דלק קבוצה: המס החדש בבריטניה ישפיע על איתקה
חברת דלק קבוצה 0.01% מדווחת הבוקר, כי החלטת ממשלת בריטניה להטיל מיסוי של 25% על רווחי חברות הנפט והגז, תחול על חברת הבת איתקה (100%) על אף שזו מחזיקה בהפסדים מס צבורים. עם זאת, תינתן גם סוכרייה - ההשקעות יוכרו כהוצאה לצרכי מס (כ-80%-90% מההשקעות) כך שהשקעותיה של דלק בנכסים בים הצפוני צפויים להפחית את היקף התשלום של ההיטל.
על פי הודעת החברה, על אף שבעקבות רכישת סיקר פוינט, לחברה נוצרו הפסדי מס צבורים של כ-5 מיליארד דולר. הפסדי המס הללו לא יגנו על החברה מפני ההיטל החדש. עם זאת, כחלק מההיטל, בנוסף לניכוי הקיים כיום בגין השקעות מותרות (CAPEX) יותר לחברות לנכות מחישוב ההיטל המוגבל החדש 80% נוספים מההשקעות המותרות שישקיעו החברות בפיתוח נכסי גז ונפט בתקופת ההיטל. כך שעל פי ההודעה שפורסמה, בגין כל השקעה בסך של 1 ליש"ט יוקטן המס בסך של כ-91 פני, במטרה לתמרץ את החברות להמשיך בהשקעות לפיתוח מאגרי הגז והנפט בים הצפוני. על כן, הם מעריכים שהשקעותיהם בנכסים בים הצפוני יביאו לצמצום בהיקף ההיטל אותו יידרשו לשלם.
ההודעה הבוקר מגיעה לאחר שביום חמישי הודיע שר האוצר של בריטניה רישי סונאק הודיע היום על הטלת מס משמעותי על חברות הנפט והגז במדינה, כחלק מהניסיון של הממשלה להקל על העלייה המשמעותית ביוקר המחיה על רקע האינפלציה הגואה אשר הביאה לעליות במחירי המוצרים השונים החל ממזון וכלה בדלק.
בהודעה לעיתונות, הסביר סונאק כי הממשלה מטילה "היטל רווחי אנרגיה ממוקד וזמני", כדי לתמרץ חברות נפט וגז להשקיע מחדש את רווחיהן. במסגרתו יוטל על החברות היטל בשיעור של 25% על רווחי חברות הנפט והגז, בטרם יופסק בהדרגה כאשר מחירי הסחורות יחזרו לרמות נמוכות יותר.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מגזר הנפט והגז מניב רווחים יוצאי דופן לא כתוצאה מהשינויים האחרונים בנטילת סיכונים או חדשנות או יעילות, אלא כתוצאה מהתחזקות מחירי הסחורות העולמיים, שמונעים בין השאר על ידי מלחמת רוסיה. ומסיבה זו, אני בעד הטיעון להטיל מס על הרווחים הללו בצורה הוגנת", אמר סונאק היום.
הצעד מגיע לאחר שבחודש שעבר, זינקה האינפלציה בבריטניה זינקה ל-9% כאשר מחירי המזון והאנרגיה עלו, והגיעו לשיעור השנתי הגבוה ביותר מזה 40 שנה. הבנק המרכזי של אנגליה צופה שהאינפלציה תעלה למעל 10% בהמשך השנה.
תוצאות הרבעון הראשון
כחלק מתוצאות הרבעון הראשון של 2022 של החברה דווח, כי החברה הבת המתמחה בהפקת גז בים הצפוני סיימה את הרבעון עם EBITDAX של 474 מיליון דולר לעומת 221 מיליון דולר ברבעון המקביל, וכי התפוקה היומית עלתה ל-71 אלף חביות לעומת 65 אלף חביות ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של איתקה הסתכם ב-785 מיליון דולר לעומת 43 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
דלק קבוצה עצמה דיווחה על הכנסות של 3.1 מיליארד שקל ברבעון הראשון, לעומת 1.9 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי זינק ל-2.5 מיליארד שקל לעומת 279 מיליון שקל ברבעון המקביל.
