גנרל אלקטריק
צילום: Google Street View/Baris Onur

השוואה למתחרים מעלה: GE שווה יותר מסך חלקיה. מכאן זה תלוי במנכ"ל

תאגיד הענק יפוצל ל-3 חטיבות, ועל פניו המניה שנסחרת לפי 107 ד' אמורה להיות שווה יות. מאז הצעדים שקידם המנכ"ל לארי קולפ הביצועים השנתיים היו דומים ל-S&P 500. כמה קרדיט ייתן לו השוק?
איתי פת-יה | (1)

תאגיד הענק GENERAL ELECTRIC (GE) פרש זרועונת תמנון לתחומים רבים: תעופה (מנועי מטוסים בעיקר), שירותי בריאות, אנרגיה ואנרגיה מתחדשת, תחומי תעשייה נוספים בהם מוצרים לתחום ההובלה ומוצרי תאורה ואף פעילות אשראי וביטוח. כשהודיעה באחרונה על פיצול לשלות חטיבות מרכזיות המניה קפצה ב-7%. המשקיעים ראו לעיניהם את הצפת הערך כשהמשקולות בפעילויות הפחות צומחות או רווחיות מפסיקות להכביד על האחרות. ואז הם נרגעו והעלייה נמחקה. מה מהתגובות היא ההגיונית יותר? הטיעונים לכאן ולכאן ושאלת המפתח היא מתי יושלם הפיצול המתוכנן ומה התמורות עד אז?

שלוש החטיבות אליהן תפוצל יהיו זו של עסקי התעופה, אחת נוספת של שירותי הבריאות והשלישית היא זרוע האנרגיה והחשמל. חטיבת שירותי הבריאות היא הראשונה להכריז עצמאות, ככל הנראה בתחילת 2023, השתיים האחרות יצטרכו להמתין עוד שנה ככל הנראה.

השוואה של המתחרות של ג'נרל אלקטריק בכל אחד מתחומי הפעילות הזאת מעלים שלו היה הפיצול כבר מושלם, אזי שהמשקיעים היו מקבלים הטבה של מעל 20%, כשבידם הייתה מניה שנסחרת במחיר 107 דולר (בנעילה בחמישי האחרון) בעוד הפעילות בה שווה 130 דולר למניה.

חישוב זה מסתמך על השוואת חטיבת התעופה למתחרות Safran ו- Raytheon. השתיים נסחרות במכפיל 3 על ההכנסות, ועבור ג'נרל שמוכרת בתחום זה ב-21 מיליארד דולר בשנה, זה אומר שווי של 63 מיליארד דולר – וזה המקום לציין כי שולי הרווח שלה טובים משל השתיים. בשירותי הבריאות ניתן להשוותה לפיליפס ו-Siemens Healthineers. אצלן שווי השוק משקף מכפיל של 3 גם כן על המכירות. אצל ג'נרל אלקטריק עם מכירות של 18 מיליארד דולר בסקטור, זה אומר שווי של 54 מיליארד לחטיבה זו.

השוואה מורכבת יותר תהיה בחטיבת החשמל והאנרגיה המתחדשת, הפלח האחרון מבין השניים הוא זה הצומח מהר יותר מאשר הראשון שמרוכז בייצור חשמל בעזרת גז טבעי. החטיבה הזו תכלול גם את פעילות האוטומציה למתקנים של ג'נרל אלקטריק ואת פעילות התכנה. השוואה אפשרית תהיה ל-Mitsubishi Heavy Industries וכן ל-Siemens Gamesa Renewable Energy שנסחרות במכפיל של 1 על המכירות. אם ככה, אצל ג'נרל אלקטריק שווי פעילות זה יוערך ב-34 מיליארד דולר.

חברו את השוויים המוערכים של שלושת החטיבות ותקבלו סכום של 151 מיליארד דולר, ממנו יש להפחית הוצאות על פנסיות לעובדים, חוב והשקעות הוניות. בנטרולן של אלה מקבלים 140 מיליארד דולר, ובחילוק לפי מספר המניות (1.1 מיליארד), שער מניה אמור להיות אותם 130 הדולרים שהזכרנו – אבל רק על פניו.

יתכן תרחיש אופטימי, כמו אצל Raytheon שצוינה לעיל, בו על אף השיהוי עד השלמת הפיצול, מאז הכרזתו ב-2019 ועד היום המניה הוסיפה מדי שנה יותר מ-40% בממוצע, כשבזמן שעבר מאז קיבלה אליה נתחים מ- Carrier Global ו-Otis Worldwide. מדד ההשוואה ה-S&P 500 עשה תשואה של 21% בממוצע שנתי באותו זמן, כשנזכיר כי משבר הקורונה גם קיזז חלק מהעלייה הפוטנציאל כשהוא פגע בעסקי התעופה המסחריים של Raytheon.

קיראו עוד ב"גלובל"

בתרחיש הפסימי, הזמן לא רק משבח, הוא יכול גם לקלקל. עד שפיצול ייצא לפועל, החטיבות יכולות לאבד מהמיקוד שלהן והתחרותיות שלהן עשויה להמשיך להשחק בזמן שהן מוסיפות לסחוב אחריהן פעילויות אחרות של הקבוצה. בפירמה T. Rowe דווקא חושבים שהזמן יכול לעבוד לטובת המשקיעים, גם במובן הזה שעשויות לצוץ הזדמנויות למיזוגים ורכישות, או מכירת חלק מהפעילות. האנליסט הבכיר של הפירמה, ג'ייסון אדמס, אמר כי הוא לא חושב שההחלטה על פיצול שוללת אפשרויות למיזוגים ועסקאות מהסוג שתואר לעיל. "כשאני מסתכל על הערך החבוי כאן אני רואה שהכיוון אליו הולכת ג'נרל אלקטריק הוא ממש חיובי", כתב בניתוח שפרסם.

מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, לארי קולפ, סבור שעד שהמיזוג יושלם החטיבות השונות כן ישפרו את פעילותם. בעוד שהוא אומר "זה לא קשור בי, אלא בצוות שלנו", במידה רבה זה דווקא כן קשור בו ובקרדיט שהמשקיעים יתנו לו לסיים את המהלך בהצלחה, במהירות יחסית, ובאופן שאכן יציף להם ערך עד כמה שניתן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה - חיפה 15/11/2021 16:30
    הגב לתגובה זו
    ניהול כושל ושערוריתי משכורות מנופחות של מנהלים שלא שווים כלום.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.