דיור מוגן קשישה מבוגר זקנה הליכון
צילום: Istock

בדרך לאישור סופי: גיל הפרישה לנשים יעלה ל-65

אחרי שנים של מאבקים, גיל הפרישה לנשים יעלה בהדרגה ל-65; רוב סעיפי החוק עברו בקריאה שניה ושלישית. העלות הכוללת של הצעד צפויה לעמוד על 900 מיליון שקל
סתיו קורן | (10)

בדרך לאישור סופי: אחרי 17 שנה של מאבקים, גיל הפרישה לנשים צפוי לעלות לאישור ל-65, לאחר שוועדת הכספים צפויה לסיים לאשר היום את רוב הסעיפים לקריאה שניה ושלישית. העלות הכוללת של הצעד צפויה לעמוד על 900 מיליון שקל.

לאחר מכן הכנסת תצטרך להצביע על כך אבל סביר שלאחר שהושגו ההסכמות המהלך יאושר גם בכנסת.

גיל הפרישה לנשים יעלה ל-65 בהדרגה. ההעלאה ל-63 תתבצע בפעימות, העלה של 4 חודשים בכל שנה, וזאת עד שנת 2024. ולאחר מכן, הממשלה תעלה את הגיל בפעימות קטנות יותר- העלאה של 3 חודשים בכל שנה עד שנת 2032. ובנוסף, הממשלה קבעה כי ההעלאה תתבצע באופן אוטומטי החל מיולי 2038, אחת שלוש שנים תתבצע העלאה אוטומטית של גיל הפרישה.

בניגוד לעולם: בישראל נשים פורשות קודם משוק העבודה

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    Me3 22/10/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    היה אפשר להוריד את גיל הפרישה לגברים ונשים יחד במקום לעלות ולהפסיק לתת קצבאות למי שלא עובד דתיים ערבים ויהודים כאחד
  • 6.
    Me3 22/10/2021 19:16
    הגב לתגובה זו
    שוב בא לידי ביטוי הצורך הבלתי נראה של פקידי האוצר והפוליטיקאים המסריחים להעמיס את האזרחים העובדים יאכלו באותה נשימה להוריד את גיל הפרישה לגברים ולא הפסיק לתת קצבאות למי שלא עובד ולאפשר חיים טובים לאלו שעובדים ויגיעו לגיל 60 אם יגיעו לגיל 60 כמה חבל שפקידי האוצר ופוליטיקאים שמרוויחים 50 60 אלף שקל לחודש רוצים שישה ב 6000 שקל בחודש תמשיך לעבוד עד גיל 67 עד כלות כוחותיה ותמות
  • 5.
    עינת 21/10/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
    עד גיל 70???
  • 4.
    שרית 21/10/2021 20:25
    הגב לתגובה זו
    שכולם כולם יצאו במדינה לפנסייה באותו גיל. גם שוטרים וגם צבא.ו..... הכי חשוב; שהמשכורות יהיו שוות לגברים ונשים
  • נטלי 22/10/2021 09:48
    הגב לתגובה זו
    אני בעד מה שנאמר למעלה מה ההבדל בין גוף שלי וגוף של שוטרת אותם טעים ביולוגים אני עובדת 39 שנים בתור אחות ועובדת פי שלוש יותר קשה גם נפשית וגם פיזית אז למה אני צריכה לצאת יותר מאוחר מי עובדת אחרת
  • 3.
    מלי 21/10/2021 18:24
    הגב לתגובה זו
    מי שאמורה לצאת בחודש יוני 22 לפנסיה. למעשה תצא לפנסיה לפי פעימה רק באוקטובר 22
  • 2.
    אור 21/10/2021 16:51
    הגב לתגובה זו
    למה שלא ישוו את הגברים לנשים שכולם יקבלו בגיל 65 הגברים בגיל זה הם כמו הנשים אין הבדל מבחינת השחיקה והבריאות
  • עדיף לפרוש כולם בגיל 63 שיהיה זמן להנות מהחסכונות (ל"ת)
    מנדל 21/10/2021 18:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יופי טופי 21/10/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
    נשים עובדות קשה גם בבית גם עם הילדים וגם בעבודה שם הם מרויחות תמיד פחות מהגבר . אם יש מורה שלמדה מדעי המחשב ומורה שלמד תנך ישימו אותו רכז מחשבים ולא אותה. הנשים צריכות להוציא ימי מחלה כל השנתיים הנוספות
  • נילס 21/10/2021 15:39
    הגב לתגובה זו
    לא הכרחתי אף אשה שאינה אשתי לעבוד כך או אחרת ונשים לא מרויחות פחות מגברים על אותם תנאים, ואם כן אז זה זניח נשים בוחרות במקצועות פחות מכניסים ובחלקיות משרה, כי זה מה שטוב להן יציאה מוקדמת לפנסיה עוד יותר דופקת נשים, שהצבירה שלהן קטנה יותר, ואף אחד לא ילך לגייס אשה בת 60 שעוד רגע יוצאת לפנסיה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.