לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח אחרי עוד שבוע של ירידות שערים משמעותיות, שננעל דווקא בצורה ירוקה. האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע למשמעות של נתוני המאקרו ובאופן בו הם ישפיעו על כיוון השווקים בתקופה הקרובה.
למדור קרנות נאמנות של ביזפורטל
עונת הדוחות נמשכת
הדוחות הבולטים השבוע:
יום ב' - T2 BIOSYSTEMS INC SUNDIAL GROWERS
יום ג' - WALMART JD.COM HOME DEPOT
יום ד' - TARGET CORP CISCO SYSTEMS
יום ה' - FLOWERS FOODS INC ROSS STORES
יום ו' - FOOT LOCKER INC
בגזרת הישראליות:
יום ב' - פרוטליקס (US) מאנדיי קומפיוגן (US) בריינסטורם סטרטסיס טאואר (US) וויקס גלובל-אי
יום ג' - וסקולר אלוט (US) מדיוונד
יום ד' - אלטק צים
יום ה' - ננוקס פאלו אלטו
נתוני המאקרו לא תומכים בשוק מניות "דובי"
לאחר ששוקי המניות רשמו שבוע נוסף של ירידות, במהלכו מדד S&P 500 ירד השבוע השישי ברציפות, והנאסד"ק רשם רצף של שבעה שבועות שליליים, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב סבור, כי אי אפשר כמובן לפסול אפשרות להתדרדרות משמעותית נוספת, אך לא נראה שקיימים התנאים לשוק דובי עמוק וממושך.
לדבריו, "כפי שמראה ניסיון העבר בארה"ב, אחד התנאים הכמעט הכרחיים להתדרדרות ממושכת וחזקה בשוק המניות צריכה להיות הרעה בשוק העבודה. בנסיבות הנוכחיות של מחסור חמור בעובדים הסיכוי לכך לא גבוה. בסקר הסנטימנט של העסקים הקטנים בשבוע שעבר, העסקים לא הציגו היחלשות בתוכניות לגייס עובדים.
מדד סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן אומנם ירד, בעיקר בגלל עליית מחירים, אך הסיכוי לאובדן משרה בחמש השנים הקרובות, כפי שמעריכים אותו הצרכנים, ירד לרמה הנמוכה היסטורית. הרחבת אשראי צרכני ועסקי ע"י הבנקים, כפי שהצגנו בפרק הקודם, גם היא לא מסתדרת עם האטה חריפה או אף מיתון שדרוש כדי להיכנס לשוק מניות דובי עמוק".
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
סביבת האינפלציה בארה"ב אמנם האטה אך עדיין ממשיכה להיות גבוהה מאוד
אחרי פרסום מדד המחירים לצרכן של ארה"ב אשר עלה באפריל ב-0.3%, ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, סבורים, כי "בסך הכול, נתוני אפריל יחזקו את נחישותו של הפד להמשיך להעלות את הריבית ב-50 נקודות בכל אחת משתי הפגישות הבאות. צפוי שהמשך היחלשות מידת המחסור בסחורות וסימנים לכך שהגידול בשכר מואט, יאפשרו לפד להאט את קצב העלאות הריבית במחצית השנייה של 2022".
לאחר עלייה של 1.2% בחודש מרץ. במהלך 12 החודשים האחרונים עלה המדד הכולל ב-8.3%, לעומת 8.5% בחודש שלפני כן. העליות העיקריות היו ברכיבי המדד לדיור, מזון, מחירי תעופה וכלי רכב חדשים: רכיב מדד המזון עלה ב-0.9% ורכיב מדד הדיור עלה ב-1.0%. רכיב מדד האנרגיה ירד באפריל לאחר עלייה בחודשים האחרונים ורכיב המדד עבור בנזין ירד ב-6.1%.
להערכתם, "הירידות באינפלציה השנתית צפויות לסמן את תחילתה של ירידה מתמשכת, שכן השפעות הבסיס משתפרות, ומדדים גבוהים של השנה שעברה יצאו מהחלון של 12 חודשים, והמחסור בהיצע הולך ופוחת. הירידה באינפלציה ל-8.3%, מ-8.5%, ואינפלציית הליבה ל-6.2%, מ-6.5%, משקפת בחלקה את השפעות הבסיס, שכן העליות הגדולות של המחירים בתחילת השנה שעברה יצאו מחלון המדידה של השנה האחרונה. עם זאת, הלחצים האינפלציוניים ברמת הליבה נותרו, כך שארוכה מאוד הדרך עד לחזרה ליעד האינפלציה".
