אוטונומו קונה את ניורה מישראל ב-50 מ' ד'
חברת אוטונומו (OTMO) שפיתחה זירת מסחר בנתוני רכבים מקושרים תרכוש את ניורה (Neura) הישראלית בסך של 50 מיליון דולר. הנרכשת מספקת ניתוחים ביג דאטה, מנתונים מאותו הסוג שלמעשה אוטונומו סוחרת בהם. כך יכולה האחרונה למכור לו רק את המידע, אלא גם תובנות ממנו.
עד כה השקיעו בניורה, שהוקמה ב-2013, סך של 32 מיליון דולר, זאת מצד גופים בהם הקרנות פיטנגו וליברטי. אחר הרכישה, ניורה תמשיך להוביל את תחום ה-Mobility Intelligence באוטונומו. עוד אומרים הצדדים כי החברה המשותפת שיקימו תכנס לתחומים חדשים של מיקרו-מוביליטי (למשל דאטה מרובוטים למשלוחים לטווח קצר, רחפנים וכו'), תכנון תחבורה ורכבים חשמליים.
מייסדיה של ניורה הם אורי שעשוע, טרינו מאגי וגיל מלר, אליהם הצטרף עמית המר, מנכ"ל החברה. פלטפורמת ה-Mobility Intelligence של החברה כוללת פתרונות SaaS (תכנה כשירות, במודל של דמי מנוי) לתכנון ערים ותחבורה מונחה ביג דאטה כדי להתאים את היצע אמצעי התחבורה לביקוש והפחתת פקקי התנועה. בין לקוחות החברה יצרני רכב Tier-1, ערים חכמות ורשויות ומפעילי תחבורה, מספרים בניורה.
אוטונומו כיוונה לשווי של 1.4 מיליארד דולר במיזוג הספאק בו אמורה הייתה לגייס במקור לקופתה 280 מיליון דולר, אך בסוף גייסה 255 מיליון דולר בשל פדיונות של המשקיעים בשלד הספאק עוד קודם למיזוג. הפער הזה, של כ-25 מיליון דולר, לא היה מהותי דיו כדי לגנוז את התכניות שלה לצמוח דרך מיזוגים ורכישות. השווי במיזוג בסוף התקבע על 1.26 מיליארד. בעוד הספאק הונפק כנהוג לפי מחיר של 10 דולר למניה, מאז המניה ירדה ביותר מחצי כשכיום אוטונומו נסחרת ב-4.98 דולר למניה, המשקף שווי של 625 מיליון דולר.
- אוטונומו נכשלה ועכשיו מתמזגת לחברת שירותי גרירה - באפסייד מסוים
- אוטונומו זינקה אחרי צעדי התייעלות; הכפילה את מחירה בפחות מחודשיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בן וולקוב, מנכ"ל ומייסד אוטונומו: "הדרישות של השוק משתנות וכעת אנחנו יכולים לספק נקודת מבט חדשה, עמוקה והוליסטית על תחום הניידות. אוטונומו גאה להרחיב את היצע מוצרי ה- SaaS, וכעת, הם יכללו גם פתרונות קונקרטיים שניתן לעבוד איתן. פתרונות הנתונים והמודיעין של אוטונומו מייתרות את הניחושים ומאפשרות שינוי אמיתי בתחומי הניידות ותחבורה באמצעות נתונים מדויקים, תובנות ופתרונות מודיעין. כתוצאה מכך, ספקי ניידות ותחבורה יכולים לספק שירותים מותאמים גם לקהילות הנוסעים וגם לנהגים".
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
