ספינה של מארסק
צילום: unsplash

המתחרה של צים מעלה תחזיות לשנה הקרובה לנוכח תנאי שוק יוצאי דופן

מארסק צופה הכנסות של 19.3 מילארד דולר ברבעון הראשון ומעלה את תחזית ה-EBITDA השנתית ב-25% מ-24 מיליארד דולר ל-30 מיליארד דולר לנוכח "תנאי שוק יוצאי דופן"; מניות חברות התובלה נמצאות במומנטום שלילי בשבועות האחרונים
גיא טל | (6)

צים מציגה תוצאות מצוינות בשנתיים האחרונות עם רווחים במיליארדים, חסרי תקדים ביחס לחברות ישראליות, ובכל זאת היא נסחרת במגמה שלילית, כמו רוב החברות בסקטור התובלה הימית, ובמחיר נמוך יחסית עקב חששות השוק שהזמנים הטובים בענף התובלה הולכים להיגמר. מאז חלוקת הדיבידנד הענק ירדה חברת צים בכ-28%.

יחד עם זאת, הודעה שפרסמה היום המתחרה של צים, חברת מארסק הדנית, מלמדת שלפחות בטווח הקצר תנאי השוק המצויינים לחברה יימשכו. החברה פרסמה היום עדכון לקראת פרסום דוחותיה הצפוי ב-4 במאי והעלתה את הצפי לרבעון כמו גם לשנה כולה.

על פי עדכון החברה היא צופה כעת הכנסות של 19.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון, EBITDA של 9.2 מיליארד דולר ו-EBIT של 7.9 מיליארד. התוצאות החזקות לדברי החברה נובעות מתנאי שוק יוצאי דופן, בהם נפח ההובלה ירד ב-7% לעומת הרבעון המקביל אך נרשם זינוק של 71% במחירים.

לדברי החברה, לנוכח התוצאות החזקות לרבעון הראשון, יחד עם ציפיות להמשך תנאי השוק ברבעון השני, וכן מחירי חוזים גבוהים יותר היא מעלה את התחזית לשנה הקרובה. לדברי החברה ה-EBITDA הצפויה תגיע ל-30 מיליארד דולר לעומת צפי קודם ל-24 מיליארד דולר. ה-EBIT צפוי להיות 24 מיליארד דולר לעומת צפי קודם ל-19 מיליארד ותזרים המזומנים צפוי לעמוד על 19 מיליארד לעומת צפי קודם ל-15 מיליארד דולר. התחזית הנוכחית עדיין מבוססת על ההנחה ששוק התובלה הימית יחזור לנורמליות בתחילת המחצית השניה של השנה, אך בינתיים הם עדיין נשארים גבוהים מאד. 

חברת מארסק מטפסת היום במסחר באירופה בכ-5%. שווי השוק של החברה עומד על 49.5 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבישלום 26/04/2022 16:37
    הגב לתגובה זו
    מהשווי של מארסק כשאין לה חובות ורווחיה הצפויים הם חמישית משל מארסק?
  • סוחר נוסטרו 27/04/2022 07:37
    הגב לתגובה זו
    צים חוכרת אוניות לרוב, מארסק היא בעלים של האוניות לרוב
  • סוחר נוסטרו 27/04/2022 07:36
    הגב לתגובה זו
    שאין באמת השוואה בין מארסק לצים. במארסק אתה משלם גם פרמייה על השליטה הבלתי מעורערת שלה בים. וגם, תוסיף את האפשרות שחברת צים אכן נמצאת במחיר זול
  • יחזקאל הנביא 27/04/2022 07:04
    הגב לתגובה זו
    זה לא 2 אחוז
  • 1.
    הברבור הירוק 26/04/2022 15:02
    הגב לתגובה זו
    הקורנה אחרנו הקושי להחזיר אוניות משא לקוים וזה לוקח זמן סוף השנה כבר יחזרו חלק שעברו השבחה זה הזמן להשקיע בחברות הספנות שישנעו אנשים במקום סחורות
  • הקורונה אחרינו - תגיד את זה לסין (ל"ת)
    אוהד 26/04/2022 15:05
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.