מקור: סקירת לאומי
על אף העליות יש סיבות לירידות
וול סטריט עברה ביום שישי לעליות בולטות, כשברקע יו"ר הפד, פאואל, ומסטר (נשיאת הפד של קליבלנד) חזרו והדגישו שהם לא שוקלים העלאות ריבית של יותר מ-50 נ"ב בשתי ההחלטות הקרובות. גם מכיוון סין המשקיעים יכלו לאסוף שבריר תקווה לאחר שמחוז שנחאי הודיע שהוא שואף לאפס קורונה עד אמצע מאי, מה שעשוי לרמוז על הקלות קרובות בהגבלות שם.
עם זאת, אמיר כהנוביץ הכלכלן הראשי, בהפניקס-אקסלנס, מצביע עלך שמצד שני אפשר היה למצוא בקלות גם טיעונים להמשך הירידות, בין היתר בדברים אחרים של פאואל, על כך שהפד לא יוכל להבטיח שהאטת הכלכלה תהיה "נחיתה רכה" שכן זאת תלויה לדבריו גם בגורמים שהפד לא יכול לשלוט בהם. גם סקר הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן נראה איום, עם קריסת ציפיות הצרכנים קדימה. דו"ח של חברת מחקר המאקרו "פנטיאון מאקרואקונומיקס" אמר שבמצב רגיל סקר כל כך נמוך היה מבטיח מיתון שנה קדימה בהוצאות הצרכניות, אלא שכיום הצרכנים בארה"ב יושבים על 3.5 טריליון דולר מזומן יותר ממה שהיה להם טרום הקורונה, כך שבהחלט סביר שהם יוכלו להמשיך לצרוך ע"ח החיסכון. אגב, הטיעון הזה עשוי להסביר גם השפעה נמוכה יחסית של הריבית לרסן את הביקושים ולקרר את האינפלציה.
גם גזרת המלחמה באוקראינה לא סיפקה הרבה הקלה בסוף השבוע, זאת למרות שראש המודיעין הצבאי של אוקראינה טען שעד כה המלחמה עוברת טוב ולהערכתו תסתיים עד סוף השנה. אם כבר, יש שחוששים שכוונות ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו יובילו את הרוסים לאיזושהי תגובה (לטור המלא).
- 6.השוק בדרך לתקן חזרה מירידה מוגזמת (ל"ת)יובל 16/05/2022 09:31הגב לתגובה זו
- 5.לרון 16/05/2022 08:45הגב לתגובה זולתקופה ארוכה של ריבית כלום,לריבית משהו עם סטגפלציה
- 4.האמיתי 16/05/2022 01:07הגב לתגובה זוהדרך ארוכה עד סוף השנה ! הריבית תגיע לשלושה אחוז! אני בחוץ מזמן אבל קונה מניות כמו פיתות חמות חוטף רווח מהיר ויוצא ! זו הדרך לשרוד בשוק יורד!
- 3.אין ספק כי השוק האמריקאי לפני גל ירידות נוסף ואגרסיבי (ל"ת)רננה 15/05/2022 20:43הגב לתגובה זו
- למה אין ?. . . כי ככה בא לך לכתוב . אתה טיפה zzzz אחי ? (ל"ת)תוהה 15/05/2022 22:47הגב לתגובה זו
- 2.לקנות עוד ועוד זה הזמן (ל"ת)איש חכם 15/05/2022 20:31הגב לתגובה זו
- 1.טכנולוגיה ובעיקר השבבים, יצטער על זה מאוד.אל תקשיב 15/05/2022 17:27הגב לתגובה זוטכנולוגיה ובעיקר השבבים, יצטער על זה מאוד.אל תקשיבו לכותרות זוועה, הן ככה כדי שתקראו אותן….
- לרון 16/05/2022 08:48הגב לתגובה זועל העולם ה"משתבש",ראו איך קאתי ווד "השתבשה" נכון להיום איבדה הרבה מה "גורואיות"
- שני 15/05/2022 21:16הגב לתגובה זואיזה מניות
- רועי 16/05/2022 05:14אלו חברות שגם משלמות דיוידנד וכל שנה מגדילות את הסכום. להחזיק לטווח ארוך
- מי שיקשיב לך יעשה טעות כפולה ומכופלת (ל"ת)דודו 15/05/2022 20:36הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
