מרק מזנקת: תרופת הבליעה שלה לקורונה תוגש לאישור חירום ב-FDA
מניית ענקית התרופות MERCK & COMPANY (MRK) קופצת במסחר המוקדם בוול סטריט אחרי שהודיעה כי תגיש בקרוב בקשה לאישור חירום ל-FDA לתרופה שלה לבליעה נגד הקורונה, שתפקידה להקל על תסמיני המחלה בשלביה הראשונים כדי למנוע הדרדרות והגעה לאשפוז.
לא מדובר בידיעה טכנית גרידא, שכן הגשת הבקשה נעשית אחרי נתונים חיוביים שעלו מהטיפול אותם מרק מפרסמת עתה יחד עם שותפתה לפיתוח, Ridgeback Biotherapeutics. בשוק ציפו שהשתיים תהיינה הראשונות מבין אלה העמלות על תרופה לבליעה נגד הקורונה להציג ניסויים מהפאזה השלישית של הניסויים הקליניים, ואכן כך קרה.
שם התקופה מולנופיראביר (Molnupiravir) ולפי הנתונים של מרק ורידג׳בק, משתתפי הניסוי, לא מחוסנים כולם שחלו בקורונה, שנטלו אותה 5 ימים לאחר הופעת התסמינים, הגיעו למצב של אשפוז ותמותה בשיעור הנמוך ב-50% מבין מי שלא טופל באמצעותה.
כך, בעוד שבקבוצת הניסוי שיעור האשפוזים היה 7% ללא מיתות, בקבוצת הביקורת הוא היה 14% עם שמונה מתים.לא דווח על תופעות לוואי חמורות. לצורך הניסוי גויסו 775 מטופלים ב-170 מדינות, בהן ארצות הברית, יפן, דרום אפריקה, איטליה ועוד.
- מרק עוקפת את התחזיות, אבל השוק מסתכל קדימה
- מרק בדוח טוב - אז למה המניה יורדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למעשה, הניסוי אמור היה לארוך זמן רב יותר, ואולם הנתונים שכבר נתקבלו ממנו לאחר 29 ימים הביאו להמלצה של ועדה בלתי תלויה לפנות כבר בשלב זה ל-FDA ולזרז את ההליך. מנהל התרופות והמזון האמריקאי עצמו עודדם לעשות זאת גם כן.
הבשורה הגדולה למעשה היא בשיטת המתן של התרופה - תרופות אחרות לקורונה יש בנמצא גם כיום, כמו הרג׳נרון שלאחרונה בצל ביקורת החלו לתת אותה בצורה נרחבת יותר בארץ לחולי קורונה במצב מתקדם, או לחלופין הרמדסיביר של גיליאד (GLD) שגם חולי קורונה מטופלים בה בעולם, אף שלא פותחה בכלל עבור הנגיף, כשיש לציין כי בקהילה הרפואית זו עודנה שנויה במחלוקת.
השתיים ניתנות בדרך של עירוי ורידי ועל כן מצריכים נוכחות בבית החולים, ציוד וצוות מוכשר לדבר כמובן. לעומת זאת, טיפול בדמות כדור לבליעה שניתן לקחת לבד בבית, ועוד בשלבים מוקדמים של המחלה אמור להיות אטרקטיבי הרבה יותר ולהפחית את העומסים בבית החולים. האידאל הוא שסוגיית האקמו ״יש/אין מספיק״ ו״מי יקבל קודם״ שעלתה לאחרונה לכותרות תתייתר.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כמובן, הדבר תלוי בנכונות של המטופל בכלל ליטול את התרופה, וניתן להעלות על הדעת שמתנגדי החיסונים שסירבו לקחת גם את כל שאר הטיפולים שהזכרנו - לא ימהרו לבלוע את המולנופיראביר של מרק.
עוד קודם להגשת הבקשה, מנכ”ל מרק רוברט דייויס כבר אמר שהוא מעריך כי האישור המיוחל יינתן עד סוף השנה. סגנית נשיא מרק לגילוי מחלות זיהומיות, דריה האזודה, אמרה לאחרונה "יש פה פוטנציאל לתרופה להיות לא רק סייע חשוב להתפרצות הזאת, אלא גם להעברות נגיפים אפשריות בין בעלי חיים של וירוסים נוספים ממשפחת הקורונה", אמרה.
הממשל האמריקני כבר חתם על הסכם בהיקף של 1.2 מיליארד דולר שיתממש היה ותקבל את אישור החירום הדרוש. מדובר ב-1.7 מיליון מנות שהוזמנו, כשהעלות פר מטופל היא 700 דולר. לפי האנליסטית דאינה גרייבוש מהפירמה SVB Leerink, אישור חירום אם ינתן שכזה יכול לחזק את מניית מרק מכ-72 דולר בעת ההמלצה שכתבה עליה, ל-75 דולר - בינתיים האפסייד כבר נסגר, ככל הנראה בציפייה לכך.
- 3.ורד 02/10/2021 15:30הגב לתגובה זולפי המחקר היעילות של התרוםה 50%. אם אנשים עדיין נפטרו מהמחלה הרי ברור שעדיף חיסון ולא לקחת סיכון
- 2.סתם אחד 01/10/2021 19:50הגב לתגובה זוהחיסון עולה 10 דולר והוא מונע תחלואה קשה במידה רבה, התרופה עולה לפחות 700 דולר, מי יסבסד אותה לכל העולם? אם אנשים יפסיקו לקחת חיסונים יצטרכו יותר ויותר ממנה וככל הנראה היא לא מעלימה תופעות לוואי לאחר הקורונה, גם היעילות שלה פחותה משמעותית מהחיסון.
- 1.הצדיק מסדום 01/10/2021 17:16הגב לתגובה זוחא היו מוכנים לאשר את התרופה של רדהיל (OPAGANIB), למרות שהיא הראתה תוצאות דומות לגמרי. הכל ענין של כסף.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
