יובל דגים אבן קיסר
צילום: יח"צ
ראיון

"נעלה מחירים משמעותית בינואר והמכירות לא יפגעו. זה התזמון הנכון"

אבן קיסר כבר העלתה מחירים, אבל לא מספיק. למרות שנהנתה מתמהיל מכירות רווחי ברבעון 3, הרווחיות נשחקה בשל עלויות חומרי הגלם וההובלה, וההשקעה בשיווק (ממנה הם מרוצים). רגע אחרי שעקפו את התחזיות בשוק, המנכ"ל יובל דגים מתראיין לביזפורטל
איתי פת-יה | (5)

"הנתונים על עליית מחירי התובלה וחומרי הגלם מתקבלים כל הזמן. ללכת ללקוחות מראש ולהודיע על התייקרות משמעותית במחירי המוצרים שלנו זה דבר שאין לו הצדקה. עדיין אנחנו מותג פרימיום ואנחנו לא רוצים להחריף את הסיטואציה ולהרחיק את הנגישות של הלקוחות. מצד שני, כשאתה כבר כן מקבל את האינדיקציות להאמרת העלויות האלה אז יש לכך לגיטימציה והשוק מבין את זה". את הדברים האלה אומר בראיון לביזפורטל, יובל דגים, מנכ"ל אבן קיסר, שזה עתה דיווחה על עקיפת תחזיות האנליסטים בהכנסות הרבעון השלישי (163 מיליון מול כ-162 מיליון) וכך גם ברווח המתואם (20 סנט למניה מול 13 סנט) – הגם שזה צנח בחצי מול הרבעון המקביל.

המכירות בכלל צמחו בכ-32%, אך עלויות חומרי הגלם והתובלה שהזכיר דגים שחקו את הרווחיות הגולמית (מ-31.4% ל-26.2%). נוסף על כך, כדי להשיג את הצמיחה הזו, ההוצאות התפעוליות עלו, חלקן בשל רכישות (שתרמו באופן לא אורגני לצמיחה), השאר עקב תמיכה מבחירה במערך השיווק והמכירות.

באבן קיסר כבר ייקרו בתקופת הדוח את המחירים הסופיים לצרכן, ואפילו נהנו ברבעון מתמהיל מכירות שנטה לטובת המוצרים הרווחיים יותר. עדיין, זה לא הספיק כדי לקזז את כל הפגיעה ברווחיות, ודגים הסביר למה בעצם ההתייקרות לא הייתה מראש בשיעור גבוה יותר.

גם ברבעון הנוכחי ההתייקרות תמשך, אבל גם כאן – לא מדובר בקפיצה. באבן קיסר רוצים להכשיר את המהלך ולהכין את הקרקע, לכן הודיעו כי התייקרות משמעותית תעשה באחד בינואר 2022. זה, אם תרצו, ה-New Year's Resolution שלהם.

אין חשש שהלקוחות לא יעמדו בהתייקרות והמכירות יפגעו?

"לא. אני חושב שנמשיך לצמוח בשנה הבאה גם כן. מבחינתנו הטיימינג להתייקרות הזו הוא הנכון, למרות שהיא נעשית אחרי הירידה ברווח שדיווחנו עליה עכשיו".

ההתייקרות שכן נעשתה, לא הפחיתה מהתחרותיות שלכם? שחקנים אחרים בשוק לא יכלו לספוג את העלויות יותר טוב מכם ולקרוץ ללקוחות?

"מה שעשינו עד עכשיו היה יחסית בהיקפים לא מספיק משמעותיים. מה גם שהגשם שיורד מרטיב את כולם".

ובמקום העלאת המחירים המתוכננת, אין מקום להצטייד יותר במלאים מראש ולהשאיר את המחיר לצרכן ברמות הנוכחיות?