- 13.YL 30/05/2022 13:33הגב לתגובה זומי זה הצדיק ש מנפיק ומה עברו קשה להאמין שהם פריירים כמונו
- 12.ג'סי 30/05/2022 11:56הגב לתגובה זולא הבנתם את המהלך הבריטי. רוצים להפטר מהנפט והגז הרוסי, איך יפטרו? צריך שחברות יחפשו וישקיעו בחיפוש!!! לכן יש את המס הזה, שאומר, כדאי לכם לחפש: אם תשקיעו בחיפוש תוכלו לקזז אותו עם מס
- 11.זהירות מדלק הרווחים בגלל שהדלק עולה והוא צפוי לרדת (ל"ת)שוהם 30/05/2022 11:01הגב לתגובה זו
- 10.מכה קטנה בכנף ולא יותר - דלק קבוצה באפסייד של 35 א 30/05/2022 09:22הגב לתגובה זומכה קטנה בכנף ולא יותר - דלק קבוצה באפסייד של 35 אחוז וממליץ לאסוף והים הצפוני יפתיע. לטובה
- 9.עזרא מאיר 29/05/2022 19:04הגב לתגובה זויש לכתב אולי רצון לרכוש מניות של דלק קבוצה בנמוך ולכן כתב בעורמה כותרת מפוצצת שאפילו אין לה מעט אחיזה במציאות בפועל מה הנזק שנגרם לאיתקה , מאכזב מאוד
- 8.אנונימי 29/05/2022 15:27הגב לתגובה זודלק נסחרת במכפיל 2.5 אין חיה כזאת בעולם. כל שאר הניתוחים קשקוש מקושקש. יש מנגנון שעושה את השווי ראו BP או shel. מכפיל 15-20.
- 7.סאכי 29/05/2022 15:26הגב לתגובה זומעלה את הסחורה הכי חשובה כי חלק מה25 אחוז יגולגל על הצרכן והחשמל.
- 6.חזי ציפורי 29/05/2022 13:30הגב לתגובה זועידן היקר תוציא הודעה מרגיע!!!
- 5.אנונימי 29/05/2022 13:28הגב לתגובה זותודה לבוריס נתן לי נק כניסה סוף סוף
- אבי 29/05/2022 16:02הגב לתגובה זויש מיסוי של 40 אחוז שאותו כמובן ניתן לנכות מהמגן מס על סך 5 מיליארד דולר.ויש מיסוי זמני של 25 אחוז שאותו ניתן לנכות בהשקעות .וכן בהוצאות שונות. לכן סביר שהמיסוי הזה יהיה נמוך.אל נשכח שאת המס 40 אחוז אתיקה לא תשלם.לאור מחירי האנרגיה למרות המיסוי הזמני הנייר צריך להמשיך לעלות בהמשך.
- 4.לילי 29/05/2022 12:49הגב לתגובה זוברור שמשקיעים חדשים יעשו אחורה פנה . זה יפעל לטובת איתקה כי מחירי הנפט ימשיכו לטפס .מתנה לפוטין ע"ח אירופה .
- 3.איזה יופי, כעת יפרעו את חובות דלק נדל"ן לעם ישראל? (ל"ת)רציו המלכה 29/05/2022 12:29הגב לתגובה זו
- חחחחחחח!!! (ל"ת)לילי 30/05/2022 08:11הגב לתגובה זו
- 2.אסף 29/05/2022 11:26הגב לתגובה זובמיוחד כשדלק אמורה להשקיע 400-500 מליון מינימום בשנים הקרובות. אם יפתחו את קאמבו אז בכלל לא ישלמו פני מהמס הזה. כותרת קצת נבזית שחלקה נובעת מהטעות החובבנית של ביזפורטל מיום חמישי. היה ברור שנכסי המס לא יהיו רלוונטיחם לענין מס זה. כותרת הוגנת היתה "צפויה השפעה מינימלית על עסקי איתקה"
- 1.לייקר את הגז בשביל להוזיל את המצרכים ממש הגיוני! (ל"ת)תומר 29/05/2022 11:13הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
