצד הבנק הפדרלי "נחוש במיוחד" למנוע מהאינפלציה להמשיך ולגאות בתוך ארצות הברית וכי הכלכלה האמריקאית חזקה מספיק על מנת להתמודד עם ההלאות הריבית הקרבות, כך בפגישת הבנקים החצי שנתית אותה עורך הבנק אל מול הסנאט האמריקאי. 

היום ב-19:00 מפגש אקטואלי – איך קרסה חברת האשראי החוץ בנקאי של משה כחלון? האם ראדא בילפה את המשקיעים ולמה מניית לאומי נפלה ב-5%? – כניסה לזום

"אנחנו ערוכים מאוד לסיכוני אינפלציה כאלו ואחרים ומשוכנעים כי נמשיך לקחת את הצעדים הנדרשים על מנת להשיב את ייציבות המחירים", מסר פאואל, והוסיף כי "הכלכלה האמריקאית חזקה מספיק ותוכל לעמוד בהידוק המדיניות המוניטרית".

פאואל ציין כי הפד יעמוד ערוך אל מול המדדים הכלכליים שמציגים עצמם, וכי הבנק צפוי להמשיך ולהעלאות את הריבית, אם כי לראייתו העלאת הריבית הזו תסתמך על המידע שהבנק יקבל משאר השוק. 

"אנו מקבלים את ההחלטות שאותן אנחנו מוציאים לפועל במהלך הפגישה עצמה, וכך אנו ממשיכים לעשות". פאואל כידוע נתן את הנאום אל מול ועידת הסנאט, שבוע לאחר העלאת הריבית הגבוהה ביותר ב-30 השנים האחרונות. 

משקיעים אמריקאים רבים ממשיכים לתהות כעת מה הן הערכות האינפלציה של הבנק המרכזי וכמה הבנק מאמין שכלכלת ארה"ב תיכנס למיתון. על פי הערכות בשוק, גורמים רבים מצפים להעלאת ריבית של 2% נוספים על מנת לייצב את האינפלציה, כך כל עוד הבנק המרכזי מתקשה לדכא אותה. 

כמו כן, צפוי נגיד הבנק לענות על שאלות רבות בזמן הקרוב, כמו - האם האינפלציה מחריפה? האם ניתן לדכא את האינפלציה ככל שהלחימה באוקראינה ממשיכה ובכך דוחקת את מחירי המזון כלפי מעלה? כמה זמן יקח עד שהאינפלציה תיפול בחזרה ליעד 2%, והאם קיימת אפשרות שהיעד הועלה כעת לטווח של בין 3%-4%?

קיראו עוד ב"גלובל"

מיתון הוא ללא ספק אופציה בשביל כלכלת ארצות הברית. המדינה מתקרבת אל הבחירות החצי שנתיות עבור הקונגרס האמריקאי, דבר אשר משכנע פוליטיקאים רבים להדק את המדיניות הכלכלית באופן מהיר יותר ובכך לדחוק את האמריקאים להצביע בעבורם. 

כלכלנים רבים - כולל הבנק הפדרלי עצמו - אמרו במשך חודשים כי הסיכויים למיתון אמריקאי נמוכים מאוד. כעת, עושה רושם שקו המחשבה הזה מחל להשתנות. בסקר שנערך על ידי הוול-סטריט ג'ורנל, 44% מהכלכלנים שנשאלו מאמינים כעת כי הכלכלה האמריקאית תתמתן במהלך השנה הקרובה, מדובר בהכפלה של הנתון מאז חודש אפריל וגידול מ-18% במהלך חודש ינואר.

לראייתו של פאואל, הכלכלה האמריקאית תוכל להימנע מכניסה למיתון כל עוד שוק העבודה המקומי ימשיך להיות חזק. מנגד, חשוב לציין כי מדובר במידה ואינדיקטור זה משתנה בצורה כלשהיא, לא יוכלו לדעת בבנק שום דבר עד שמצב האינפלציה יחמיר במדינה. 

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    כידוע פוליטיקאים הם אנשים אמינים... (ל"ת)
    ברק 23/06/2022 10:12
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    לילי 23/06/2022 09:37
    הגב לתגובה זו
    עם מילים לא מורידים אינפלציה . הממשל לא מקצץ תקציבים , הפד מקטין את המאזן בעצלתיים ומעלה ריבית בהילוך נמוך ואפילו ברוורס . הריבית נמוכה מהאינפלציה וכך לא בולמים אינפלציה .
  • 14.
    מכונת הדפסת כסף מעלה הילוך ! (ל"ת)
    סוסו 23/06/2022 07:12
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    משך העלאת ריבית תביא לסוף האנושות (ל"ת)
    דני 23/06/2022 04:11
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    נדב 22/06/2022 20:21
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מגלה לציבור טיפש מתי לקנות מניות. בקיצור...משחילים.
  • 11.
    לא קונה את ההרגשה שלו (ל"ת)
    נהג 22/06/2022 19:45
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    8 22/06/2022 19:15
    הגב לתגובה זו
    היא מבוססת כולה על בלון נפוח של הלוואות חסרות אחריות. וכשהבלון יתפוצץ (ומתישהו הוא יתפוצץ), כל העסק יקרוס.
  • 9.
    פאול תותח על מרים ריבית ולא יהיה מיתון (ל"ת)
    פאול 22/06/2022 18:49
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מי שלא יקנה היום יבכה מחר יעלה חזק (ל"ת)
    צדוק 22/06/2022 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בעצמו אומר תיקנו מניות כבר לא נרד ! (ל"ת)
    תמר אי 22/06/2022 18:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    השווקים סיימו הירידות . יגיעו לשיא תוך 6 חודש (ל"ת)
    מיכל גנות 22/06/2022 18:33
    הגב לתגובה זו
  • על סמך מה אתה קובע (ל"ת)
    דני 23/06/2022 04:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אריק 22/06/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
    עוד חזון למועד לעבור מירידות לעליות ארוכות טווח - מנתח טכני.
  • 4.
    לא להיות בדורו.תמיד מפסידים השווקים יעלו (ל"ת)
    פנחס 22/06/2022 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני כבר בתוך השוק המדדים יעלו עשרות אחוזים (ל"ת)
    סלבן 22/06/2022 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא להיות בשקט תמיד מפסידים (ל"ת)
    מנחם 22/06/2022 17:53
    הגב לתגובה זו
  • התכוונו בשורות כניראה (ל"ת)
    התכוונו בשורט 22/06/2022 18:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נגמרו הירידות כנסו בכל הכח (ל"ת)
    צחי 22/06/2022 17:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.