"אנחנו שמחים שבוטלה העסקה עם נופר לרכישת מגלים"
קרן נוי שהוקמה ב-2011 גייסה לאורך השנים כ-10 מיליארד שקל ומשקיעה אותם בישראל, באנגליה, ספרד ואיטליה. אבל הרוב הגדול – כ-90% - מושקעים בישראל. המשקיעים בוודאי יכולים להיות מרוצים, כיוון שהקרן השיאה תשואה שנתית ברוטו של 15-16%, אם כי יש להפחית את דמי הניהול כמובן, בגובה של 1% - 2%.
בין החזקותיה הבולטות של הקרן: בעלות של 49% מכביש 6, ו-10% מכביש 6 צפון. כאשר בקרן יודעים להצביע כי הכבישים הללו הם הצלחה מסחררת: "יש נפח תנועה של מאות אחוזים יותר מהמתוכנן" – מה שכמובן מעלה שוב שאלות על סגירת החוזים של המדינה, כיוון שזו התחייבה מראש שאם נפח התנועה לא יגיע למספרים הרצויים היא תפצה את השותפות בפרויקט. כך קרה גם עם הרכבת הקלה. האם פקידי המדינה פשוט גרועים בהערכותיהם?
הקרן מחזיקה גם ב-27% מהבעלות על עיר הבה"דים עבור משרד הביטחון, ועל פי ההסכם היא נותנת שירותים למשך 25 שנה.
בנוסף, מחזיקה קרן נוי בנתחים משמעותיים בתחומים אנרגיה סולארית ואנרגיה תרמו-סולארית. אחד הפרויקטים הללו הוא הוא נגב אנרגיה והשני הוא מגלים - אשר לאחרונה החליטה חברת נופר אנרג'י -0.09% לסגת מלרכוש אותו.
"האמת שזה בוטל לשביעות רצוננו". אומר כהן "לשמחתנו, חודש אוגוסט ובכלל השנה התפוקות מצוינות. החודשים האחרונים נראים מצוין, השמש השנה הרבה יותר טובה מהממוצע הרב שנתי".
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדוע אתם רוכשים 40% מנתיב אקספרס ולא 50% ומעלה, כפי שמאפשרת לכם האופציה?
כהן: "כשאתה קונה חברה, אתה קונה DNA מסוים ולכן לדעתי חשוב לעשות שתי מדרגות. כן להיכנס לחברה בסכום, אבל להשאיר עוד נתח משמעותי שלא רוכשים אותו. בהמשך, נגיד בעוד שנה, אם נראה כי טוב, אפשר יהיה להגדיל את ההחזקה בעוד 10% ולהגיע לחצי מהחברה. לקנות מיד שליטה ביום הראשון זה לא נכון".
מדוע דווקא נתיב אקספרס?
"משרד התחבורה מדרג חברות אוטובוסים על איכות מתן השירותים שלהן, ונתיב אקספרס נמצאים בשלישייה המובילה בארץ. הם יודעים את העבודה וגם רווחיים. הם ייקחו את הכסף של ההשקעה שלנו פנימה ומתכננים באמצעות כך לזכות בעוד מכרזים ולהתרחב לעוד אשכולות תחבורה ציבורית בארץ.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
"מנכ"ל החברה הוא יריב נחמה. שהיה הרבה שנים סגן החשב הכללי לנושא תשתיות, וב3 שנים האחרונות היה מנכל ענבל (חברת הביטוח הממשלתית. נ"א). הוא הצטרף לחברה לפני שלושה חודשים והוא מנהל טוב".
אתם נכנסים לתחום עם הרבה תחרות, כאשר רק לאחרונה אלקטרה רכשה את אפיקים ואת אגד תעבורה, וקרן ג'נריישן רכשה את מטרופולין?
כהן עונה בחיוך: "אם תמצא לי בהזמנות נושא שהוא לא תחרותי - אשמח שתודיע לי כדי שאסתכל עליו. הכל תחרותי. גם תחום התחבורה ציבורית הוא תחרותי, אבל כאן לשם שינוי יש דגש רב מאוד על איכות מתן השירות לנוסע. הרגולטור מייחס לזה חשיבות רבה ומתגמל על כך. לכן לדעתי הוא פחות תחרותי מנושאים אחרים שאני עוסק בהם כמו התפלה.
"תחום התחבורה הציבורית מאוד מתפתח – שני המונופולים הגדולים אגד ודן חייבים לצמצם את הנתח שלהם בשוק. ואני אגיד, בשמרנות, שאני מקווה שנוכל להתחרות בהם ולגדול".
יצוין כי מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר נקב בראיון לביזפורטל במספר ספציפי ואמר כי הוא מצפה לרווחיות של 5% לאחר מס מאפיקים ומאגד תעבורה.
אתם רואים צמיחה בתחום הזה?
כהן: "בהחלט. אנחנו רואים צמיחה גדולה בעתיד בתחום. לגבי נתיב אקספרס עצמה – הכיוון המיידי הוא לגדול פה בארץ. יש הרבה מה לעשות. אבל לא רק אנחנו, המדינה רואה בתחבורה ציבורית מנוע צמיחה.
"התגמול בא לידי ביטוי כך שכאשר אתה ניגש למכרז אתה מקבל ניקוד, והמדינה נותנת ניקוד גבוה לרמת השירות, ומתגמלת בכך שאתה יכול להגיע לרווחיות גבוהה יותר: אם תזכה בעוד מכרזים במחיר שטוב לך – אתה תעשה עוד כסף".
האם נתיב אקספרס תונפק?
"אי שם באופק – כן, רוצים להנפיק. אבל לא בשנתיים הקרובות. אנחנו רוצים להתרכז בסינרגיה, לגדול באשכולות השירות, להשיג מחירים טובים ויש עוד המון דברים לעשות לפני.
וקרן נוי תונפק?
"אין שום יתרון לקרן נוי להיות מונפקת. אנחנו מגייסים כל 3-4 שנים. הגיוס האחרון היה 2.2 מיליארד שקל. אז אמנם אין לנו יתרון כחברה ציבורית אבל אנחנו מכיוון שהמשקיעים שלנו הם מוסדיים אז ממילא אנחנו צריכים להתנהג ומתנהגים כמו חברה ציבורית ומעדכנים כל דבר אם הוא מהותי לציבור.
היכן עוד אתם מתחרים כיום?

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית
הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל.
הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.
כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום
טסלה Tesla -0.03% נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות.
הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
