כיצד יכול להיות שטסלה הכתה את תחזיות האנליסטים אך צנחה 11%?
מניית טסלה TESLA INC הגיעה לשווי העולה על טריליון אך בשבועות האחרונים, המניה חלשה אפילו יותר מהשוק. השוק יורד, היא יורדת יותר. השיא בנובמבר היה 1,230 דולר, מאז המניה מחקה יותר מ-30%, כאשר עד לדוחות שלה ביום רביעי האחרון היא הייתה בירידה של 20% מתחילת השנה ולאחר הדוחות היא איבדה עוד 11%. שער הסגירה האחרון שלה מיום שישי הוא 846 דולר למניה (אחרי הדוחות היא נפלה עד 830 ומאז הספיקה לתקן ב-2% כלפי מעלה).
אז מה גרם למניה לרדת? אפשר לחשוב על סיבות רבות: חשש המשקיעים מהאינפלציה, הודעות הריבית של הפד' שמאותתות על עליית הריבית המתקרבת, או "סגירת השאלטר" של הכסף הזול בשווקים (בעיקר על ידי האצת קצב האטת רכישת האג"חים של הבנק המרכזי) העיבו כולם על שווקי המניות שאיבדו אחוזים רבים בניו יורק (ה-S&P 500 איבד 7% מתחילת השנה, הנאסד"ק נחתך ב-12%), וטסלה איתם.
גם בעיות שקשורות יותר לטסלה עצמה לא ממש עזרו לה, כאשר מתחילת השנה הספיקה לדווח כי תבצע ריקול ליותר מ-475 אלף רכבי טסלה עקב בעיית מצלמה ומכסה המנוע וכי תעלה את מחיר תכנת הנהיגה האוטונומית שלה בכ-20%. מנגד, דיווחים מצד המתחרה FORD MOTOR (סימול: F) גם לא סייעו במיוחד, כאשר בתחילת השנה דווח כי היא מניית הרכב הצומחת ביותר בשנת 2021 - אפילו יותר מטסלה עצמה.
הדוחות היו טובים - אבל לא מספיק
בשבוע שעבר פרסמה טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2021. לקראת הדוחות הובן כי טסלה תצטרך לעקוף את תחזיות הרווח בכ-25% כדי שהמניה תקפוץ. לא בכל הפעמים שעקפה חברת הרכב החשמלי את צפי השוק המניה רשמה תזוזה משמעותית ביום שלאחר מכן. בממוצע, עקיפת תחזיות הרווח ברבעונים האחרונים הייתה ברמה של 25%, והתנועה במניה לכאן או לכאן הייתה 4%. לשם כך, ובהתאם לתחזיות השוק, הייתה החברה צריכה להציג רווח של 2.95 דולר למניה, וזה לא קרה.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה הכתה את תחזיות האנליסטים ודווחה על רווח מתואם של 2.54 דולר למניה על הכנסות של 17.7 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו שתדווח על רווח של 2.36 דולר למניה על הכנסות ברמה של 16.5 מיליארד דולר. טסלה צפתה שבהסתכלות רב שנתית, שיעור הצמיחה במסירות הרכבים שלה יהיה 50% בממוצע. באותו יום המניה צנחה 11% במסחר המאוחר.
חברה יכולה להכות את הדוחות ובכל זאת לרדת
בעצם, המקרה של טסלה מהווה דוגמא למקרה שיכול לקרות לאחר פרסום דוחות כספיים, המניה יורדת על אף שפרסמה דוחות טובים. זו כמובן אינה הפעם הראשונה שמניית הרכב החשמלי מגיבה בירידות לתוצאות טובות, אם כי זו ללא ספק התגובה השלילית ביותר אותה ראתה המניה ביחס לדוחות טובים אי פעם.
מדובר בתגובה השלישית הגרועה בעוצמתה עבור החברה במהלך 11 השנים האחרונות לאחר פרסום הדוחות, וחשוב לציין כי הפעמיים האחרות היו הגיוניות יותר לאחר שהחברה פספסה את צפי האנליסטים בנתון אחד או יותר.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מה חושבים האנליסטים?
התגובות בקרב האנליסטים ביחס לירידות לאחר הדוחות היו חצויות. חלקם הודו שבהתאם לתוצאות החברה, הירידות אינן ממש ברורות להם, בכל זאת - נתוני ההכנסות, נתוני מכירת הרכב והרווח המתואם למניה הכו כולם את התחזיות, דבר שבדרך כלל כאמור עוזר למניה.
