שי וינינגר למונייד
צילום: בן קלמר

למונייד השיקה את ביטוח הרכב שלה; המניה מטפסת ב-11%

פלטפורמת ביטוח הרכב תהיה זמינה לנהגים באילינוי, אך החברה מתכננת להפיץ אותו ברחבי בארה"ב - טנסי תהיה המדינה הבאה, ואחריה מדינות נוספות
סתיו קורן | (2)

חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית   למונייד (Lemonade) השיקה את ביטוח הרכב שלה. פלטפורמת ביטוח הרכב תהיה זמינה לנהגים באילינוי, אך החברה מתכננת להפיץ אותו ברחבי ארה"ב. טנסי תהיה המדינה הבאה, ואחריה מדינות נוספות.

החברה הכתה גלים בענף הביטוח המסורתי מאז 2015 כשהיא נוסדה בתל אביב על ידי היזמים שי וינינגר, ממייסדי Fiverr, ודניאל שרייבר. החברה משתמשת בטכנולוגיה כמו בינה מלאכותית וצ'אטבוטים, כמו גם בכלכלה התנהגותית, כדי לספק ביטוחי דירות, ביטוחי חיים וחיות מחמד במחירים נוחים ברחבי ארה"ב, באמצעות אפליקציה לנייד. חלק מההצעות שלה זמינות גם בגרמניה, הולנד וצרפת.

החברה טוענת כי תהליך התביעות והתעריפים הפשוטים שלה - היא מציעה לשוכרים ביטוח החל מ-5 דולר לחודש, וביטוח בעלי בתים החל מ-25 דולר לחודש. היא גם מפעילה אלמנט צדקה בשם תוכנית GiveBack, שבה המשתמשים שלה בוחרים ארגון ללא מטרות רווח. התוכנית הוצגה ב-100 ההמצאות הטובות ביותר של מגזין TIME בשנת 2019.

למונייד יצאה ל-IPO ב-2020, מחיר ההנפקה אי שם ביולי אשתקד היה 29 דולר למניה. ביום המסחר הראשון, המניה השלימה עלייה של 140%, ובאמצע ינואר השנה היא הגיעה למחיר של 188 דולר למניה – 650% עלייה מול מחיר ההנפקה. מאז מניית החברה הספיקה לרדת ל-76 דולר. החברה גייסה קרוב ל-500 מיליון דולר ממשקיעים מובילים כמו סופט בנק - התומך הגדול ביותר שלה - Aleph VC, OurCrowd, Google Ventures ו-Sequoia Capital, והייתה לה את אחת ההנפקות המוצלחות ביותר (הנפקות 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ש. 07/11/2021 14:38
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיה היא כלי נוסף להתיעלות . טכנולוגיה לא יכולה להחליף מתן שרותי יעוץ מקצועי בכל ענפי הביטוח גם אם זה בענפי הפרט וכמובן במיוחד בענפי המסחר והפנסיוני ..
  • 1.
    נינו 04/11/2021 08:37
    הגב לתגובה זו
    ביטוחי רכב הם מסובכים ויקרים הרבה יותר למבטח מאשר ביטוחי שוכר לדירה ב 10$ לחודש. שיהיה להם בהצלחה, הולכים לשרוף בוכטות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.