שתי החלטות חשובות של ה-FDA עד סוף השנה – מה ההשלכות?
עד לסוף השנה הנוכחית צפוי ה-FDA בארה"ב לקבל מספר החלטות רגולטוריות חשובות, בעלות השלכות של מיליארדי דולרים, ולכן הן בוודאי צפויות להזיז את מניותיהן של שורת חברות פארמה וביוטכנולוגיה, לרבות שתי ענקיות הפארמה איליי לילי ELI LILLY & COMPANY (סימול: LLY) ו- ABBVIE (סימול: ABBV).
ההחלטות הדרמטיות תתקבלנה בתקופה שבה ה-FDA פועל ללא נציב קבוע, מצב הנמשך מאז תחילת השנה. התנהלותו של הרגולטור האמריקני במהלך התקופה הזו היתה שנויה במחלוקת, ומשכה הרבה אש הן במישור הציבורי והן במישור הפוליטי. נדמה כי השיא היה באישור ההיסטורי של תרופת האלצהיימר של חברת ביוג'ן BIOGEN IDEC בתחילת יוני, ה-Aduhelm. הנסיבות הנ"ל מייצרות דרגת אי-וודאות, הגבוהה מן הרגיל, באשר לכיוון החלטותיו הבאות של ה-FDA, ועל כן מצריכות תשומת לב מיוחדת מצד משקיעים.
ד"ר ג'אנט וודקוק, בכירה וותיקה ב-FDA, מובילה כיום את הארגון כנציבה בפועל. כהונתה מסתיימת ב-15 לנובמבר הקרוב, עובדה היוצרת לחץ על ממשלו של נשיא ארה"ב ביידן להחליט על מינוי קבע כבר במהלך השבועות הקרובים.
צריך להודות, כי מנקודת מבט תפעולית גרידא, ה-FDA בסך הכול מתנהל ביעילות והוא מצליח להתגבר על כל הפיגור שנוצר בהחלטותיו נוכח הקורונה (בגדול, אי היכולת להגיע ולבצע בדיקות פיזיות במפעלים לפני שמאשרים תרופה חדשה).
- פלסאנמור קיבלה אישור FDA לשיווק האולטרסאונד הביתי בארה"ב
- תרופת ההרזיה של נובו אושרה כמתאימה גם לכבד שומני - המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין, ישנם מספר תחומים תרפויטיים שבהם קיים צורך בקביעת כיוון מוגדרת יותר. אחד מן התחומים הללו הינו כמובן מחלת האלצהיימר, וברקע כאמור ההחלטה השנויה מאוד במחלוקת לאשר את ה-Aduhelm של ביוג'ן בחודש יוני.
אז באשר לחברת איליי לילי, תרופת ה-donanemab שלה עבור אלצהיימר, קיבלה מה-FDA, באותו חודש יוני שבו אושרה ה-Aduhelm של ביוג'ן, מעמד של breakthrough therapy, מה שמאפשר לחברה להגיש ל-FDA בקשה לאישור התרופה כבר עד לסוף השנה הנוכחית (בקשה לאישור מואץ). על ה-FDA יהיה להחליט אם לקבל את הגשת הבקשה לבחינה או לדחותה.
האם מניית אלי ליליי זולה?
אם ה-FDA כן יקבל את הגשת הבקשה לבחינה, אזי למעשה קיים תרחיש שבו ה-FDA יאשר את ה-donanemab לשימוש כבר באמצע השנה הבאה, ומכאן גם פוטנציאל האפסייד המשמעותי שעדיין קיים למניית איליי לילי. יחד עם זאת, מניית LLY כבר נהנתה מאוד מהרוח הגבית של ה-donanemab, אשר אחראית לעיקר העליות מתחילת השנה, כ-41%. העליות הנ"ל הפכו את LLY למניית הביג הפארמה היקרה ביותר בארה"ב, עם מכפיל רווח נקי (P/E) של 30 ביחס לתוצאות הכספיות הצפויות השנה, 29 ביחס לשנה הבאה, או 25 ביחס לשנת 2023, ושווי שוק 228 מיליארד דולר. כך שלמרות שאנחנו מאוד אוהבים את החברה, צריך להיזהר: אמנם רוב הסיכויים הינם שה-FDA אכן יקבל את הגשת הבקשה של ה-donanemab לבחינה, אך בתרחיש הלא-סביר אך לא בלתי-אפשרי שבו יסרב ה-FDA לכך, מניית LLY תתרסק, ועמה גם כל שאר "מניות האלצהיימר" למיניהן, לרבות ביוג'ן ורוש.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה השניה
תחום תרפויטי נוסף שבו צפוי ה-FDA לקבל החלטה מהותית אשר תקבע את גורלן של התרופות בו, הינו השימוש בסוג התרופות המכונות JAK Inhibitors. תרופות אלו מאושרות כיום לשימוש ונמצאות בשוק לצורך טיפול בדלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis - RA) ובמחלות דלקתיות אחרות.
