גנרל אלקטריק
צילום: Google Street View/Baris Onur

השוואה למתחרים מעלה: GE שווה יותר מסך חלקיה. מכאן זה תלוי במנכ"ל

תאגיד הענק יפוצל ל-3 חטיבות, ועל פניו המניה שנסחרת לפי 107 ד' אמורה להיות שווה יות. מאז הצעדים שקידם המנכ"ל לארי קולפ הביצועים השנתיים היו דומים ל-S&P 500. כמה קרדיט ייתן לו השוק?
איתי פת-יה | (1)

תאגיד הענק GENERAL ELECTRIC (GE) פרש זרועונת תמנון לתחומים רבים: תעופה (מנועי מטוסים בעיקר), שירותי בריאות, אנרגיה ואנרגיה מתחדשת, תחומי תעשייה נוספים בהם מוצרים לתחום ההובלה ומוצרי תאורה ואף פעילות אשראי וביטוח. כשהודיעה באחרונה על פיצול לשלות חטיבות מרכזיות המניה קפצה ב-7%. המשקיעים ראו לעיניהם את הצפת הערך כשהמשקולות בפעילויות הפחות צומחות או רווחיות מפסיקות להכביד על האחרות. ואז הם נרגעו והעלייה נמחקה. מה מהתגובות היא ההגיונית יותר? הטיעונים לכאן ולכאן ושאלת המפתח היא מתי יושלם הפיצול המתוכנן ומה התמורות עד אז?

שלוש החטיבות אליהן תפוצל יהיו זו של עסקי התעופה, אחת נוספת של שירותי הבריאות והשלישית היא זרוע האנרגיה והחשמל. חטיבת שירותי הבריאות היא הראשונה להכריז עצמאות, ככל הנראה בתחילת 2023, השתיים האחרות יצטרכו להמתין עוד שנה ככל הנראה.

השוואה של המתחרות של ג'נרל אלקטריק בכל אחד מתחומי הפעילות הזאת מעלים שלו היה הפיצול כבר מושלם, אזי שהמשקיעים היו מקבלים הטבה של מעל 20%, כשבידם הייתה מניה שנסחרת במחיר 107 דולר (בנעילה בחמישי האחרון) בעוד הפעילות בה שווה 130 דולר למניה.

חישוב זה מסתמך על השוואת חטיבת התעופה למתחרות Safran ו- Raytheon. השתיים נסחרות במכפיל 3 על ההכנסות, ועבור ג'נרל שמוכרת בתחום זה ב-21 מיליארד דולר בשנה, זה אומר שווי של 63 מיליארד דולר – וזה המקום לציין כי שולי הרווח שלה טובים משל השתיים. בשירותי הבריאות ניתן להשוותה לפיליפס ו-Siemens Healthineers. אצלן שווי השוק משקף מכפיל של 3 גם כן על המכירות. אצל ג'נרל אלקטריק עם מכירות של 18 מיליארד דולר בסקטור, זה אומר שווי של 54 מיליארד לחטיבה זו.

השוואה מורכבת יותר תהיה בחטיבת החשמל והאנרגיה המתחדשת, הפלח האחרון מבין השניים הוא זה הצומח מהר יותר מאשר הראשון שמרוכז בייצור חשמל בעזרת גז טבעי. החטיבה הזו תכלול גם את פעילות האוטומציה למתקנים של ג'נרל אלקטריק ואת פעילות התכנה. השוואה אפשרית תהיה ל-Mitsubishi Heavy Industries וכן ל-Siemens Gamesa Renewable Energy שנסחרות במכפיל של 1 על המכירות. אם ככה, אצל ג'נרל אלקטריק שווי פעילות זה יוערך ב-34 מיליארד דולר.

חברו את השוויים המוערכים של שלושת החטיבות ותקבלו סכום של 151 מיליארד דולר, ממנו יש להפחית הוצאות על פנסיות לעובדים, חוב והשקעות הוניות. בנטרולן של אלה מקבלים 140 מיליארד דולר, ובחילוק לפי מספר המניות (1.1 מיליארד), שער מניה אמור להיות אותם 130 הדולרים שהזכרנו – אבל רק על פניו.

יתכן תרחיש אופטימי, כמו אצל Raytheon שצוינה לעיל, בו על אף השיהוי עד השלמת הפיצול, מאז הכרזתו ב-2019 ועד היום המניה הוסיפה מדי שנה יותר מ-40% בממוצע, כשבזמן שעבר מאז קיבלה אליה נתחים מ- Carrier Global ו-Otis Worldwide. מדד ההשוואה ה-S&P 500 עשה תשואה של 21% בממוצע שנתי באותו זמן, כשנזכיר כי משבר הקורונה גם קיזז חלק מהעלייה הפוטנציאל כשהוא פגע בעסקי התעופה המסחריים של Raytheon.

קיראו עוד ב"גלובל"

בתרחיש הפסימי, הזמן לא רק משבח, הוא יכול גם לקלקל. עד שפיצול ייצא לפועל, החטיבות יכולות לאבד מהמיקוד שלהן והתחרותיות שלהן עשויה להמשיך להשחק בזמן שהן מוסיפות לסחוב אחריהן פעילויות אחרות של הקבוצה. בפירמה T. Rowe דווקא חושבים שהזמן יכול לעבוד לטובת המשקיעים, גם במובן הזה שעשויות לצוץ הזדמנויות למיזוגים ורכישות, או מכירת חלק מהפעילות. האנליסט הבכיר של הפירמה, ג'ייסון אדמס, אמר כי הוא לא חושב שההחלטה על פיצול שוללת אפשרויות למיזוגים ועסקאות מהסוג שתואר לעיל. "כשאני מסתכל על הערך החבוי כאן אני רואה שהכיוון אליו הולכת ג'נרל אלקטריק הוא ממש חיובי", כתב בניתוח שפרסם.

מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, לארי קולפ, סבור שעד שהמיזוג יושלם החטיבות השונות כן ישפרו את פעילותם. בעוד שהוא אומר "זה לא קשור בי, אלא בצוות שלנו", במידה רבה זה דווקא כן קשור בו ובקרדיט שהמשקיעים יתנו לו לסיים את המהלך בהצלחה, במהירות יחסית, ובאופן שאכן יציף להם ערך עד כמה שניתן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה - חיפה 15/11/2021 16:30
    הגב לתגובה זו
    ניהול כושל ושערוריתי משכורות מנופחות של מנהלים שלא שווים כלום.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.