למה חלוקת מניות ההטבה הקפיצה את אמזון ב-18% ב-5 ימים?
אמזון AMAZON מתקרבת לביצוע חלוקת מניות ההטבה. למרות שמדובר בצעד טכני שלא אמור להשפיע על שווי החברה, מחיר המניה טיפס במעל 18% בחמשת ימי המסחר האחרונים.
פיצול מניות, או חלוקת מניות הטבה' הוא מהלך טכני שבו מפצלים מניה אחת לכמה מניות ומחלקים בהתאמה את המחיר. נניח שיש מניה שמחירה 2000 דולר, ומפצלים אותה בשיעור של 20 ל-1 הרי שנקבל במקומה 20 מניות בשווי 100 דולר. השווי הכולל של המניות לא באמת משתנה. כך, במקום מניה אחת של אמזון ששוויה 2423 לפי מחיר הפתיחה אמש, יקבל כל משקיע 20 מניות בשווי 121 דולר. אין שום הבדל בשווי.
עלול להיווצר בלבול בין המושג "חלוקת מניות הטבה" לבין המשג "ספין אוף", שגם אותו לעיתים אנו מתרגמים כפיצול. בספין אוף הכוונה שחלק מהחברה מפוצל ומתחיל לתפקד כחברה עצמאית. בחלוקת מניות הטבה לא באמת קורה שום דבר בחברה, רק המניה עצמה מתפצלת לכמה מניות. אמזון הוזכרה גם בהקשר של ספין אוף כשרבים סבורים שעליה לפצל את עסקי הענן שלה, אך במקרה זה מדובר בחלוקת מניות ההטבה שהקפיץ את מניית החברה.
לקריאה נוספת:
>>>ספין אוף (פיצול): היתרונות והחסרונות לחברה המקורית ולחברה המפוצלת
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שאין משמעות פיננסית אמיתית לחלוקה הזו המשקיעים לעיתים קרובות אוהבים את הצעד, כפי שראינו בחמשת הימים האחרונים, וכפי שראינו גם לאחר ההכרזה במרץ השנה על התוכנית, שמיד לאחריה זינקה אמזון. (אם כי לאחר מכן היא חזרה לרדת עקב החששות הכלליים בשוק והחששות הספציפים לגבי עסקי האיקומרס של החברה, וכעת המניה נסחרת ב-12% פחות מאשר לפני הודעת החלוקה). הסיבה לכך שמשקיעים אוהבים צעד כזה היא שלמרות שאין לו משמעות פיננסית, יש לו משמעות פסיכולוגית, ולעיתים גם השפעות נוספות כדלהלן.
האפקט הפסיכולוגי הוא ההרגשה שאתה מקבל משהו בחינם. עד עכשיו הייתה לי מניה אחת של אמזון ועכשיו יש לי 20. זהו אפקט שכל מי שיש לו מעט הבנה בשוק ההון לא ממש מתרגש ממנו, אך באופן ציבורי הוא יכול להשפיע. יש גם השפעה פסיכולוגית נוספת: חלוקת מניות ההטבה משדרת מסר נוסף - החברה הצליחה כל כך עד שמחיר המניה נהיה גבוה מדי וצריך לפצל אותו, כדי שתוכל להמשיך לעלות שוב.
ישנה גם השפעה אמיתית על הסחירות והנגישות של המניה. מניה במחיר של 2400 דולר לא נגישה למשקיעים קטנים. ישנם גם מקרים יותר קיצוניים - רוב המשקיעים בעולם לא יכולים אפילו לחלום על לקנות את מניית חברת ברקשייר האת'אווי BERKSHIRE HATHAWAY A כיון שמחיר מניה אחת הוא קרוב לחצי מיליון דולר. באפט התנגד שנים לפיצול המניה עד שבלחץ השוק הנפיקה ברקשייר סדרת מניות נוספת כדי להפוך אותה לנגישה יותר למשקיעים. זו נסחרת במחיר סביר יותר של כ-300 דולר BERKSHIRE HATHAWAY B .
