מימן
צילום: Leestat@

מניות המימן עולות לאחר דיווח שפולקסווגן ו-BMW נכנסות לתחום

על פי דיווחים שלא אומתו או הופרחו בידי החברות שתי החברות פיתחופיתחו אבטיפוס והאיצו את הפיתוח של מכוניות עם מערכת הנעה מבוססת מימן, זאת לאחר שהמנכ"ל של פולקסווגן אמר רק לפני מספר חודשים כי הוא אינו מאמין בטכנולוגיה הזו
גלעד מנדל | (13)

המניות של החברות PLUG POWER INC, BLOOM ENERGY CORP CL A,  FUELCELL ENERGY INC העוסקות בפיתוח של תאי דלק מבוססי מימן ונסחרות בשווי שוק מצרפי של כ-20 מיליארד דולר עולות כעת במהלך המסחר לאחר שבעקבות פרסומים זרים חברות הרכב VOLKSWAGEN A G ORD ו-BMW צפויות להאיץ את ההשקעה שלהם בתאי דלק.

על פי הדיווחים, שלא אוששו או הופרחו עדיין בידי החברות, BMW כבר הוציאה אב טיפוס לרכב SUV שלה המונע רק על גבי מימן והיא צופה, בהנחה וכל הבדיקות יעברו בהצלחה - ייצור מסחרי של רכבים עד לשנת 2030.

גם פולקסווגן בנתה כבר מספר אבי טיפוס המבוססים על מכוניות קיימות שלה, פשוט עם מערכת הנעה המבוססת על גבי מימן במקום מערכת ההנעה הרגילה. כמו כן, החברה על פי אותם הדיווחים כבר העסיקה למעלה ממאה מדענים שיעבדו על פיתוח של מערכות דלק מבוססות מימן.

ספציפית בפולקסווגן מדובר במידע מפתיע למדי שכן רק לאחרונה כתב מנכ"ל החברה בטוויטר כי הוא אינו מאמין בשילוב מימן עם מכוניות וכתב "מימן אמור להיות מיועד לתעשייה, לכימיקלים, לתעופה - לא לרכב".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לטויוטה כבר יש את הטכנולוגיה ולא מהיום (ל"ת)
    יוני 24/09/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    HGUY 24/09/2021 15:21
    הגב לתגובה זו
    טעינה מהירה כבר יש. אז בשביל מה מימן. שייצרו חשמל מהמימן ויטענו המכוניות.
  • 8.
    למימן יתרונות 24/09/2021 05:46
    הגב לתגובה זו
    בטכנולוגייה הקיימת מתאים ליידומם בנם חדוב משקל נמוך כמו תעופה ותובלה כבדה בה משקל הבטרייה בא על חשבון משקל המטען . יש עוד בעייה פרקטית והיא שמימן ירוק מאנרגיה מתחדשת עדיין יקר בהשוואה לטכנולוגיית הבטריה .
  • 7.
    אסף 24/09/2021 05:01
    הגב לתגובה זו
    הפקת מימן היא מהתהליכים היותר מזהמים, לא משנה אם מימן אפור או ירוק, הפלטה הממוצעת היא 9 ליטר פחמן להפקת ליטר מימן. תזהרו מהפצה של ידיעות כאלה, חברות כמו טויוטה עובדות שעות נוספות להפצת מידע ונסיון להפיל את השינוי שמביא שוק הרכב החשמלי. מציעים פתרונות מגוחכים של התמנת פחמן... תלמדו את החומר לפני שמפרסמים שטויות
  • 6.
    יש גם את אקווריוס (ל"ת)
    אורי טל טנא 24/09/2021 00:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ג'נסל 23/09/2021 22:00
    הגב לתגובה זו
    ג'נסל קרטעה השנה, יש מולה שורטים שיתחילו להסגר עם הייפ סביב מימן שזה הדבר הבא, מי שישכיל ירכוש אותה בזול , בדיוק כמו שחברות אנרגיה מתחדשת קרטעו בהתחלה ועפו עם הייפ
  • 4.
    דודיקס 23/09/2021 21:16
    הגב לתגובה זו
    שוק של רמאים , מנפולציות וויסותים
  • 3.
    אנונימי 23/09/2021 19:48
    הגב לתגובה זו
    רק תגידו שהיא רק יורדת כל יום,מי שקנה ב 1500,1800,2000,2150 נשרף קשות.
  • 2.
    שמוליק 23/09/2021 19:23
    הגב לתגובה זו
    יתקע עם משהו חא רלוונטי. חשמלי זה בוודאות מבוא סתום.
  • מי שקנה חשמלי הרוויח 23/09/2021 22:22
    הגב לתגובה זו
    והאוטו ב 200 אלך בעצם בחינם . כי וכל שנה הייתי מוציא 20 אלף על דלק+ מוסכים וטסט וביטוח יותר יקרים.
  • 1.
    א-ב 23/09/2021 18:48
    הגב לתגובה זו
    יש להעביר הגהה בטרם הפצה
  • צודק. לא מובן למה לא מגיהים. (ל"ת)
    אבי 24/09/2021 11:52
    הגב לתגובה זו
  • אבשלום 24/09/2021 00:29
    הגב לתגובה זו
    ניסוח לא משהו, טכנולוגיה לא מתאימה לרכב. אז סך הכל, בסדר גמור
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.