מה קורה במניית בואינג?
חברת BOEING (סימול: BA) האמריקאית, המהנדסת, מייצרת ומוכרת מטוסים, טילים ולוייני תקשורת, מודיעה היום כי היא מאטה את הייצור של מטוסי ה-787 שלה. החברה תאלץ לבצע תיקונים במטוסיה בעקבות בקרת איכות שביצעה החברה בחודשים האחרונים ולפיה יש לבצע שורה של שיפורים ותיקונים. בעקבות זאת, קצב הייצור של החברה ירד מחמישה מטוסים בחודש לפחות או יותר שני מטוסים. מטוסים גדולי נפח דוגמת 787 מכניסים כסף רב יותר מאשר מטוסים קטנים יותר דוגמת ה-737, אך גם נפח המכירה שלהם נמוך יותר. בואינג לא סיפקה את מטוסי ה-787 כבר כמה חודשים. בסוף הרבעון השלישי לבואינג היו סדר גודל של כ-105 מטוסי 787 רחבי כנף במלאי שלה אשר המתינו למשלוח. במהלך שיחת הועידה שהתבצעה לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים של החברה, לא מסרה ההנהלה מועד בו יחזרו המטוסים להימסר באופן סדיר. חלק מהאשמה נופלת על רשות התעופה האזרחית האמריקאית (FAA) אשר אמורה לאשר את תיקוני בקרת האיכות של החברה. העיכובים בשליחת המטוסים לחברות התעופה אשר הזמינו אותם איננה בעיה גדולה כשלעצמה, אך חזרה לאספקה סדירה של מטוסים תשחרר לחץ שמעיק על המניה כבר זמן רב. המספרים של בואינג
בואו נדבר קצת מספרים. ברבעון האחרון דיווחה החברה על דוחות מאכזבים בלשון המעטה. ההכנסות עמדו על סך של 15.28 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות מצפי האנליסטים שעמד על כ-16.3 מיליארד דולר. ההפסד המתואם עמד על סדר גודל של כ-60 סנט למניה, לעומת צפי להפסד של כ-20 סנט למניה. הסעיפים החיוביים בדוחות בואינג היו הירידה בעלויות משמעותית מאוד בעלויות התפעול שעמדו על סך של כ-262 מיליון דולר, וכמו כן עלייה במכירות ביחס לתקופה המקבילה נוכח התאוששות מגמתית של סקטור התעופה כאשר ההכנסות ממכירות עלו בסדר גודל של כ-8% ביחס לתקופה אשתקד אז ההכנסות עמדו על כ-14.14 מיליון דולר. צפי האנליסטים לחברה ב-2022 הוא לרווח בשורה התחתונה של כ-0.56 סנט למניה ברבעון הראשון של השנה ושל 4.89 דולר במהלך כל השנה ולהכנסות של כ-19.88 מיליארד דולר ברבעון ו-87.8 מיליארד דולר עד סוף השנה. יהיה מעניין מאוד לראות אם בואינג יעמדו בתחזיות אלו. הבעיה האמיתית של מניית בואינג היא אמון מול המשקיעים. בנוסף לבעיות עם קו הייצור של מטוסי ה-787, לחברה בעיות רציניות הרבה יותר עם מטוסי ה-737 MAX צרי הכנף שלה, שקורקעו באופן גורף ברחבי העולם בין מרץ 2019 ונובמבר 2020 כתוצאה משני מקרי התרסקות קטלניים כאשר הקרקוע של מטוסים אלו הביא לשינויים רחבים מאוד בהנהלת החברה וכמו כן במודל בקרת האיכות ותרבות ההנדסה שלה. כמובן שאין לשכוח את הפיל הגדול שבחדר - משבר הקורונה, שאת השפעותיו ניתן לראות על פני כל סקטור התעופה, בין אם בחברות התעופה עצמן אשר מתקשות כבר קרוב לשנתיים לחזור להיקפי הפעילות אשר קדמו לתקופת הקורונה ובין אם ביצרניות המטוסים שפשוט לא מקבלות היקפי הזמנות דומים לאלו שלפני תחילת המשבר, מאותן סיבות בדיוק. האמת הפשוטה היא שלמשקיעים פשוט נמאס לשמוע על בעיות חדשות הצצות בחברה, בין אם הן קשורות להנדסה, איכות או בטיחות, כרגע לפחות, המניה צונחת 5% במסחר בוול-סטריט, כאשר בשנה האחרונה עלה מחיר המנייה של החברה ב-3% אחוזים בודדים, ונשאלת השאלה היכן הייתה החברה כיום לולא הייתה מקבלת הבעת אמון כה גדולה מצד הממשל בארצות הברית.
- 2.תומר 21/11/2021 21:29הגב לתגובה זועוד תגיע רחוק , זה לא רק חברת מטוסים , זו חברה ליצור נשק ... החוזים הגרנדיאוזים בדרך חבוב
- 1.צר לי וחצי 19/11/2021 22:28הגב לתגובה זומטוסי נוסעים מתחלקים לצרי גוף narrow body single aisle (מעבר אחד בשורות הנוסעים) ורחבי גוףwide body double aisle (שני מעברים בשורת הנוסעים) לא צרי כנף ורחבי כנף
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