"בהשוואה לחברות גלובליות אחרות אפשר לומר התמודדנו ואנחנו עדיין מתמודדים די טוב עם הסיטואציה הגלובלית בתחום התובלה. הצטיידנו בחומרי גלם ובמוצרים גמורים כבר ברבעונים השני והשלישי. מלאי הבטחון שלנו עלה בהתאם לציפיות שלנו לממש את הביקושים בשווקים, וזה בסדר שפגענו בתזרים המזומנים לצורך כך".

אם ככה צריך לשאול אם אתם לא חשופים יותר מדי לתרחיש בו מחירי חומרי הגלם יורדים, וגם במלאי שלכם תצטרכו לרשום ירידת ערך חשבונאית?

"הלוואי וזו תהיה הבעיה שלנו, כי המשמעות תהיה שגם נוכל לקנות בזול יותר מהיום. אבל אין חשש כזה כי אנחנו מעריכים שהעלויות הנוכחיות תמשכנה עוד קצת. אנחנו מסתכלים על המלאי והמחירים ברמה שבועית וברגע שנראה איתותים ראשונים למצב שתיארת נדע מה לעשות".

הוצאות התפעול עלו בעשרה מיליון דולר על פני הרבעון המקביל לכ-34 מיליון דולר – ובאחוזים זה גידול של 42%. אמרתם שהעיקר הוא בשיווק והמכירות לטובת הצמיחה. הצמיחה הייתה בשיעור של 32%. אתם מרוצים מהפער בין שני הסעיפים?

קיראו עוד ב"גלובל"

"כן. יש 'רעש' בגידול הזה בהוצאות התפעול, כשמחציתו הוא עלויות הטמעת הרכישות שלOmicron  ו-Lioli. בעצם העלייה האמיתית בסעיף הזה היא 5-6 מיליון דולר, שזה בדיוק מה שתכננו, ואולי אפילו מיליון דולר פחות".

אגב אומיקרון וליולי, כמה הן תרמו להכנסות הרבעון השלישי, ובנטרולן מה היה שיעור הצמיחה האורגנית?

"אומיקרון תרמה 17.4 מיליון דולר וליולי 5 מיליון דולר. הצמיחה האורגנית הייתה 14%".

ושתיהן עצמן, כמה צמחו מאז שרכשתן אותן?

"קנינו אותן ברבעון האחרון של 2020 והאינטגרציה הולכת כמתוכנן. באומיקרון אנחנו קצת נהנים מסינרגיות שקיימות עם המחזור הקודם של אבן קיסר שם, והכל ביחד הוא תוספתי למה שהיינו בנפרד ב-2020. ליולי בקצב המכירות דומה לזה של 2020 ואנחנו עדיין עסוקים באינטגרציה. אגב, איתה מדובר במיזם משותף (Joint Venture) ואנחנו לא מצפים לראות חשבוניות שלה עצמה, אלא שאבן קיסר כולה תצמח בעולם הפורצלן. אנחנו לוקחים את המוצרים שלה עם מחירי העברה ומוכרים שיעור גבוה מהתוצרת בשווקים של אבן קיסר".

ומה נעשה במסגרת אותה אינטגרציה? איך משביחים את ליולי?

"אנחנו לקראת השקה גלובלית בשנה הבאה של מוצרי הפורצלן שאנחנו מפתחים בליולי מאז שרכשנו אותה. בישראל הם כבר נמכרים. נשיק באוסטרליה, בהמשך כנראה באנגליה ואירופה ואז בארצות הברית. ננצל את מלוא כושר הייצור של ליולי וכך המיזם המשותף יהנה ממחזור גבוה יותר".

סיפרתם על המערכת שלכם CS Connect שמשפרת לדבריכם את הקשר עם הלקוחות, והושקה כבר לפני שני רבעונים. במה מדובר?

