וול סטריט עליות מסחר בורסה אור ירוק רמזור
צילום: Istock

"האופטימיות של שוק המניות בארה"ב תנצח את המתח בשוק האג"ח"

הבנקים הגדולים בארה"ב הציגו תוצאות מצוינות לרבעון 3 וב-UBS שוריים על שוק המניות בארה"ב וניטרליים על מניות סיניות. הבנק השוויצרי ראש בראש עם גילעד אלטשולר - מי יצדק?
ארז ליבנה | (4)

בעוד חלק ניכר מהשוק מודאג מהאינפלציה (שבארה"ב כבר עברה את ה-5%), מהסטגפלציה, מבעיות בשרשרת האספקה והמחסור העולמי באנרגיה, סנטימנט המשקיעים בשבוע שעבר היה טוב באופן כללי, כשה-S&P500 עלה ב-1.8% והיה השבוע הטוב ביותר מאז יולי. בבנק הפרטי השוויצרי UBS, סבורים שהתוצאות החזקות של הבנקים בארה"ב יסמנו כיוון חיובי למשקיעים עד סוף השנה – בשל שיפור בחלק ניכר מהמדדים הכלכליים של ארה"ב.

ושימו לב שמדובר בכיוון הפוך לחלוטין מזה שגילעד אלטשולר הסביר בראיון לביזפורטל - שכן אלטשולר סבור שדווקא סין תפתיע לטובה. גם בבלאקרוק מבקשים מהמשקיעים להסתכל אל מעבר לסוף השנה הנוכחית ולאמץ הסתכלות לטווח ארוך יותר.

 

"התחלת עונת הדוחות של רבעון 3 הכניסה לפרספקטיבה את הדאגות לגבי הפרעות בשרשרת האספקה ומחסור באנרגיה. כמו תמיד העונה החלה עם דיווחים של הסקטור הפיננסי, כש-8 מתוך 9 החברות שדיווחו היכו את התחזיות", כתב ראש מחלקת ההשקעות ב-UBS, מארק האפלה.

 

"זוהי תזכורת לכך שרבים מהמגזרים הגדולים במדד אינם חשופים באופן משמעותי לחששות משרשראות האספקה, בהם הפיננסיים, האינטרנט, התוכנה והבריאות. בסך הכל, אנו צופים ירידה ברווח לכל נתח כתוצאה מבעיות שרשרת האספקה של 1% בלבד לשנת 2021 - פגיעה צנועה יחסית לתחזית שלנו לצמיחת רווח של 45% בשנה", הוסיף.

 

"בהתחשב באותות הסותרים העוברים דרך מהלכים בשוק המניות מול אג"ח, אנו משוכנעים יותר מהעמדה החיובית של משקיעי מניות. התחזית לצמיחה התחזקה ביום חמישי עם נתונים חיוביים על משרות, עם נתונים הנמוכים ביותר על תביעות אבטלה ראשוניות ומתמשכות שנפלו לשפל בזמני הפוסט-מגפה", המשיך.

 

"תשואות נמוכות סייעו למניות לכל רוחב הלוח, במיוחד מניות צמיחה. העלייה בתשואות שהיו בספטמבר נראות כמאיטות. אנחנו צופים כי התשואות לפדיון יעלו ל-1.8%, עלייה מצטברת שמבחינה היסטורית עקבית עם עלייה של מניות. ההתמתנות בקצב עליית התשואות עוזרת להסביר את למה כל 24 הקבוצות התעשייתיות במדד ה-S&P500 עלו ביום חמישי. המניות המחזוריות היו בין מובילות הסקטור, כשתחבורה עלתה ב-2.5% וחומרים עלו ב-2.4%. סקטורי צמיחה, שכוללים גם את ה-IT (2.3%), ושרגישים יותר לעלייה בתשואות לפדיון, גם הרוויחו", סיכם.

 

האפלה גם מתייחס למצב בסין ואמר כי "הצמיחה הסינית ברבעון 3 ירדה ל-4.9% ביחס לרבעון המקביל, קצת פחות מצפי והרבה פחות מה-7.9% צמיחה של רבעון 2. נפילות חשמל ובעיות בשרשרת האספקה, יחד עם לחצים משוק הנדל"ן למגורים, הוסיפו לחצים על הצמיחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ירון 19/10/2021 02:47
    הגב לתגובה זו
    ככל שיעבור הזמן כך יגדל התיקון,הסינים יותר חכמים מפרשני שוק הון מערביים ויותר ערמומיים מהאמריקאים.
  • 2.
    ברק 18/10/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
    את השוק שנשלט על ידי הבנקים שהם אלה שנותנים הלוואות לעסקים והתפקיד שלהם הוא להעריך עד כמה עסקים יציבים או רעועים. אגב כל הבנקים, קרנות ההשקעות והמשקיעים הגדולים כבר מחוץ למניות.
  • מכרת מוקדם אה? באסה (ל"ת)
    יוני 19/10/2021 02:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    . 18/10/2021 17:14
    הגב לתגובה זו
    לכותב הנכבד..אכתוב ממש בקצרה...אך יש לי התחושה שאינך יורד לעומק העניין ולא מודע עד כמה המצב הגלובלי חמור. אם תרצה הסבר..השאר אמצעי קשר. בהצלחה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.