וול סטריט עליות מסחר בורסה אור ירוק רמזור
צילום: Istock

"האופטימיות של שוק המניות בארה"ב תנצח את המתח בשוק האג"ח"

הבנקים הגדולים בארה"ב הציגו תוצאות מצוינות לרבעון 3 וב-UBS שוריים על שוק המניות בארה"ב וניטרליים על מניות סיניות. הבנק השוויצרי ראש בראש עם גילעד אלטשולר - מי יצדק?
ארז ליבנה | (4)

בעוד חלק ניכר מהשוק מודאג מהאינפלציה (שבארה"ב כבר עברה את ה-5%), מהסטגפלציה, מבעיות בשרשרת האספקה והמחסור העולמי באנרגיה, סנטימנט המשקיעים בשבוע שעבר היה טוב באופן כללי, כשה-S&P500 עלה ב-1.8% והיה השבוע הטוב ביותר מאז יולי. בבנק הפרטי השוויצרי UBS, סבורים שהתוצאות החזקות של הבנקים בארה"ב יסמנו כיוון חיובי למשקיעים עד סוף השנה – בשל שיפור בחלק ניכר מהמדדים הכלכליים של ארה"ב.

ושימו לב שמדובר בכיוון הפוך לחלוטין מזה שגילעד אלטשולר הסביר בראיון לביזפורטל - שכן אלטשולר סבור שדווקא סין תפתיע לטובה. גם בבלאקרוק מבקשים מהמשקיעים להסתכל אל מעבר לסוף השנה הנוכחית ולאמץ הסתכלות לטווח ארוך יותר.

 

"התחלת עונת הדוחות של רבעון 3 הכניסה לפרספקטיבה את הדאגות לגבי הפרעות בשרשרת האספקה ומחסור באנרגיה. כמו תמיד העונה החלה עם דיווחים של הסקטור הפיננסי, כש-8 מתוך 9 החברות שדיווחו היכו את התחזיות", כתב ראש מחלקת ההשקעות ב-UBS, מארק האפלה.

 

"זוהי תזכורת לכך שרבים מהמגזרים הגדולים במדד אינם חשופים באופן משמעותי לחששות משרשראות האספקה, בהם הפיננסיים, האינטרנט, התוכנה והבריאות. בסך הכל, אנו צופים ירידה ברווח לכל נתח כתוצאה מבעיות שרשרת האספקה של 1% בלבד לשנת 2021 - פגיעה צנועה יחסית לתחזית שלנו לצמיחת רווח של 45% בשנה", הוסיף.

 

"בהתחשב באותות הסותרים העוברים דרך מהלכים בשוק המניות מול אג"ח, אנו משוכנעים יותר מהעמדה החיובית של משקיעי מניות. התחזית לצמיחה התחזקה ביום חמישי עם נתונים חיוביים על משרות, עם נתונים הנמוכים ביותר על תביעות אבטלה ראשוניות ומתמשכות שנפלו לשפל בזמני הפוסט-מגפה", המשיך.

 

"תשואות נמוכות סייעו למניות לכל רוחב הלוח, במיוחד מניות צמיחה. העלייה בתשואות שהיו בספטמבר נראות כמאיטות. אנחנו צופים כי התשואות לפדיון יעלו ל-1.8%, עלייה מצטברת שמבחינה היסטורית עקבית עם עלייה של מניות. ההתמתנות בקצב עליית התשואות עוזרת להסביר את למה כל 24 הקבוצות התעשייתיות במדד ה-S&P500 עלו ביום חמישי. המניות המחזוריות היו בין מובילות הסקטור, כשתחבורה עלתה ב-2.5% וחומרים עלו ב-2.4%. סקטורי צמיחה, שכוללים גם את ה-IT (2.3%), ושרגישים יותר לעלייה בתשואות לפדיון, גם הרוויחו", סיכם.

 

האפלה גם מתייחס למצב בסין ואמר כי "הצמיחה הסינית ברבעון 3 ירדה ל-4.9% ביחס לרבעון המקביל, קצת פחות מצפי והרבה פחות מה-7.9% צמיחה של רבעון 2. נפילות חשמל ובעיות בשרשרת האספקה, יחד עם לחצים משוק הנדל"ן למגורים, הוסיפו לחצים על הצמיחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ירון 19/10/2021 02:47
    הגב לתגובה זו
    ככל שיעבור הזמן כך יגדל התיקון,הסינים יותר חכמים מפרשני שוק הון מערביים ויותר ערמומיים מהאמריקאים.
  • 2.
    ברק 18/10/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
    את השוק שנשלט על ידי הבנקים שהם אלה שנותנים הלוואות לעסקים והתפקיד שלהם הוא להעריך עד כמה עסקים יציבים או רעועים. אגב כל הבנקים, קרנות ההשקעות והמשקיעים הגדולים כבר מחוץ למניות.
  • מכרת מוקדם אה? באסה (ל"ת)
    יוני 19/10/2021 02:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    . 18/10/2021 17:14
    הגב לתגובה זו
    לכותב הנכבד..אכתוב ממש בקצרה...אך יש לי התחושה שאינך יורד לעומק העניין ולא מודע עד כמה המצב הגלובלי חמור. אם תרצה הסבר..השאר אמצעי קשר. בהצלחה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.