משלוח WOLT וולט
צילום: eggbank, unsplash

האם עסקי המשלוחים ימשיכו לזנק אחר הקורונה? דורדש עדין רחוקה מהשיא

דורדש שרכשה את וולט הפעילה בישראל עדיין הפסדית אך מיצבה את עצמה כמובילת שוק משלוחי המזון וצפויה להציג צמיחה של 15% בשנה בטווח הארוך; האם הירידות מציבות אותה ברמת מחירים מעניינת?
גיא טל | (1)

הקורונה גרמה לשינויים רבים בחיינו. חלקם זמנים, ואילו אחרים זכו לאימוץ רחב יותר שייתכן שישאר איתנו גם לאחר העלמות הקורונה מחיינו. אחד מההרגלים שהיה קיים עוד לפני הקורונה אך תפס תאוצה משמעותית עקב המגיפה הוא תחום הקניות באמצעות משלוח בכלל ותחום משלוחי המזון בפרט. האם הסקטור ימשיך לצמוח גם לאחר החזרה לשגרה? 

חברת דורדש DOORDASH INC מיצבה את עצמה כחברה המובילה בארצותה ברית בתחום משלוחי המזון. החברה קיבלה לאחרונה כותרות גם בישראל עקב רכישת חברת וולט הפעילה מאד בארץ תמורת 8 מיליארד דולר, אך גם במקומות אחרים היא בולטת. לפי האנליסט של חברת ההשקעות ריימונד ג'יימס, השליטה שלה בתחום משלוחי המזון צפויה להוביל לצמיחה של 15% בשנה בטווח הארוך. 

"אנו מצפים שדרך המשך אימוץ משלוחים על ידי הלקוחות ועליה בשכיחות ההזמנות, המשך התרחבות השוק, התרחבות מעבר לעסקי הליבה של קטגוריית המסעדות והתרחבות בנלאומית, חברת דורדש תהיה מסוגלת לשמר צמיחה של 15% בהכנסות בטווח ארוך" כתב אהרון קסלר, אנליסט חברת ההשקעות. למרות הצפי החיובי הוא משמר המלצת משקל שוק למניה וחיובי ביחס לנתונים הפונדמנטליסטים, אך מציין שכעת יחס הסיכון סיכוי מאוזן ברמות המחיר האלה. 

למרות שהצרכנים חוזרים במהירות להרגלים מלפני המגיפה, ולכן יוצאים למסעדות ונוסעים ברחבי העולם, ההרגל של הזמנת ארוחות הביתה ממסעדות נראה שנמצא כאן כדי להישאר ואף ממשיך לגדול. חברת ריימונד ג'ימס ערכה סקר לאחרונה ומצאה כי העליה בשימוש במשלוחי מזון נמשכת עם כ-37% מהמשיבים שהשתמשו באפליקציות צד שלישי (כלומר, לא של המסעדה עצמה), זאת לעומת 33% בשנת 2020 ו-29% בשנת 2019. הסקר גם מראה על עליה בשכיחות ההזמנות בהשוואה לרמות הטרום קורונה. מספר המשיבים שהזמין פעם בשבוע או יותר עלה ל-51% לעומת 45% לפני מגיפת הקורונה. 

יחד עם זאת דורדש לא נמצאת לבד בזירה. היא מתחרה בחברות כמו אובר המפעילה שרות הכולל משלוחי מזון (אובר איטס) וכן חברות נוספות. למרות שהתחרות אינטנסיבית דורדש הצליחה למצב את עצמה כחברה המובילה עם 59% מההזמנות בארצות הברת באפריל, ואחוז גבוה יותר בפרברים. 

מניות החברה עולות היום במסחר, אך כחלק מסקטור מניות הצמיחה היא חוותה ירידות חדות בחודשים האחרונים. מתחילת השנה ירדה המניה במעל 50%. מרמות השיא שנרשמו בסוף שנת 2021 היא רחוקה כבר ביותר מ-70%.

האם הירידות החדות מציבות אותה במחיר אטרקטיבי? החברה עדיין נסחרת בשווי של כ-25 מיליארד דולר, וזה כשההכנסות ברבעון הראשון של שנת 2022 הגיעו ל-1.4 מיליארד דולר ובכל שנת 2021 ל-4.9 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה החברה עדיין מציגה הפסד שהסתכם בקרוב לחצי מליארד דולר בשנת 2021 וב-167 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2022. אלו מספרים של חברת צמיחה, והשוק כרגע לא אוהב חברות צמיחה. האם הסנטימנט ישתנה בקרוב, במיוחד בחברה שנמצאת בשוק שצומח באגרסיביות, ושדי ברור שההפסדים הם לטובת המשך התרחבות? 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Nahuy 07/06/2022 09:45
    הגב לתגובה זו
    אולי יישאר בקטנה למקומות עבודה ,אבל בגלל אינפלציה אנשים יביאו אוכל מהבית...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social