סיגריות טבק
צילום: Istock
דוחות

פיליפ מוריס הכתה את תחזיות השוק וצמחה כ-7.6%, איך זה קרה?

חברות סיגריות הציגו בשנים האחרונות ירידה מתמשכת בכמויות הנמכרות וגם במכירות - אבל ישנן 3 סיבות לעלייה שנרשמה במכירות של פיליפ מוריס. וגם; מה עלול לאיים על המשך המגמה הזו?
גלעד מנדל |

חברת הסיגריות  PHILIP MORRIS INTL INC הנחשבת לאחת ממובילות שוק הסיגריות העולמי (שממילא כבר מורכב רק מכמה שחקנים בודדים בעקבות קונסולידציה שקרתה בעבר) דיווחה על הכנסות נטו, כלומר אחרי מיסי סיגריות והיטלי סיגריות של כ-8.12 מיליארד דולר, זאת אל מול צפי להכנסות של 7.88 מיליארד דולר ברבעון שהעריכו האנליסטים.

בשורה התחתונה הציגה החברה רווח מייצג למניה של כ-1.58 דולר, זאת אל מול הערכת האנליסטים לרווח של 1.54 דולר למניה. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, הציגה החברה צמיחה מנוטרלת בשינויים של מט"ח של כ-7.6% בשורת ההכנסות, צמיחה מרשימה לכל הדעות.

אבל הדבר לכאורה מתמיה, שכן נתח השוק של החברה לא גדל באופן משמעותי, בטח לא באופן שיכול להצדיק את הצמיחה הזו. וכן שוק הסיגריות נחשב לשוק בו יש ירידה בהיקפים.

שלוש הסיבות "שסידרו" לפיליפ מוריס את הדוחות הטובים

1. מוצרי הדור החדש (NGP). החברה, כמו חברות שאר חברות הסיגריות התמודדה עם הקיטון בשוק הסיגריות הרגילות באמצעות השקת מכשירי האידוי למיניהם במטרה לגרום לאנשים השוקלים לפרוש מעישון סיגריות רגילות ולא מצליחים - לעבור למכשירי האידוי.

ואכן, סגמנט מוצרי הדור החדש של החברה זינק בכ-23.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. צמיחה שמקורה מהגידול של השוק וכן גם גדילה בנתח השוק של החברה בו. החברה אגב, מדגישה כי המחסור העולמי בשבבים עלול לפגוע בסגמנט הזה ומשכך לפגוע באחד ממנועי הצמיחה העיקריים של החברה.

2. מחיר. בגלל הירידה בהיקף הכמויות הנמכרות בשנים האחרונות החלו מרבית חברות הסיגריות במהלכים של רה ארגון וכן העלו משמעותית את המחירים של המוצרים שלהן. אבל העלאת המחירים הזו לא בהכרח תחזיק מים שכן יש גבול למחיר שהחברות יכולות לגבות, מה גם שלאחרונה - לאחר מועד הדוח מספר חברות באירופה הודיעו על הורדת מחירים במוצרים שלהן.

3. אפריקה. בזמן שבכמעט כל השווקים שלה רשמה החברה ירידה בכמות הנמכרת של הסיגריות - בין היתר באיחוד האירופאי שנחש לשוק העיקרי שלה ובו הציגה החברה ירידה של לא פחות מ-7.1% בכמות הנמכרת בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד - באפריקה החברה דווקא חוגגת.

קיראו עוד ב"גלובל"

בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, המכירות של החברה בשוק האפריקאי שמתקרב כבר להיות השני בגודלו של החברה מבין 6 שווקים שונים שמציינת החברה בדוחות - זינקו בכ-13.8%. הצמיחה הזו, קיזזה כמעט לחלוטין את הירידה בכל שאר השווקים ופתרה לחברה כאב ראש גדול שהיה נוצר בשורה התחתונה מקיטון במכירות שיוצר "מינוף תפעולי" וכן "מינוף גולמי" לרעת החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.