הצלחה בניסוי
צילום: Pixabay

התקווה האפשרית של משקיעי הביוטכנולוגיה ב-22': מיזוגים ורכישות

פייזר הודיעה על רכישת שתי חברות בהפרש של חודש לערך. אם תאושר הגלולה שלה לקורונה הקופה תגדל ב-10 מיליארד ד' נוספים לפחות, כך מעריכים, וגם בנוברטיס "התרפדו" ב-20 מיליארד. קרן הסל XBI שעוקבת אחרי מניות הביוטק הקטנות והבינוניות ירדה 22% מתחילת השנה
איתי פת-יה | (1)

שלושה דיווחים מהעת האחרונה של  PFIZER (PFE) עשויים להפיח תקווה בקרב משקיעי חברות הביוטכנולוגיה לקראת השנה הבאה. הסקטור ידע ביצועי חסר השנה לדאבונם של המשקיעים, וככל שהתווה לא תבוא מכיוון נתונים מניסויים בשלבים מתקדמים או אישורים של רגולטורים, ייתכן שתגיע ממקום אחר: מיזוגים ורכישות בשוק, עבורן הרוכשות תשלמנה פרמיה.

אז פייזר הודיעה כי תרכוש ב-6.7 מיליארד דולר את ARENA PHARMACEUTICALS שמפתחת טיפולים לגסטרואנטרולוגיה, דרמטולוגיה וקרדיולוגיה. רק חודש קודם לכן קנתה פייזר את חברת האימונו-אונקולוגיה Trillium Therapeutics תמורת כ-2.2 מיליארד דולר. כסף לא חסר בקופה, ומה שיהפוך את הרכישות הללו לנוחות הרבה יותר במקרה שלה הוא ההכנסות מהתרופה שלה לבליעה נגד תסמיני הקורונה.

קודם להכרזות הללו ב-UBS שדרגו המלצה מרמה ניטרלית ל"קניה" במחיר יעד של 60 דולר למניה והעריכו כי התרופה תביא לה הכנסות של 14 מיליארד דולר ב-2022, 40% מעל ההערכות בשוק.

בואו לבחור את איש השנה שלכם: דירוג אנשי השנה של ביזפורטל יוצא לדרך - הצביעו והשפיעו (להצבעה לחצו כאן)

וכאן אנו מגיעים לדיווחים השני והשלישי: נתונים לפיהם הגלולה אפקטיבית גם נגד האומיקרון והמלצת פאנל המומחים המייעץ ל-EMA באירופה (מקבילת ה-FDA של האיחוד) לאשר את השימוש בתרופה לאוכלוסיה של מבוגרים בסיכון שאינה בשלב כזה של המחלה בו הם זקוקים לסיוע חיצוני בנשימה.

זו כמובן דוגמה אחת של מובילת השוק, אך הדבר הזה נכון גם לאחרות. גם ל- (NVS) די כסף בקופה כדי לקדם מהלכים כאלה ונזכיר כי תקבל 20 מיליארד דולר על הנתח שמכרה בתאגיד הענק  ROCHE HOLDINGS LTD ADR  (RHHBY). עוד ישנה GLAXOSMITHKLINE PLC (GSK) שתפצל את חטיבת הבריאות הצרכנית שלה בשנה הבאה, ותהפוך ממוקדת יותר ואטרקטיבית – למשקיעים ולרוכשים פוטנציאליים.

למה בכלל זה חשוב? במצב העניינים הנוכחי, כשב-FDA דווקא מקשיחים עמדות מול חלק מהטיפולים שמובאים לפתחם ובארצות הברית עמלים על רפורמה במחירי התרופות, קרן הסל העוקבת אחרי מניות הביוטק הקטנות והבינוניות SPDR S&P BIOTECH ETF (XBI) ירד ב-22% מתחילת השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תוך כדי, גם ההשקעות הפרטיות זורמות לחברות בתחום, וכקרנות ההון סיכון נותנות להן את האפשרות לחסות תחת צל החשאיות עוד זמן במקום לצאת לגייס מהציבור ולחשוף את הקרביים – הן כמובן מקבלות זאת בשמחה. ביוטכנולוגיה, יודעים כולם זהו תחום בסיכון מוגבר, וככל שהפרטיות נשארות פרטיות, המשקיעים נותרים עם הסחורה שכבר עתה נמצאת בשוק. לאור ביצועי החסר שלה, בהיבט כולל, הם מחכים לבשורה חיובית, וכזו יכולה למלא תנופה במיזוגים והרכישות.

בפירמה SVB Leerink האנליסט ד"ר ג'ופרי פורג'ס מעריך שלחברות הביופארמה הגדולות בארצות הברית ובאירופה יהיו חצי טריליון דולר שיוקצו עבור מיזוגים ורכישות, הסכמי רישוי, רכישות עצמיות של מניות וחלוקת דיבידנדים. לדבריו, גל חדש של מיזוגים ורכישות יכול לעורר מחדש את העניין של משקיעים בסקטור הביוטכנולוגיה.

ואולם, הוא גם אומר שהדבר תלוי בהתפתחויות הקורונה – כמו רבות מהתחזיות על סקטורים אחרים בשוק. MEDTRONIC PLC (MDT), שבאקזיט גדול בתחום זה קנתה את מזור רובוטיקה הישראלית (תג מחיר של 1.6 מיליארד דולר) כבר הראתה איך החיים הפריעו לתחזיות שלה: החברה פספסה את תחזית המכירות שסיפקה, כי הייתה תלויה באחים ואחיות – ובתקופה היה מחסור בכאלה. עקב הפספוס ברבעון, גם הצפי לשנה כולה הונמך, והתוצאה הורגשה במניה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סוחר 20/12/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    ימזגו אותם או ירכשו אותם חברות ענק בקרוב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.