מניות
צילום: אילוסטרציה: Austin Distel/UNSPLASH

"סטוק-פיקינג יהיה תנאי הכרחי כדי לייצר תשואות משמעותיות ב-2022"

כך כותבים במורגן סטנלי, מבעלי העמדה הפסימית ביותר על השוק בשנה הבאה, שגם שם מדברים על ירידה "רק" של 6.6% ב-S&P ולא על שוק דובי, הגם שהמשקיעים היום חוששים מהטייפרינג. בגולדמן זאקס צופים עליות בשיעור חד ספרתי נמוך
איתי פת-יה | (2)

יום המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים אך התחלף בירידות כשהמשקיעים ככל הנראה חוששים מתרחיש בו בהחלטת הריבית שיקבל הפד בהמשך השבוע יקבע על צמצום מהיר יותר של ההרחבה הכמותית או כי יש להעלות את הריבית בארצות הברית מוקדם מן הצפוי – וזאת לאחר שהאינפלציה בחודש שעבר הגיעה ל-6.8%, שיא של כ-40 שנה. לפי שניים מבנקי ההשקעות הגדולים, מפולת לא באופק.

ב-  MORGAN STANLEY (MS) פרסמו בעבר הערכות דוביות על כיוון שוק המניות המתודלק, בשונה מהעמדות האופטימיות יותר של  GOLDMAN SACHS (GS). והנה, שני הצדדים רואים לפחות את העתיד הקרוב עין בעין וסבורים כי שוק דובי, קרי ירידות של 20% אינן בתפריט של 2022.

עוד קודם לדברי האנליסטים שם נזכיר כי גם עקום התשואות על האג"ח הקצרות של ממשל ארצות הברית, מול זה של הארוכות יותר, כפי שכתב הבוקר אמיר כהנוביץ בניתוחו שפורסם בביזפורטל, משקף ציפייה למחזור העלאות הריבית שיהיה "הדחוק ביותר מזה דור". "השוק מצפה שהעלאות הריבית יהיו מצומצמות מאד ואולי אף יגרמו מהר מאד למעבר להפחתה", הוסיף.

אם כן גם בגולדמן וגם במורגן סטנלי מדברים על ירידות – אבל יש ירידות ויש ירידות. מייקל ווילסון, האסטרטג הראשי במורגן סטנלי סבור שה-S&P 500 יסגור את  2022 בירידה של 6.6% לערך לרמה של 4,400 נקודות – וכאמור הם נמנים על המחנה היותר פסימי. בין ה-6.6% ל-20% של שוק דובי בהגדרה המרחק גדול.

אצל גולדמן עשו רק פיין טיונינג לתחזית הקודם שלהם. הם עדיין מדברים על עליות אם כי בקצב נמוך יותר. כמובן, אולי כדי לא להתבזות, השאירו על השולחן גם אופציה לנסיגה - "קטנה" - בסיכום שנתי. האסטרטג הראשי שם, פטר אופנהיימר כתב בסקירה למשקיעים ש"הרמות הללו לא מספרות לנו ששוק דובי בדרך – הן כן מצביעות על סיכון רב יותר לתיקון ורגישות גבוהה יותר לאכזבות: או מנתוני צמיחה של החברות או בצל העלאות ריבית". לדבריהם, תרחיש הבסיס בשנה הקרובה הוא לעלייה חד ספרתית בשיעור נמוך – ולכל היותר ירידה בשיעור של 5-10%.

ה-S&P בשישי האחרון סגר ברמת שיא, ובסביבת הריבית הנוכחית (וסביר כי גם לאחר העלאה שתעשה עקב בצד אגודל) ההזדמנויות בשוק האג"ח עדיין אינן גדולות. זו המנגינה המוכרת והיא נמשכת. על כן המשקיעים פונים למניות – ועד כה, להוציא סקטורים מסוימים וכמה מועדים, ניתן לומר שבגדול השוק עמד יפה מול הידיעות על צמצום ההרחבות הכמותיות והאומיקרון.

המדדים המובילים עלו מתחילת השנה ובדיוק ברקע זה נשאלת השאלה "כמה עוד" והאם ב-2022 אם המשקיעים יקבלו משהו, אלו יהיו פירורים או שהאופק נראה בהיר. לגולדמן זאקס ומורגן סטנלי שהזכרנו פה נצרף עתה את  DEUTSCHE BANK AG (DB) , שם סקר שערכו מצא שמנהלי ההשקעות צופים בממוצע עליה של 4.2% לשוק המניות האמריקאי ב-2022.

קיראו עוד ב"גלובל"

זה עתה אמר אנתוני פאוצ'י, היועץ הראשי לענייני הקורונה של ממשל ארצות הברית, כי יעילות החיסונים המובילים הקיימים בשוק מול האומיקרון נראית חיובית (זה לא מעיד על קצב ההתחסנות – אבל לפחות על הטכנולוגיה שכבר כיום יש בנמצא). החדשות המעודדות האלה גורמות למורגן סטנלי להאמין שבפדרל רזרב יחושו יותר בנוח לעומת שבוע-שבועיים קודם לכן להגביר את קצב צמצום ההרחבה הכמותית לכזה "מהיר בהרבה" מהטייפרינג של 2014 – ואם כבר ירידה של 6.6%, אז זו תהיה אחת הסיבות לכך.

 מורגן סטנלי וגולדמן זאקס מעריכים שניהם שהסטוק-פיקינג, כלומר עריכת אנליזה ובחירת מניות בפינצטה (בשונה מהשקעה במוצרים מחקי מדדים או קרנות סל שעוקבות אחרי סקטורים) תהיה משמעותית עוד יותר ב-2022 ככל שהריבאונד פוסט-קורונה שדוחף כמעט את כל השוק למעלה יבעבע.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Sassi6 14/12/2021 02:51
    הגב לתגובה זו
    מורגן סטנלי - אך ורק תיקונצ'יק קטנטן של כ-6.6%- בלבד - ואם גם גולדמן מדברים על אך ורק "נסיגה קטנטונת" בלבד, ולא על שוק דובי של כ-20%- ומטה, אז האם עלינו להתחתן עם ...הרע/ה הקטנטנ/ה כי זה עדיף מנישואין לרע/ה הדובי/ת? תודה
  • 1.
    ברק 14/12/2021 00:13
    הגב לתגובה זו
    שני רצפים של שנתיים שבהם הבורסה השתוללה מעלה ומאטה ובסופו של דבר לא עלתה. נשמע שממש קל להיות אנליסט במורגן סטנלי כל מה שצריך זה קצת זכרון מנסיון העבר.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.