מיכה קאופמן פייבר
צילום: עומר הכהן

נלחמת בלינקדאין? פייבר רוכשת את סטוק טאלנט ב-95 מיליון דולר

לינקדאין השיקה בשבוע שעבר שירות שוק מקוון להזמנת שירותים ועבודות מפרילנסרים - שנלחם ישירות בפייבר, ומתברר כי החברה הישראלית משיבה אש
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה פייבר

פייבר הישראלית פייבר שמספקת פלטפורמה לתיווך בין ביקוש והיצע לעבודות שונות (כפרילנסרים) רוכשת את חברת סטוק טאלנט Stoke Talent, שמספקת כלים לגיוס, קליטה, תשלום, מעקב אחר תקציבים וחשבוניות ועוד, תמורת 95 מיליון דולר. בפייבר אומרים כי הרכישה תאפשר לה לספק פתרון כולל המאפשר לארגונים גדולים לנהל תהליכי עבודה של גיוס וניהול של פרילנסרים העובדים און-ליין ואוף-ליין.

סטוק טאלנט שמעסיקה 30 עובדים בת"א, הוקמה על ידי שחר ארז וחיליק פז במטרה לסייע לחברות וארגונים גדולים לנהל את תהליך הגיוס וההעסקה של פרילנסרים. על פי הודעת החברה, היא מאפשרת לארגונים לפשט את תהליך הגיוס והניהול של פרילנסרים, החל משלב הגיוס דרך שלב החוזים (ONBOARDING), חיבור למערכות ארגוניות, מעקב אחר ביצוע ותשלומים לפרילנסרים. ב'סטוק' מקווים כי באמצעות הרכישה היא תוכל להאיץ את החדירה לשוק, להתחבר עם אקו סיסטם לשירותי פרילנסרים וסינרגיה בין הטכנולוגיות. 

הפעילות הנוכחית של Stoke Talent תמשיך לפעול באופן עצמאי, וזאת במקביל לרצון ליצור סינרגיה בין מוצרי ה-B2B של פייבר, ומערכת ניהול הפרילנסרים של סטוק.

מנסה לתת פייט ללינקדאין של מיקרוסופט?

לינקדאין של מיקרוסופט השיקה בשבוע שעבר שירות חדש בשם Services Marketplace – שהינו למעשה שוק מקוון שישמש להזמנת שירותים ועבודות מפרילנסרים. זאת תחרות ישירה בפייבר. המניה כמובן לא נותרה אדישה ופייבר איבדה גובה. כעת מתברר שגם פייבר עצמה לא נותרה אדישה והיא נערכת לצמיחה גם דרך רכישות כדי לקבל הכנסות ובעיקר כדי לקבל ייחוד מול המוצר של לינקדאין.  

לינקדאין עם מסת גולשים גדולה כבר כיום ממוצבת כזירה שבה מתנהל החיפוש אחרי עובדים. בשלב הראשון לינקדאין לא תגבה כסף על התיווך בין פרילנסרים למעסיקים-מחפשים וזה כמובן עלול להכביד על התמחור של פייבר.

יצוין כי ישראליות רבות רוכשות בזמן האחרון צמיחה (וגם ייחוד) כדי להתמודד מול המתחרות - גם כאשר הן לא ממש צומחות. יש לכך מספר דוגמאות מהעת האחרונה: שתי הרכישות שביצעה איירון סורס, וגם הרכישות שביצעה טאבולה.

מייסד ומנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן: "המטרה היא לקבל גישה לשוק הפרילנסרים העובדים באוף-ליין, שוק שעודנו גדול ורחב יותר מזה של פרילנסרים העובדים און-ליין"

מייסד משותף ומנכ"ל Stoke Talent, שחר ארז: "פרילנסרים משאב יקר ערך, שיכול לתרום רבות לחברות וארגונים. יש לנו את היכולת לבנות אקו-סיסטם בו עסקים יכולים להעסיק פרילנסרים במגוון ערוצים ולייצר עבור עצמם כלים לניהול יעיל של התקשרויות עימם באמצעות פייבר".

קיראו עוד ב"גלובל"

מאז התפרצות הקורונה הפכה פייבר לאחת מהמניות החמות בוול סטריט עם זינוק של יותר מפי 10 בשנה לשווי של 8.3 מיליארד דולר - אך מאז צנחה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 6.34 מיליארד דולר. הסיבה לנפילה היא הדוחות הקודמים של החברה. היא אמנם סיפקה דוח טוב ברבעון השני - כאשר דיווחה על הכנסות של 75 מיליון דולר ורווח  של 19 סנט למניה. אבל, מה ששם את התוצאות הטובות בצל היא התחזית המאכזבת לשנה כולה - פייבר תכניס 280 עד 288 מיליון דולר. השוק ציפה ל-308 מיליון דולר. ובגלל זה היא נפלה לאחר מכן במסחר.

ברבעון השלישי צפויה פייבר להכניס בין 68 ל-72 מיליון דולר, כאשר בשוק ציפו ל-80 מיליון דולר. כלומר מדובר על פספוס צפוי של 12.5%. זה משמעותי למשקיעים בוול סטריט.

לקריאה נוספת:

>>> ההאטה בפייבר היא נורת אזהרה לכל מניות הדיגיטל

התחזית של פייבר מלמדת לא רק על פייבר. חברות הדיגיטל זוכות לביקושים ענקיים בשנה וחצי האחרונות, כשלמעשה תהליכים שהתרחשו בעבר בעשור, קיבלו תאוצה על רקע הקורונה; ועדיין - היציאה ממשבר הקורונה (למרות שהווירוס עושה סימנים של חזרה) מחזירה את האנשים לעולם האמיתי - לשטח. זה בא על חשבון הדיגיטל, אם כי ברור שהדיגיטל במגמת התחזקות ארוכת טווח. בינתיים יהיו לא מעטות שיצטרכו לדווח על ירידת מדרגה בצמיחה. פייבר היא אחת מהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.