"פיתחנו אותה במשך 30 חודשים ובעצם היא מאפשרת לחנויות מטבחים שמשווקות מוצרים שלנו, כרגע בארצות הברית, קנדה ואוסטרליה, שהם השווקים הגדולים, לנהל את הקשר הצרכני, ואת מסע הרכישה של הצרכן בצורה שוטפת ישירה ומהירה. זה אומר שאם נכנס לקוח לחנות מטבחים ובוחר משטח של אבן קיסר, מאותו רגע הוא יכול להכניס למערכת את הבחירה שלו ואת המידות ולקבל במיידי הצעת מחיר. אם הוא יאשר את העסקה היא יוצאת לעבודה אצלנו באותו זמן. אנחנו מחייבים את חנות המטבחים על השירות ומאפשרים כך לשרשרת הערך לעבוד בצורה שוטפת".

ובאזורים בהם אין את המערכת וצריך לשלוח את הלקוח הביתה ולחזור אליו עם הצעת מחיר – כמה זמן זה לוקח?

"זה יכול לקחת יום יומיים שלושה, לפעמים יותר או פחות".

נשמע שאין לכם תכנית להשיק את המערכת בכל מקום, איך בוחרים איפה כן?

"זה תלוי בדינמיקה בשוק, בשווקים יותר מבוזרים בהם יש יותר חנויות מטבחים זה כלי שיוסיף יותר ערך לחנויות המטבחים. איפה שיש יחסים של אחד על אחד ולכל אחד יש את המעבד שלו והעסק רץ מהר הכלי הזה יוסיף פחות ערך. אם אין ערך אין לנו עניין להטמיע את המערכת".

כבר שלושה רבעונים ברצף שאתם מציגים צמיחה, גם בין רבעונים עוקבים וגם ביחס לרבעון מקביל – אבל בכל הדוחות האלה לא נתתם תחזית בהירה. אתם מתומחרים בזול יחסית עם מכפיל של 14 על הרווח החזוי השנה ו-11 בשנה הבאה. אולי לו הייתם מספקים תחזית מפורטת יותר – ואופטימית – בשוק היו מפרגנים יותר?

"אתה נוגע בפצע פתוח, שהוא השאלה אם לתת תחזית או לא. ראינו את השונות בשוק - בכל הכיוונים. בדיעבד זה היה נכון שלא לפרט בתחזית, כי אם היינו עושים זאת בסוף 2020 או בתחילת השנה, לא בטוח שהיינו מביאים לידי ביטוי את המשבר בספנות כבר, וכך ייתכן שהיה מפספסים את התחזית רק מכוחות שהם גדולים מאיתנו בהרבה. לכן בשנת קורונה כמו 2020, ומשבר בשרשרת הערך כמו ב-2021, זה היה נכון לא לתת תחזית. לקראת 2022 אנחנו רוצים לעשות אחרת.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אורן 05/11/2021 00:52
    הגב לתגובה זו
    אין דין ואין דיין כבר כל אחד עושה כבר מה שבא לו בסוף הכל יעלה ובהתאם יעלה השכר בגלל יוקר המחייה ולא יהיה כבר איך לגלם את זה במוצרים כי אף אחד לא יקנה כבר ,ומפה יתחילו פיטורים אין סופיים וקריסה במשק , לכל דבר יש מחיר עדיף שהיבואנים יצמצמו ריווחיות שנה מאשר יסתכלו קצר כי לתווך הארוך הם יפסידו בענקקקקקק ! ולצערי ככה זה יהודים רוכבים על זה ומעלים מחירים בלי סוף עם חזירות אין סופית ..
  • 4.
    פול מונו 04/11/2021 19:06
    הגב לתגובה זו
    אם הביקוש קשיח גם כשהמחירים עולים, כנראה שאין ממש תחרות.
  • 3.
    מוכרים בטון צבעוני בתור "שיש סינטטי" לטיפשים (ל"ת)
    מבין2 03/11/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יש מצב שתעלה מחירים ולקוחות לא יקנו.. (ל"ת)
    אלי 03/11/2021 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רועה חשבון 03/11/2021 19:05
    הגב לתגובה זו
    אל תתנשא עלינו כי בקרוב תחפש עבודה חדשה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.