אנליסטים אחרים לעומת זאת, הרגישו כי הסיבות לירידות ברורות יותר ממה שנראה לראשונה לעין. אלה ציינו כי אילון מאסק מנכ"ל החברה בעצמו מסר בכנס המשקיעים שהתקיים לאחר מועד פרסום הדוחות כי החברה כלל לא תציג רכבים חדשים בשוק בשנת 2022, וכי מסר שהיעד המרכזי של החברה השנה הוא להגביר את תפוקת היצור, בייחוד בעקבות המפעלים החדשים בטקסס ובגרמניה.
כמובן שעל פניו זה לא בהכרח נתון שלילי, בכל זאת - יותר ייצור = יותר מכירות, אך ההערכות בשוק הן כי בכלל לא בטוח שטסלה תוכל למכור יותר רכבים בעקבות הייצור העודף, בעיקר בעקבות מתחרים נוספים שיש לה בשוק. רק לשם השוואה, הסייברטראק של טסלה צפוי להגיע לשוק כשנה לאחר המודל החשמלי החדש של חברה פורד אותה ציינו מוקדם יותר, ה-F-150, וזאת עוד מבלי לציין מתחרים רבים נוספים שיש לטסלה בשוק, כמו RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), LUCID GROUP (סימול: LCID), NIKOLA CORPORATION (סימול: NKLA) שנמצאת בצרות משל עצמה ועוד.
משבר השבבים העולמי גם פוגע בביצועי החברה
גם משבר השבבים העולמי השפיע לרעה על ביצועי החברה. טסלה, כמו מרבית יצרניות הרכב בעולם - משתמשת בשבבים הללו במערכות הרכב שלה, כאשר אצלה ואצל יצרניות רכב חשמלי ואוטונומי אחרות מדובר בהישענות רבה יותר כאשר אלו משתמשים בשבבים על מנת לאפשר למערכות הרכב לתפקד בשוטף. נתוני יצור הרכב של טסלה זינקו בכמעט 90% במהלך שנת 2021, דבר שלא מנע מהמנכ"ל למסור בכנס המשקיעים כי החברה עדיין מושפעת בצורה שלילית כתוצאה מהמחסורים בשוק השבבים.
פורד וג'נרל מוטורס יפרסמו השבוע את הדוחות שלהן
השבוע צפויות לפרסם את דוחותיהן שתי יצרניות רכב נוספות, הראשונה היא פורד בעוד שהשניה היא GENERAL MOTORS (סימול: GM). צפי האנליסטים לדוחות GM היא לרווח תפעולי של כ-2.4 מיליארד דולר, אם כי נתון זה ישפיע על ביצועי המניה של החברה פחות מאשר התחזיות לקראת שאר השנה, שם השוק מצפה לרווח תפעולי של כ-13.6 מיליארד דולר, 200 מיליון יותר מנתון זה בשנה החולפת. חשוב לציין כי כעת לפחות, השוק צופה פספוס מצד תוצאות GM, אשר הורידה לאחרונה את התחזיות שלה עצמה לקראת הדוחות הקרובים.
עבור חברת פורד צופים האנליסטים רווח תפעולי של כ-2.7 מיליארד דולר ברבעון הקרוב, וצפי לרווח תפעולי של כ-12 מיליארד דולר עבור כל שנת 2022, גידול של 11% לעומת הצפי לנתון זה עבור השנה החולפת, שעמד על כ-10.8 מיליארד דולר. פורד לעומת GM לא צפויה לפספס את התחזיות אשר הועמדו לה.
מנית טסלה נסחרת במכפיל רווח של 83 על התחזיות לשנת 2022, מדובר במכפיל גבוה, מאוד. לשם ההשוואה, פורד ו-GM נסחרות במכפיל רווח של 10.6 ו-7.4 בהתאמה ביחס לתחזיות לשנת 2022, משמעותית פחות. חשוב להסתכל על נתונים אלו בצורה אובייקטיבית, מחד - שאר מניות הרכב מתומחרות בזול יותר, מאידך, יש להן תחזיות צמיחה טובות פחות (היא הרי כביכול מייצרת את השוק מחדש בצורת המכוניות החשמליות), מה גם שמכפיל הרווח של טסלה נמצא כעת 23% מתחת לממוצע עליו עמד בחודשים האחרונים, כאשר התחזיות עלו לעומת המחיר שכאמור - ירד. מכפילי הרווח של GM ושל פורד לעומת זאת - לפחות בינתיים - נשארו פחות או יותר אותו דבר ביחס לחודשים האחרונים.
