גנסן הואנג מנכל אנבידיה
צילום: אנבידיה

אנבידיה תייצר שבבים אצל אינטל? הואנג: "אנחנו מאוד מעוניינים לבדוק את זה"

את הדברים אמר לפני שעה קלה מנכ"ל אנבידיה בשיחה עם עיתונאים, לאחר שאתמול בכנס של החברה חשפה את מחשב העל החזק בעולם לחישובי בינה מלאכותית
נתנאל אריאל |

לענקית השבבים אנבידיה  NVIDIA COR אין מפעלי ייצור משל עצמה והיא מייצרת את השבבים אצל ענקית הייצור מטייוואן TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , ענקית ייצור השבבים שהגיעה בחודשים האחרונים לשווי מדהים של יותר מ-600 מיליארד דולר (פי 3 מהשווי של אינטל) למרות שהיא לא מפתחת כלל שבבים אלא רק מייצרת אותם לחברות כמו אנבידיה.

מי שראתה בעיניים כלות כיצד המתחרות שלה מתחזקות על חשבונה היא אינטל INTEL CORPORATION , ומנכ"ל החברה החדש פט גלסינגר החליט לשנות לאחרונה אסטרטגיה כך שאינטל תייצר לא רק עבור עצמה - אלא גם עבור חברות אחרות. המינוח בתחום נקרא Foundry - ייצור עבור חברות שבבים אחרות שאין להן כושר ייצור. כאשר רכשה אינטל את טאואר 0% הישראלית בחודש שעבר הוא בעצם אמר - מעכשיו גם אינטל תמכור ייצור בסגנון של TSMC.

נדמה כי אינטל לא מבזבזת זמן וכבר פועלת כדי לתת שירותים לאחת המתחרות הגדולות ביותר שלה - אנבידיה. מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג אומר היום בשיחה עם עיתונאים כי הוא לא שולל אפשרות לפיה חלק מייצור השבבים שלה יעבור מייצור אצל TSMC אל אינטל. לדבריו, "אינטל מעוניינת שנשתמש בבתי היציקה שלהם ואנחנו מאוד מעוניינים לבחון את זה". עם זאת, אי אפשר לקחת מהדברים של הואנג שזה יתרחש כבר מחר, שכן לדבריו הדיונים בנושא לוקחים מן רב כיוון שמדובר על שילוב של שרשראות אספקה ולא רק על "קניית חלב".

בינתיים, 80% מ-46 האנליסטים הרשומים ב-FactSet שוריים ביחס למניה ומעניקים לה המלצת קניה. מחיר היעד הממוצע הוא קרוב ל-340 דולר - 28% מעל מחיר המניה בשוק.

מחשב העל החדש של אנבידיה הוכרז אתמול

אתמול בכנס חשפה אנבידיה את NVIDIA Eos - מחשב העל החזק בעולם לחישובי AI, אשר לדברי החברה הוא מהיר פי ארבעה ממקבילו החזק ביותר כיום וכולל שבבי BlueField-3 DPU שפותחו במרכז הפיתוח בישראל. המחשב החדש צפוי להתחיל לפעול בהמשך השנה.

הוא צפוי לספק ביצועים של עד 18.4 אקסהפלופ (Exaflops) עבור חישובי בינה מלאכותית – פי ארבעה ממחשב העל היפני Fugaku, המוגדר כיום כחזק ביותר. עבור ביצועי מחשוב מדעיים סטנדרטיים, ה-NVIDIA Eos יספק עד ל-275 פטהפלופס (Petaflops).

ה-Eos יבוסס על ארכיטקטורת Hopper החדשה של אנבידיה, ויכיל 576 מערכות חדשות מסוג DGX H100 המבוססות על המעבד הגרפי (GPU) החדש H100. בכל מערכת DGX H100 ישנם שמונה מעבדי H100 - 4,608 מעבדים גרפיים בסך הכל.

קיראו עוד ב"גלובל"

המחשב גם יכיל 1,152 שבבי NVIDIA BlueField-3 DPU (Data Processing Unit), שתפקידם להפחית עומסי עבודה מהמעבד המרכזי (CPU), להאיץ את העיבוד ולאפשר תקשורת, אחסון ואבטחה מהירים ויעילים. כמו כן, הוא ישלב 500 מתגי Quantum-2 NDR עם קצב העברת נתונים של עד 400 גיגה-ביט לשנייה.

דוחות החברות - שתהין הכו את הצפי

בדוחות האחרונים שתי חברות השבבים עקפו את צפי האנליסטים. אנבידיה הרוויחה 1.32 דולר למניה, לעומת צפי של-1.22 ד' למניה. ההכנסות עמדו על 7.64 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-7.42 מיליארד ד'. עבור הרבעון הראשון צופה החברה הכנסות של 8.1 מיליארד דולר.

אינטל דיווחה על הכנסות בסך 19.5 מיליארד ד' ברבעון הרביעי של 2021.  האנליסטים ציפו לרווח של 0.9 ד' למניה על הכנסות של 18.32 מיליארד ד'. תחזית החברה לרבעון הנוכחי: הכנסות של 18.3 מיליארד ד' ורווח של 0.8 ד' למניה.

אינטל אגב ממשיכה לבצע השקעות גדולות כאשר החליטה לאחרונה להשקיע 33 מיליארד יורו באירופה: שני מתקני יצור בגרמניה והשקעות נוספות באיטליה, פולין, צרפת (שם יוקם אתר מו"פ) ואירלנד. האיחוד האירופי מעוניין לצמצם את התלות במזרח אסיה ויקצה מיליארדי ד' מצדו. בעשור הקרוב בסה"כ אינטל מתכוונת להשקיע 80 מיליארד יורו באירופה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.