מניות
צילום: pixabay

למרות התנודתיות: בבלאקרוק ממשיכים להמליץ על מניות ל-2022

נייג'ל בולטון מנהל ההשקעות בחברה סבור כי הטיה של תיק המניות לעבר נכסי סיכון ומניות עשויה להתברר כמשתלמת גם במהלך 2022, ומסמן את הסקטורים המרכזים בהן גלום אפסייד
איתן גרסטנפלד | (2)

על רקע התנודתיות בשווקים בשבועיים האחרונים, נייג'ל בולטון מנהל ההשקעות המשותף של קבוצת Fundamental Equity של BlackRock כי בחירה נכונה של מניות חשובה יותר עבור המשקיעים מאשר נושאים מאקרו-כלכליים במהלך שנת 2022. 

בשבועת האחרונים נרשמת תנודתיות בשווקים על רקע חוסר הודאות, ההתפתחויות בחזית הקורונה, בעיות בשרשרת האספקה ​​העולמית, אינפלציה גבוהה מתמשכת והידוק מדיניות מוניטרית פוטנציאלית מצד הבנקים המרכזיים. כל אלו, נותרו סיכונים מרכזיים לקראת השנה החדשה.

במהלך 18 החודשים האחרונים, שוקי המניות נהנו מריצה רחבה של משקיעים אל עבר נכסי סיכון, אך הופעתו של וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה, הביא עמו תנודתיות מסוימת. עם זאת, בולטון סבור, כי בעוד שהתחזית עבור שוק המניות ב-2022 תהיה מאתגרת יותר, הן ימשיכו לצבור עליות כל עוד הריביות הריאליות יישארו שליליות.

"זה הולך להיות המפתח כאן, אני מאמין, הרבה שנים קדימה, וזה אומר שאני סבור שעדיין כדאי להיות מוטה לכיוון נכסי סיכון ומניות כחלק מתיק ההשקעות. עם זאת צריך לפתח ציפיות ריאליות במונחים של כמות התשואה שתתקבל במהלך 12 החודשים הבאים", אמר בראיון לרשת CNBC האמריקאית.

BlackRock, ענקית ההשקעות, צופה שהמניות יספקו תשואות חד-ספרתיות גבוהות גם במהלך 12 החודשים הבאים, אם כי בסביבה צנועה יותר מהעלייה שנראתה מאז תחילת ההתאוששות העולמית מהסגרים שנכפו על המדינות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

לטענת בולטון, יש להעדיף סקטורים מסוימים כמו פיננסים או אנרגיה בהתבסס על הערכות השווי הנמוכות שלהם והתאמתם לתחייה הכלכלית, המשקיעים יצטרכו לנקוט בגישה של קריאה דקדקנית יותר בין השורות במהלך שנת 2022.

"חלק מחברות הנפט הגדולות יותר יוכלו להשתנות וייתכן שיהיה להם עתיד סביר בהחלט מרמות הערכת שווי שעלולות להיראות אטרקטיביות", אמר, והוסיף כי יהיו "מנצחים" ו"מפסידים" בכל המגזרים ברחבי השוק. "זו הסיבה שאני חושב שהנושא לשנה הבאה הולך להיות בחירת מניות. זה הולך להיות שוק טוב, לבוחר מניות ספציפיות, ופחות עבור אנשי מאקרו".

קיראו עוד ב"גלובל"

ניהול שרשרת הספקה

בולטון התייחס גם להאטה בשרשרת האספקה ​שמהווה דאגה מרכזית עבור חברות ברחבי העולם, שכן הביקוש המתחדש עולה על התאוששות ההיצע לאור פתיחת הכלכלות מחדש. לדבריו, חברות אשר להן בסיס אספקה ​​מגוון, והתייחסו לספקים שלהן היטב במהלך השנים האחרונות, הראו יכולת טובה יותר לשמור על שרשראות אספקה ​​ומתפקדות גם בתקופות קשות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בזן טאואר כיל (ל"ת)
    לקנות 10/12/2021 04:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה שלמה עם כלום וכלום. מה בשורה התחתונה? לקנות מ 09/12/2021 22:41
    הגב לתגובה זו
    כתבה שלמה עם כלום וכלום. מה בשורה התחתונה? לקנות מניות נפט? וואו ממש גאונים שם בבלקרוק
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.