חוסר השקיפות של דיסני עלה לה ב-14 מיליארד ד' שגולחו משוויה
המנכ"ל רמז שבסטרימינג יתווספו כ-4 מ' מנויים ברבעון כשבשוק ציפו ל-10 מ' ומעלה. האנליסטים לא התרגשו אך המשקיעים תוהים איזה מנויים דיסני תפסיד, את אלה שמשלמים הרבה או מעט? בדוחות אין פילוח, וגם המנכ"ל לא התייחס לכך, ועל כן הבהלה
מנכ"ל WALT DISNEY (DIS) , בוב צ'אפק, אמר ששירות הסטרימינג של החברה יגייס מיליוני לקוחות ברבעון הנוכחי. עם כל הכבוד לששת הספרות אחרי הפסיק, השאלה היא כמה מיליונים. צ'אפק רמז שמדובר בכ-3-4 לכל היותר, ושומו שמיים – המשקיעים שלחו את המניה לירידה של 4.2% שלשום, מ-181.39 דולר ל-171.18 דולר. אתמול הוסיפה 1.45% וננעלה ב-173.65 דולר. בסדרי הגודל שלה, מדובר בגילוח של 14 מיליארד דולר מהשווי תוך יומיים בלבד. הכצעקתה?
אם לחזור לציטוט המדויק, אז צ'אפק אמר בכנס של בנק ההשקעות גולדמן זאקס כי התוספת למצבת המנויים תהיה בהיקף של מיליונים, אך חד-ספרתי ובטווח הנמוך. טכנית, זה אומר 1-5 מיליון איש. עוד הוסיף כי הולכות להיות "רוחות חזקות" בהקשר הזה בתוצאות הרבעון, וזאת ביחס להפתעה החיובית שסיפקה דיסני ברבעון האחרון עם תוספת נטו של 12.4 מיליון מנויים חדשים.
אלא שבשוק לא דנו אותה לכף זכות, ויותר נקטו בגישה של תם זמנו בטל קורבנו. דיסני נתנה בראש בדוחות הקודמים? לא משנה – האנליסטים ציפו לתוספת מנויים בטווח הנמוך או הבינוני שבין 10-20 מיליון. כלומר, 10-13 מיליון לערך, או 14-16 מיליון, והתחזית של צ'אפק איכזבה אותם.
בוודאי בשני הרבעונים האחרונים, הצמיחה של דיסני בשורה העליונה וכך גם בתחתונה אינה תלויה רק במספר המנויים החדשים, אלא יכולה להיות מושפעת גם מצפייה בתשלום נוסף מצד אלה בתכני פרימיום, שיטה שדיסני אימצה עם "קרואלה" ברבעון השני ו"האלמנה השחורה" בזה הנוכחי. עדיין, בטווח הארוך יותר, מספר המנויים הוא אכן הפקטור החשוב יותר, בטח ובטח מול התחרות הגואה. בסוף יוני, היו לדיסני+ 116 מיליון מנויים ברחבי העולם. כך למשל, אחרי ש NETFLIX (NFLX) הציגה ברבעון השני תוספת של 1.54 מיליון מנויים בלבד, המניה איבדה כ-3.3%.
- ״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות
- דיסני בעסקה הגדולה ביותר שלה ואחד הארגונים הבינל' הכי משפיעים יוצא לדרך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בקרדיט סוויס, האנליסט דגלאס מיצ'לסטון הנמיך את צפי ההכנסות לרבעון הנוכחי ב-4 מיליון דולר וב-16 מיליון דולר לשנה כולה – אלו סכומים פחותים, שלא השפיעו על התחזית שלו לרווח למניה או על המלצת "תשואת היתר" ומחיר היעד – עדיין 218 דולר. את תגובת השוק הוא תופס כגדולה מדי, כשהוא מזכיר כי תנודות בתוצאות של טווח הזמנים הקצר משפיעים על המניה.
בגיי.פי מורגן, אלקסיה קוודראני כתבה ש"בהתחשב באופי הלא צפוי של הגידול במנויים, ובכך שההנהלה באופן כללי לא מספק תחזית לנתון הזה, צפוי שדיסני+ לא תמיד תקלע לתחזיות הקונצנזוס בשקוע רבעון אחרי רבעון". עדיין היא הוסיפה כי בבנק ההשקעות "נותרים מעודדים מאופק הצמיחה של דיסני+ ואיננו מודאגים מה'פספוס' הצנוע הזה של הציפיות". היא צופה שהרבעון הנוכחי יסתיים עם 119 מיליון מנויים, בעוד שקודם לכן דיברה על 125 מיליון. גם היא לא שינתה את תחזיות הרווח למניה, והותירה את ההמלצה בדרגת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 220 דולר.
דיסני פועלת בטריטוריות שונות עם אסטרטגיות שונות (וגם לישראל היא צפויה להכנס השנה). בעוד שבארצות הברית למשל מנוי לדיסני+ אינו כולל את תכני Hulu או ESPN+ - פעילויות שגם הן בבעלותה של דיסני, באירופה ובקנדה תכני Hulu כן נכללים, בהודו השירות (דיסני+הוטסטאר) כולל גם תכני ספורט וכך גם באמריקה הלטינית עם "סטאר פלוס".
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הבעיה היא שבדוחות החברה לא תמצאו פילוח מי מנוי לדיסני+, מי משלם על דיסני+הוטסטאר בהודו ומי באמריקה הלטינית מנוי לסטאר פלוס (שהושק ביוני ובדיסני אומרים כי בינתיים התוצאות נמוכות מהציפיות).
ולמה זה משנה? כי לא כל המנויים שווים הם. בעוד שמנוי לדיסני+ עולה 8 דולר בחודש בארצות הברית, הגרסה ההודית עולה 45 סנט בלבד. עם הכסף ששם משלמים, צריך לספק להם כאמור גם תכני ספורט, וזכויות השידור על המשחקים הבולטים בענפים השונים יכולות להגיע למאות מיליוני דולרים. בארצות הברית מנגד, גובים על כך דמי מנוי נפרדים ל-ESPN+.
לפי צ'אפק, ההאטה בקצב הגידול במנויים תגיע בעיקר מאותם שירותים זולים יותר באמריקה הלטינית ובהודו, בעוד שדיסני+ בשאר האזורים ימשיך לצמוח. מה שהטריד את המשקיעים הוא שהמנכ"ל לא נתן תחזית מפורטת יותר לגבי הצמיחה במנויים של דיסני+ עצמה – הדבר עשוי היה להפחית את הבהלה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