- 7.הביטקוין ירד ולצעירים נשאר פחות כסף לדחוף למנית טסלה (ל"ת)ההסבר האמיתי פשוט 01/02/2022 09:43הגב לתגובה זו
- 6.שי 01/02/2022 02:33הגב לתגובה זוחברה שגדלה ב75% בשנה תדביק אותם פי 9 תוך 4 שנים. הם לא גדלים, רק מאבדים שוק רכב בנזין ומחליפעם אותו ברכב חשמלי שבו הם מרוויחים הרבה פחות מבנזיו ומטסלה.
- 5.ברק 31/01/2022 16:57הגב לתגובה זויכול להיות שמשקיעי ערך מסוימים לא הבינו את השורה בדו״ח על תשלום המס החד פעמי של החברה על המימושים של אילון מאסק או שהשוק מאוכזב כי טסלה הודיעה שהשנה היא לא תוציא דגם חדש וזול של מכוניות שיהפוך אותה לנגישה לכולם, גם יש בעיה רצינית עם החימום במכוניות של החברה וזה כשיש איזורים בארצות הברית עם שלג ואנשים מבוגרים בוכים עכשיו במדיות החברתיות על כך שהם לא יכולים לצאת לעבודה כי המכונית לא מחממת והם יקפאו במינוס עשר מעלות. כמובן ששירות הלקוחות שלהם איום ונוראי…
- 4.נ.ש. 31/01/2022 16:07הגב לתגובה זולמשל העובדה שיכולת ההתרחבות לא עומדת בסטנדרט ע"ע הדחיה של התחלת ייצור של הy וגם הגרסה של ה25 אלף דולר בינתיים לא תצא. הבעיה הגדולה היא הקצב הגידול ביכולת ייצור שנשחק מאד ונראה מאד מוגבל כרגע. למרות שהם עכשיו בתחילת גל חדש בגרמניה. מאסק עצמו אמר בעבר שבתקופת התחלת הרחבת הייצור לא כדאי להשקיע במניה כי היא חווה ירידות אז כנראה שעד שהפס ייצור בגרמניה לא יתחיל לספק תוצאות נראה ירידות. דבר נוסף זה הסנטימנט במניה בייחוד שאנחנו בסנטימנט שלילי בשווקים פלוס העובדה שטסלה קצת קפצה מעל הפופיק במחיר אז סביר להניח שהיא תחטוף בהתאם לירידות בשווקים.
- ... 31/01/2022 18:17הגב לתגובה זוכמעט כל מה שכתבת לא נכון
- 3.יובל 31/01/2022 16:05הגב לתגובה זועניתי תגובה ארוכה שמשום מה נמחקה פה לא יודע למה...אבל מאד אוהב את הערוץ שלך אבל לדעתי אתה טועה בהשוואה שלך...אייפון ב800$ זה לא רכב ב80000 $ בטלפון החכם אני נמצא מעל 5 שעות ביממה ברכב פחות משעה ביום!! שליש מהעולם מרוויחים פחות מ5$ ליום ושואפים לאייפון לפני חשמל אפילו כי זה החיים היום ונותן לך לשוחח בחינם עם כל העולם בוואטסאפ וכו וכו..... ברגע שימציאו רכב ללא נהג (מורידים את עלות הדלק+הנהג) אז יהיה מלא טסלות כאלה כמוניות!! אני גר בככר ספר בחיפה נוסע לעבודה 8 קילומטר כיום זה 60 ש"ח ספיישל בעתיד רכב אוטונמי כזה יעלה גג 18 ש"ח והרבה יותר נוח מרכב פרטי להחנות לשלם הכל וכו......אז למה שמשהור יחזיק רכב פרטי בכלל? (הכמות רכבים הפרטית בעולם תרד מאד) אבל במקום שמכונה כיום נוסעת שעה ו23 שעות זה סתם ערמת ברגים בחניה...המכונה תעבוד בלי הפסקה וככה זה אמור להיות....טסלה שווה היום כמו 10 חברות הרכב המובילות בעולם ביחד וכל העלייה המטאורית הזאת קרתה בשנה אחת בלבד !! מ85 מלייארד דולר 1.2 טרליון ב2020....עובדה 2021 כבר לא מאירה פנים לטסלה.....לסיכום טסלה חברה מצויינת!! עם עתיד בטוח!! אבל בטח לא שוו
- 2.שי 31/01/2022 15:21הגב לתגובה זומספיק לראות את המתחרים שרשמתם כדי להבין שאין לה מתחרים. 3 חברות רכב שמוציאות לשוק כרגע בין 0-20000 מכוניות בשנה, כשטסלה נעה סביב מליון וחצי אחרי תפוקה מלאה במפעלים החדשים.
- 1.רק מזומן 31/01/2022 15:15הגב לתגובה זוממונפת פ.10.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