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מחיר מניה של 100 או 200 דולר מאפשר למשקיעים לקנות כמויות קטנות של מניות בתיקים הקטנים יותר וגם לממש את חלקן ולהישאר עם חלק אחר במקרה שירצו בכך, ולא מחייב תזוזה של אלפי דולרים על כל פעולה. משקיע קטן אחד כמובן לא משפיע על מחיר המניה אבל כאשר מדובר במיליוני משקיעים הרי שאפילו ענקית כמו אמזון יכולה להנות מעליית נפח המסחר.
יום שני הקרוב יהיה יום המסחר הראשון שלאחר הפיצול. ישנם גם פיצולים צפויים במניות נוספות בקרוב. גוגל GOOGLE תפצל את המניה ביחס דומה לזה של אמזון - 20 ל-1. טסלה TESLA INC גם הודיעה על חלוקת מניות הטבה אך טרם מסרה את הפרטים לגבי שייעור החלוקה או זמן הביצוע. מניית ה"מם" גיימסטופ GAMESTOP CORP גם הודיעה על כוונה לצעד דומה מבלי לפרט. החברה הגדולה האחרונה שבצעה חלוקת מניות הטבה היא אפל APPLE שבשנת 2020 חילקה 4 מניות הטבה על כל מניה.
החלוקה תכניס את אמזון למדד הדאו ג'ונס?
יחד עם זאת, במקרה של ענקיות כמו אמזון או גוגל, לחלוקת מניות הטבה יכול להיות אפקט נוסף מאד משמעותי - כניסה למדד הדאו ג'ונס. מדד הדאו ג'ונס מתנהל בצורה קצת מוזרה. משקל כל חברה במדד הוא לפי מחיר המניה, למרות שמחיר המניה הוא נתון אקראי וחסר משמעות שלא מעיד על גודל החברה או על שוויה. שווי השוק של החברה נקבע כמובן על פי הכפלה של מספר המניות במחיר המניה, אבל מחיר המניה בפני עצמו הוא חסר משמעות.
בכל זאת בדאו ג'ונס נקבע המשקל של כל חברה במדד על פי מחיר המניה, ולכן מניות עם מחיר מניה גבוה ישפיעו בצורה חסרת פורפורציות על המדד. זו הסיבה שמניות במחיר של 2000 או 3000 דולר, כפי שנסחרות כיום אמזון או גוגל, לעולם לא יוכלו להיכנס למדד היוקרתי. וודאי וודאי שלמניית ברקשייר אין שום סיכוי להיכנס לשם למרות שמבחינות אחרות היא הייתה יכולה להתאים לו.
במקרה של אמזון וגוגל, מחיר מניה של כמה מאות דולרים בודדים בהחלט הופכים אותן למועמדים להיכנס למדד היוקרתי, וממילא למשוך השקעות במאות מיליוני דולרים של תעודות סל שונות שעוקבות אחר המדד. גם פה, זרם כזה של השקעות משפיע על שווי השוק של חברות, אפילו אם הן ענקיות כמו גוגל או אמזון.
- 5.לרון 08/06/2022 15:53הגב לתגובה זואמזון איננה כשאר המניות,כשהיא מתפצלת כסף רב נכנס ויוצא ,יותר מבזמן השער הגבוה,דומה למצב בזמנו במניית טבע והסחירות בה
- 4.בשנות ה 90 02/06/2022 12:08הגב לתגובה זובקיצור חרטה ברטה, מניה במסחר מקוונן במכפיל של של 60.בהצלחה לטמבלים שמושקעים .
- 3.נ.ש. 02/06/2022 10:46הגב לתגובה זוהיא הייתה ידועה מראש מלפני חצי שנה כמעט. וסיבת העלייה קשורה לתיקון לירידה שלה מ2900 דולר. פשוט הגיע לנקודת תמיכה בשוק.
- 2.מוישי זוכמיר 02/06/2022 10:37הגב לתגובה זוב"ה כל אופציה היא בעצם אופציה על חבילה של 100 מניות, אם יש מימוש צריך לרכוש על כל אופציה מניות אמזון ברבע מיליון דולר. עכשיו יהיה יותר פשוט. כמובן לא אומר כלום על הכיוון. רק על הסחירות. חג שמייח!!
- 1.מעניין, תודה (ל"ת)דמיקולו פיזדמטה 02/06/2022 10:21הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