מי שרגישה לתחום ה- JAK Inhibitors הינה מניית Abbvie. נזכיר כי זו האחרונה ירדה ביום בודד בתחילת החודש שעבר בשיעור של 7%. כפי שכבר ציינו אז, עבור מניית Big Pharma בסדר גודל של Abbvie, בעלת שווי שוק של כמעט 200 מיליארד דולר, מדובר בתנועה מאוד חריגה שמתרחשת לעתים רחוקות. הסיבה לירידה היומית החדה והמאוד יוצאת דופן מבחינתה של ABBV, היתה קביעה חדשה של ה-FDA לפיה השימוש ב-JAK Inhibitors מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן, לאירועים לבביים משמעותיים ואף למוות. לפיכך, ה-FDA דרש להוסיף אזהרות חדשות בהתוויות השימוש של שלוש תרופות ה- JAK Inhibitorsאשר נמצאות כיום בשוק - של החברות פייזר, איליי לילי (שוב איליי לילי...) ו-Abbvie. כמו כן, ה-FDA קבע כי על ספקיות של שירותי בריאות להגביל את תרופות ה- JAK Inhibitorsלמטופלים אשר השימוש בסוג אחר של תרופות, ה-TNF blockers, נכשל לגביהם.
עבור Abbvie, תרופת ה- JAK Inhibitors שלה, ה-Rinvoq, נחשבת מנוע צמיחה משמעותי לחברה: יעד המכירות שהציבה הנהלת Abbvie למכירות ה-Rinvoq בשנת 2025 עומד על 8 מיליארד דולר (מתוך צפי מכירות כולל של 65 מיליארד דולר).
ה-FDA היה אמור בקיץ להחליט באם לאשר ולהרחיב את השימוש ב-Rinvoq של Abbvie גם לטיפול במחלה הדלקתית העורית Atopic Dermatitis, אך נוכח החששות שתוארו לעיל לא עמד ה-FDA בתאריך ה-PDUFA שהוא עצמו קבע, וכעת ההערכה הן כי החלטה זו צפויה להתקבל עד לסוף השנה. החלטה זו גם תספק בוודאי תובנות רחבות לאופן שבו ה-FDA מתייחס לתרופות ה- JAK Inhibitorsכמכלול.
האם המניה זולה?
לעומת איליי לילי, מניית ABBV אינה יקרה, ונסחרת לפי מכפיל רווח נקי (E/P) של 9 ו-8 בלבד ביחס לתוצאות החזויות השנה ובשנה הבאה, בהתאמה (זאת, לעומת מכפיל E/P חציוני של 14 ו-13 של מניות ה-Big Pharma האמריקניות והגלובליות ביחס לשנים 2021 ו-2022, בהתאמה). כמו כן, תשואת הדיבידנד המגולמת כיום במניית ABBV, כ-%5, הינה יוצאת דופן ובולטת מאוד לחיוב בהשוואה למניות ה-Big Pharma האחרות.
- 3.חיים 19/10/2021 15:17הגב לתגובה זומה קורה עם החברה ןהמניה הזאת היא קפואה כבר מעל שנה. FDA אינו מאשר את הריפוי בNUROWN למרות שזה עזרה לחלק מהאוכלוסיית חולי ALS. קהילת החולים ממש משוועת לריפוי הזה. היכן נמצא חיים בקטע הזה ומדוע אינו משכנע את הFDA? שערוריה. הגיע הזםן למנות CEO מוכשר שיזיז את העניינים.
- 2.dvax..לאן? (ל"ת)מאיר 19/10/2021 15:12הגב לתגובה זו
- 1.ABBV מכפיל 28 לפי גוגל- אשמח להסבר מהכתב לטענה שמכפיל 9 (ל"ת)מה התמחור הנכון 19/10/2021 14:35הגב לתגובה זו
- הכתב 19/10/2021 15:33הגב לתגובה זוהרי אני חייב לך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
